Nem csak a Dreamliner lesz gazdaságos

CSeries repülőgép, a Bombardier légi járműve
Vágólapra másolva!
A transzatlanti járatokra szánt óriásgépek után érkezik a régiós járatokon is bevethető, kisfogyasztású utasszállító: hamarosan felszállhat végre a Bombardier CSeries utasszállítója.
Vágólapra másolva!

Nem csak az Airbus A350-esem vagy a Boeing 787 Dreamlineréhez hasonló óriásgépekkel lehet megreformálni a légi közlekedést. A kontinensek között akár közel háromszáz utast szállítani képes csúcsgépek mellett a regionális, vagy közeli országokba közlekedő járatok üzemeltetését a kanadai Bombardier új, CSeries nevű utasszállítói teszik gazdaságosabbá.

Nem csak 737-es és A320-as lesz mindenütt

A száz főnél néhány tucattal több utas szállítására alkalmas, de csupán egyetlen folyosóval rendelkező, keskenytörzsű repülőgépek hatalmas piacát eddig főleg a Boeing és az Airbus uralta. A Bombardier CSeries nevű gépcsaládjával egy nagy dobásra készül, amellyel jó eséllyel megtörheti a legtöbb polgári repülőtér pályáit uraló Boeing 737-esek és Airbus A320-asok monopóliumát. A fejlesztések jól haladnak, a CSeries első prototípusának már gurulópróbáit végzik, első felszállására pedig valószínűleg napokon, heteken belül sor kerül.

Nézze meg, hogyan festik a CSeries első prototípusát

A közepes méretű utasszállítók piaca hatalmas lehetőségeket rejt magában, hiszen nem csak a bővülési szándék miatt vásárolnak belőlük nem ritkán százas tételekben a légitársaságok, hanem a régebbi példányok cseréje miatt is folyamatos az igény rájuk.

Nem véletlen, hogy a Boeing és az Airbus is újabb, modernizált verziókat dob piacra a jól bevált régi konstrukcióinak továbbfejlesztésével, ezek azonban csak régi utasszállítók ráncfelvarrott változatai. A főleg tömegközlekedési járműveiről ismert Bombardier éppen ezt a tényt kívánja meglovagolni, és egy teljesen új alapokra épített, versenytársainál sokkal több innovációt hordozó típussal.

Takarékos, halk, kényelmes

A Bombardier nem fukarkodik az ígéretekkel, a CSeries a gyártó szerint nem csak könnyebb, tágasabb és takarékosabb, hanem kényelmesebb és halkabb is lesz vetélytársainál. Ehhez minden adottsága meg is van, hiszen a gépet már az új évezred technológiai vívmányainak figyelembevételével, zömmel kompozit anyagokból tervezték, aerodinamikai kialakítása is tükrözi a legújabb trendeket és elektronikai rendszereit tekintve is korszerűnek számít.

Ez még csak számítógépes grafika Forrás: Bombardier

Az ultramodern pilótafülkében például fejmagasságú, a vadászgépekben már megszokott, a repülési paramétereket egy átlátszó felületre kivetítő nagyméretű képernyő (HUD) is helyet kapott, a gép irányítását pedig az Airbusokhoz hasonlóan kis joystickokkal oldották meg.

Százharmincöt ember utazhat olcsón

Egyelőre két eltérő törzshosszúságú és kapacitású változatot dob piacra a Bombardier, később azonban vetélytársaihoz hasonlóan tovább bővülhet a paletta, így a 140 fő feletti kategóriában is ringbe szállhatnak. A kisebb, 35 méter szárnyfesztávolságú, és ugyanilyen törzshosszúságú CSeries 100 változat normál székezéssel 110 utas elszállítására alkalmas, a 3,7 méterrel hosszabb Cseries 300-as pedig 135 férőhelyet kínál az utasoknak.

Mindkét változat a Pratt and Whitney cég által gyártott PW1500G hajtóművel lesz felszerelve, melyekből egy-egy darab kerül a szárnyak alá. Ezek a modern és takarékos új erőforrások, valamint a kedvező aerodinamikai kialakítású és a kompozit anyagok széleskörű felhasználása miatt könnyebb sárkányszerkezet együttes hatásaként a számítások szerint akár 20 százalékkal is olcsóbban lesznek üzemeltethetők a Bombardier CSeries repülőgépek a jelenleg használatos típusoknál.

Ilyen lesz, ha végre felszáll Forrás: Bombardier

Az utazóközönség számára pedig a tágas, dizájnos és kényelmes kabinbelső, a nagyobb méretű, jobb kilátást biztosító ablakok, valamint a kevesebb beszűrődő zaj nyújt jobb komfortot.

A Sólyom Airlinesnak is jó lenne

A 2004-ben indult, többször átgondolt fejlesztési munka eredménye már kézzelfogható, az első, gyári színekben pompázó prototípus ugyanis már a nagy sebességű, földi gurulópróbáit végzi. A szűzfelszállást többször elhalasztották már, de a Bombardier ígérete szerint hamarosan erre is sor kerül. Ezt követően még hosszú tesztelési és engedélyezési folyamat vár a gépre, ez várhatóan egy évig tarta majd.

A Bombardiertől egyelőre 177 gépet rendeltek előre a CSeriesből, de az Air Canada komolyan fontolóra vette, hogy flottáját CSeries gépekkel modernizálja. A gép fő piaca az ázsiai régió lesz, a várakozások szerint ugyanis a kínai és az indiai belföldi légi közlekedés például önmagában is több ezret igényel majd a keskenytörzsű gépekből. Ugyanakkor az olyan kisebb, de prémium szolgáltatásokra törekvő cégek számára is vonzó lehet az új típus, akár a használt 737-esekkel induló Sólyom Airlinesnak is jó választás lenne.