Hamilton a győzelmével átvette a világbajnoki vezetést
2014. szeptember 21. 13:47
Lewis Hamilton idei hetedik győzelmét aratta a Szingapúri Nagydíjon, a szezon leghosszabb versenyén, s ezzel átvette a vezetést a világbajnoki összetettben mercedeses csapattársától, Nico Rosbergtől, akinek ma egy műszaki hiba miatt esélye sem volt ellene. Sebastian Vettel a gumikkal hazardírozva idei legjobb eredményét könyvelhette el, amikor a 2. helyen ért célba, a szűk utcai pályán hosszú körökön át maga mögött tartva Daniel Ricciardót és a dobogós helyezésre hiába ácsingózó Fernando Alonsót.
Miután az időmérőn csak 7 ezredmásodperccel, a célvonalon 33 centivel kapott ki Hamiltontól, Rosbergnek már a rajtrácsra menet gondjai voltak az elektronikával, ezért kétszer is kicserélték a kormánykerekét, de ez sem segített: a felvezető körnek neki sem tudott vágni, ezért a bokszból kellett startolnia. Messzire onnan sem jutott, az autója ugyanis az egyenesben annyira lassú volt, hogy a sereghajtókat is alig tudta megelőzni. „Nem működött a hibrid rendszer, és a sebességváltó egyszerre két fokozatot kapcsolt" – mondta még a futam közben, amit a Mercedes bokszutcai irányítóközpontjából nézett végig. „A rajtrácson állva borzasztó érzés volt látnom, ahogy a többiek elhúznak mellettem, mert tudtam, hogy nincs tovább."
A csapatfőnök Toto Wolff közvetlenül a kiesése után elnézést kért Rosbergtől a hibáért. Bár először a vezérlőelektronikával kapcsolatos problémára gyanakodtak, utóbb kiderült, hogy egy kábelköteg ment tönkre a Mercedes kormányoszlopában.
Rosberg kiesése ellenére Hamiltonnak meg kellett izzadnia a győzelemért a forró éjszakai futamon. Bár eleinte szépen növelte az előnyét, és féltávnál, két kerékcserén túl 5 másodperccel vezetett az akkori 2. helyezett Alonso előtt, ekkor Sergio Pérez és Adrian Sutil koccanása után, a pályán szétszóródott alkatrészek miatt beküldték a Szingapúri Nagydíjak állandó szereplőjét, a Safety Cart. Hamiltont nem hívták ki a bokszba, pedig még muszáj volt kereket cserélnie egyszer, mivel nem használta a lágy keverékű gumikat. A 37. kör végén történt újraindítást követően ezért 26 másodperces előnyt kellett gyűjtenie az üldözőivel szemben, hogy megtartsa a vezetést.
Ezt a szuperlágy gumik tapadását kihasználva mindössze 15 kör alatt megtette – illetve csak majdnem. A bokszból ugyan Vettel mögé hajtott ki, de hamar visszaelőzte a Red Bullt, s ezzel végleg bebiztosította magának a győzelmet. „Már nagyon vártam, hogy legyen egy tiszta hétvégém" – mondta Hamilton, aki a rádión sokat aggodalmaskodott a gumijai miatt. „A nyomás nem volt vészesen nagy. Csak nem ismertem pontosan a szituációt, nem tudtam, mi lesz, ha újra megjelenik a Safety Car. De abban biztos voltam, hogy előzni tudok majd."
A Red Bull viszont kockáztatott: mivel az ő autóikon már a lágy – vagyis a keményebb – gumik voltak, Pérez és Sutil balesete után úgy döntöttek, a Safety Car mögött töltött köröket kihasználva további kerékcsere nélkül teljesítik a távot. Ez a húzás végül bevált, bár Vettel a végén nagyon lelassult, és csak az utcai pályára jellemző előzési nehézségeknek köszönhetően tudta maga mögött tartani a 10 körön át a sarkában loholó Daniel Ricciardót és Alonsót.
„Jól rajtoltam, sikerült Daniel elé kerülnöm, de aztán elfogadható versenyem volt, csak a Safety Car a lehető legrosszabb pillanatban jelent meg számunkra. A gumikkal neccesen húztuk ki a végéig" – magyarázta Vettel, aki az összetettben megelőzte Valtteri Bottast. Bár Hamilton harmadik bokszkiállása után átmenetileg az élen is állt, tudta, hogy a győzelemre nincs esélye a Mercedes ellen. „Nem volt értelme keménykedni vele. Ő friss gumikon volt, az enyémek az életük végén jártak" – mutatott rá.
