Bejött az IKEA-nak a vegán hot dog, veszik, mint a cukrot

Marcel Breuer Tower
IKEA
Vágólapra másolva!
Alig két hónappal azután, hogy a svéd lánc egyesült államokbeli üzleteiben debütált, elérte az 1 milliós eladási darabszámot az Ikea új, vega hot dogja. A vállalatnál bíztak a sikerben, de ez még a cég döntéshozóit is meglepte. Ám az is világos, a zöldséges változatnak komolyabb tétje is van: hozzájárul a cég karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Vágólapra másolva!

Kelkáposzta, vörös lencse, sárgarépa és gyömbér keverékéből készül, édes és fűszeres mustárban, pácolt vörös káposztával és vöröshagymával szervírozva a zöldségalapú hot dog az Ikea áruházaiban, melyet az idei év elején mutatott be először a vállalat. Ráadásul az ára sem magasabb, mint a kedvelt normál változaté - írja a Fast Company. A nyár végén megjelent az Atlanti-óceán túlpartján is.

Merlijn Crébolder, aki a vállalat áruházaiban nyújtott étkezési szolgáltatásokért felelős vezető az USA-ban, azt mondja: örülnek az új étel sikerének, és szeretnék is öszönözni vásárlóikat arra, hogy ezt is fogyasszák a hagyományos változat mellett. Ez - fogalmazott - egészségtudatos döntést jelent a vevők részéről.

Ám a cégnél emellett más célokat is kapcsolnak a vegán ételhez.

Egy tanulmány szerint ugyanis, az emberiség jelentős mértékben csökkenteni tudná a káros anyagok légkörbe jutását, ha kevesebb húst és tehet fogyasztana. Ez nem pusztán a feldolgozási folyamatokhoz kapcsolódó kérdés. Például a hatalmas szavasmarha állományok kibocsátotta, a jószágok emésztéséhez kapcsolódó metángáz, önmagában jelentős tehertétel a bolygó légkörének.

Népszerű a növényi alapú hot dogja a svéd láncnak Forrás: Flickr/Gunnar Klack

A vállalatnál pedig úgy gondolják, a növényi alapú ételek választásával a hús alapúak helyett, a vásárlók a maguk egyéni, személyes szintjén tesznek a klímaváltozás ellen.

Az Ikea esetében, az élelmiszer alapanyagok felhasználása csekély részét teszik ki a vállalat karbonlábnyomának, 2016-ban annak mindössze 2 százalékát. Ám globális viszonylatban, nagy jelentősége van, ha változtatnak áruházaikban az ételkínálaton.

Egy fenntarthatósági jelentés szerint ugyanis, az Ikea a világ 10 legnagyobb élelmiszeripari vállalatának egyike is egyben.

Ez pedig nem másnak köszönhető, mint az áruházakban kedvező áron kínált ételeknek, amelyeknek nem titkoltan céljuk, hogy a vásárlókat nagyobb összegű költésre sarkallják az áruházon belül.

A vevők egyetlen év leforgása alatt csak hot dogból 100 millió darabot kebeleznek be világszerte az üzletekben.

Ekkora mennyiségnél pedig jelentősége van annak, hogy amit fogyasztanak, az állati vagy növényi eredetű összetevőkből készül-e.

Az Ikea első növényi alapú étele egy gombóc volt, amelyet a hagyományos és igen népszerű svéd húsgolyócskák konkurenciájának szántak. A 2015-ös bemutatkozása óta forgalma annyira megnőtt, hogy a zöldséges változatok a teljes ételgolyócska-értékesítés 15 százalékát teszik ki.

A most bemutatott zöldséges hot dogot először egy svédországi egységben lehetett kapni, majd az USA mellett, több más európai országban is megjelent.