Hatalmas vasúti és kikötőfejlesztések indulhatnak Magyarországon

Budapest, 2020. február 13. A MÁV első, saját gyártású, belföldi forgalomra szánt másodosztályú InterCity (IC+) kocsija a forgalomba állításának napján a Déli pályaudvaron 2020. február 13-án. Az utasok a Zalaegerszegre közlekedő Göcsej InterCity járaton utaztak először az új járművön. MTI/Balogh Zoltán
Vágólapra másolva!
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásával újabb projektek valósulhatnak meg Magyarországon, a pénzt döntően a vasúthálózat megújítására költenék. A kormány jóváhagyta az európai uniós támogatású Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2019-es pályázataira benyújtásra javasolt projekteket, amelyek közül a nagyobb beruházások vasúti és kikötőfejlesztéseket tartalmaznak. Az innovációs tárca kezdeményezése alapján hazánk 11 projekthez kér összesen 75 milliárd forintnyi uniós támogatást, amelyek összértéke mintegy 95 milliárd forint - írta a Magyar Hírlap.
Vágólapra másolva!

A tárca kezdeményezése alapján

hazánk 11 projekthez kér összesen 75 milliárd forintnyi uniós támogatást, ezek összértéke mintegy 95 milliárd forint.

A két legnagyobb tétel célja a nemzetközi vasúti összeköttetések javítása. A Magyar Hírlapnak adott interjújában Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása érdekében csaknem húszmilliárd forint támogatást kérünk a Kelenföld–Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekhez.

A MÁV InterCity (IC+) kocsija Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Keleti irányba előkészítéshez igénylünk forrást

  • a Rákos–Rákosliget harmadik vágány, a Debrecen–Nyíregyháza-vonalszakasz,
  • a Hatvan–Füzesabony-vonalszakasz
  • és az Újszász, Gyöngyös, Eger felé tartó kapcsolódó vonalak fejlesztéséhez 23 milliárd forint értékben.

Jelentősen kisebb, százmilliós nagyságrendű költséggel jár a Magyar Közút Nonprofit Zrt. projektje, a gyorsforgalmi utak melletti pihenőhelyek tehergépkocsi-állásainak foglaltságát jelző informatikai rendszer bővítésére vagy a vasúti árufuvarozó Rail Cargo Hungaria egyeskocsi-működési modell megújítását célzó javaslata. A Fővárosi Önkormányzat a csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítéséhez, a szükséges területszerzés megkezdéséhez igényel forrást a már meglévő szakasztól az M0-s körgyűrűig.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kezdeményezése alapján Magyarország 11 projekthez összesen 75 milliárd forint értékben kér támogatást az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) még rendelkezésre álló közlekedésfejlesztési forrásaiból – mondta el a Magyar Hírlapnak Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azzal kapcsolatban, hogy máig lehet benyújtani a pályázatokat az Európai Uniónak.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz, azaz a CEF a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban indult új támogatási forrás, amely a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítását szolgálja az energetika és a távközlés mellett a közlekedésben is. Az európai közlekedési ágazat fejlesztésére fordítható teljes pénzügyi keret mintegy 7500 milliárd forint, ebből 3500 milliárd kizárólag a kohéziós országoké. A felzárkózó tagállamok dedikált támogatásokhoz férhettek hozzá 2016 végéig.

Újabb fontos autópálya-szakasz épül

Az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda közötti szakaszának építésére írt ki közbeszerzést a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A becsült ellenértéket nem közölték. A nyílt tenderfelhívást a NIF tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben. A 20 kilométer hosszú, 2x2 sávos autópálya tervezési sebessége óránként 130 kilométer lesz, a középső elválasztó sáv szélessége 3,6 méter.

A Magyarország számára elkülönített 333 milliárd forintnyi összeget teljes egészében sikerült lekötnünk.

A hazai pályázók a nemzetközi versenyben elnyerhető összegekből további kilencmilliárd forintot hoztak el. E támogatási forrásból így összesen 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul magyarországi közlekedésfejlesztési beruházásokban.

InterCity kocsi a Déli pályaudvaron Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A CEF jelenleg nyitva lévő kiírásában a kohéziós országok újabb 650 millió eurót, vagyis 220 milliárd forintot érhetnek el az úgynevezett visszahulló forrásokból. Ugyanis a fel nem használt összegeket folyamatosan visszaforgatják új pályázatokba, így a tavaly októberben indított kiírásban, február végi benyújtási határidővel a kohéziós országok újabb, mintegy 220 milliárd forintot érhetnek el a visszahulló forrásokból. Ebben a pénzügyi ciklusban még egy kör várható az év végén - mondta el Mosóczi László a Magyar Hírlapnak.