Ricciardo végig küszködött a hibrid rendszerével – az akkumulátor időről időre lekapcsolt az autójában –, de így is maga mögött tudta tartani Alonsót. Aki a második kiállásánál Vettel elé vágott, aztán viszont nem játszhatta meg azt a stratégiai trükköt, mint a Red Bull. „Kicsit talán pechesek voltunk a Safety Carral, mert a szuperlágy gumik voltak az autónkon éppen" – mondta a rajt utáni első kanyar levágását büntetés nélkül megúszó spanyol. „Ez Hamiltonnak bevált, de mi nem vagyunk körönként 2 másodperccel gyorsabbak a többieknél. Hiába kaptunk friss gumikat, ezen az utcai pályán nem könnyű előzni." Mivel Kimi Räikkönen csak 8. lett, a Ferrari nem tudta visszaelőzni a Williamst a konstruktőri világbajnokságban.
Pedig a grove-i istálló, ahogy az várható volt, a kanyargós pályán gyenge napot zárt. Felipe Massának a kerékcserék első fordulójánál sikerült Räikkönen elé kerülnie, aztán magabiztosan őrizte az 5. helyet. A Williamsek a Red Bullhoz hasonlóan nem álltak ki a bokszba a Safety Car beküldésekor, s ez okozta Valtteri Bottas vesztét, aki a legutolsó körben a végletekig elhasznált gumikon négy pozíciót veszett, így pont nélkül távozik Szingapúrból.
„Az utolsó etap túl hosszú volt számunkra" – ismerte el. „Gondjaim voltak a szervókormánnyal, ezért nem igazán tudtam kímélni a gumikat. Az utolsó körben végük volt, nem tehettem semmit." Massa nagy nehezen elboldogult, utólag azonban megkérdőjelezte a Williams taktikáját. „A csapat úgy döntött, a Safety Car alatt nem cserélünk kereket, amiről nem tudom, helyes volt-e" – jelentette ki. „Nekem akkor képtelenségnek tűnt azokkal a gumikkal teljesíteni a távot, úgy kellett vezetnem, mint egy nagymamának."
Bottas mögé a táv utolsó negyedében hosszan kígyózó vonat zárkózott fel. Először Jenson Button üldözte őt közvetlen közelről, ám a McLaren motorja az 53. körben egyszerűen lekapcsolt, így Räikkönen és Nico Hülkenberg zárkózott fel a Williamshez. A verseny hajrájába azonban nem ők, hanem Jean-Eric Vergne lehelt életet, aki késői kerékcseréje révén a frissebb gumikon hat helyet tudott javítani. Hülkenberget, Räikkönent és Bottast egyetlen kör alatt, egy erőteljes rohamban előzte meg, s utána eléggé elhúzott tőlük ahhoz, hogy 5 másodperces büntetése ellenére – amit a Pastor Maldonadóval folytatott párharc közbeni pályaelhagyásért kapott – megtarthassa a 6. helyet.
Ezzel pályafutása eddigi legjobbját ismételte meg, ráadásul éppen a legjobbkor: amikor pilótaülést keres 2015-re, mert a Toro Rossótól biztosan mennie kell. „Ez fantasztikus verseny volt!" – lelkendezett. „Tegnap hibáztam az időmérőn, és megígértem a csapatnak, hogy ma helyrehozom, ami sikerült is. Fontos volt megmutatnom, hogy mire vagyok képes, a szezon végéig nagyon igyekeznem kell."
Vergne csapattársának, Danyiil Kvjatnak viszont nehéz napja volt, mert az itatója már a rajtrácsra menet elromlott. Mivel a Szingapúri Nagydíj az év leghosszabb versenye (most is a kétórás időhatár után intették le), és a páratartalom miatt fizikailag eleve az egyik legkeményebb, nem csoda, hogy a fiatal orosz dehidratálódott, és a leintés után csak segítséggel tudott kikászálódni a pilótafülkéből. Kevin Magnussennek szintén gondjai akadtak a magas hőmérséklettel, neki az autó túlmelegedése miatt az ülés a fenekét égette meg, és még orvosi ellátásra is szorult.
A Szingapúri Nagydíj a rajtrács széltében-hosszában drámai verseny volt, Esteban Gutiérrez a kisesése – és a lehetségesnek tartott pontok elvesztése – után dühösen hajította a kesztyűjét a Sauber garázsának sarkába.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Hamarosan megkezdődik az idény egyik leglátványosabb versenye a kivilágított utcákon. Az időmérő edzés alapján izgalmas versenyre van kilátás, hiszen a riválisok a szokásosnál sokkal közelebb tudtak kerülni a Mercedesekhez. Az első sorból így is Hamilton és Rosberg indulhat, mögötte a Red Bullok foglalnak helyet.
Kisebb ijedtség a Mercedesnél: Rosberg csak 5 perccel a bokszutca zárása előtt tudott kihajtani a pályára, mert gondok voltak a kormánykerekével. Az alkatrészt ki is kellett cserélni, de úgy tűnik, sikerült megoldani a problémát.
Ez az általános vélekedés a paddockban. Szingapúrban eddig minden alkalommal be kellett vetni a Safety Cart, ami alaposan megkavarhatja a sorrendet. A Red Bull a győzelemért szeretne harcolni, a Ferrari dobogóra állna - az időmérőn mutatott tempójuk alapján erre van is esélyük.
Az előzetes számítások szerint ezzel a taktikával körülbelül 10 másodperccel gyorsabban lehet majd célba érni, mint a tavaly győzelmet érő kétkiállásos stratégiával. A Pirelli idén változtatott a szingapúri gumiválasztásán, a két leglágyabb keveréket lehet majd használni.
Hiába cserélték ki a kormányát, még mindig gondok vannak az autójával, Toto Wolff elektronikai hibáról beszél. Az autón továbbra is dolgoznak a szerelők, kérdéses, hogy a német rendesen el tud-e rajtolni a 2. helyről.
Mindjárt kezdődik a felvezető kör, és nem sikerült teljesen megoldani az elektronikai problémát. A Mercedes közölte vele, hogy ha manuálisan nem sikerült elrajtolnia, akkor a bokszutcából kell indulnia.
Dráma a rajt előtt: a bajnoki éllovas nem tudott elindulni a felvezető körre. A szerelők most próbálják visszatolni a bokszutcába, de az sem biztos, hogy onnan el tud majd rajtolni.
A felvezető körben leállította az autóját a pálya szélén, máris vége a versenyének. A Caterham füstöl, Kobajasi csalódottan kiszállt. Rosbergnek a vezérlőelektronikával vannak gondjai.
Alonso nagyszerűen kapta el a rajtot, és feljött a második helyre, de utána túl szélesen fordult, és Vettellel szemben el is vesztett egy pozíciót. Ricciardo a 4., Räikkönen az 5.
A bokszutcából sikerült elindulnia, a mezőny után eredhet. Az utcai pályán rendkívül nehéz dolga lesz az előzésekkel.
Amiért a rajt után elhagyta a pályát. Valószínűleg pont azért engedte maga elé Vettelt, mert tudta, hogy később bajba kerülhet.
A rajt utáni körökben így alakult a sorrend: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Massa, Button, Bottas, Magnussen, Kvjat. Rosberg egyelőre Chiltont sem tudta megelőzni, az utolsó helyen halad.
Gyorsan meghozták a döntést a sportfelügyelők. Valószínűleg azért kegyelmeztek meg neki, mert egyből visszaengedte maga elé Vettelt. Most Magnussent vizsgálják hasonló vétségért, ő az első körben majdnem összeakadt Buttonnal.
Az elmúlt három körben kétszer is jobb időt futott Hamiltonnál, 1,6 másodperc a hátránya. Alonso nem veszélyes rá, 4,8 másodperccel halad mögötte.
Most fél másodperccel jobb kört futott, mint Vettel, és 2,1 másodpercre növelte az előnyét. Rosberg közben megelőzte Chiltont, feljött a 20. helyre.
Nem fogják megbüntetni a pályaelhagyásért. Hamilton megint gyorsabb volt Vettelnél, kezdi leszakítani a Red Bullt. A címvédőt most dicsérték meg, hogy jól bánik az üzemanyaggal.
Hamilton több mint 3 másodperccel vezet Vettel előtt, akinek 5,6 másodperces előnye van Alonsóhoz képest. Ricciardo is tisztes távolságból, 3,9 másodperccel követi a spanyolt.
Ő az első, aki kereket cserélt, egy újabb szettet kapott a szuperlágy gumikból. Rosberg továbbra is küszködik az autójával, körök óta úgy halad Ericsson mögött, hogy nem igazán tudja támadni.
A mezőny első feléből ő az első, aki így tesz, de az előző körben Hülkenberg is a bokszban járt. Massa is szuperlágyakat kapott, a 13. helyen folytatja.
Már 6,6 másodperc a hátránya, az előző körében másfél másodpercet kapott Hamiltontól. Közben a bokszban járt Räikkönen, Bottas, Vergne és Kvjat is. Az orosz az egyetlen, aki lágy gumikra váltott.
Hamilton kint maradt a pályán, de Vettel, Alonso és Ricciardo egyszerre jött ki a bokszba szuperlágy gumikért. Räikkönen vesztett egy pozíciót a kiállásával, Massa mögött folytathatja.
Gond nélkül lezajlott, ő is szuperlágyakat kapott. A Mercedes már Rosberg kiállására készül, folyamatosan tanácsokkal látják el a németet, akinek a kuplungja sem működik, ezért nagyon nehéz lesz megoldania a kerékcserét.
Nem tudott újra elindulni a bokszkiállása után, úgy tűnik, végleg vége a versenyének. Hamilton óriási esélyt kapott - ha megnyeri a versenyt, 3 ponttal átveszi a vezetést a világbajnokságban. Rosberg már ki is szállt az autójából.
Ő nem úszta meg, 5 másodperces büntetést kapott, amiért korábban elhagyta a pályát, és ezzel előnyhöz jutott. A következő bokszkiállásánál letöltheti.
A bokszkiállások első köre után az állás: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Räikkönen, Bottas, Button, Vergne, Magnussen. Hamilton előnye 7 másodperc.
Pérez, Magnussen, Gutiérrez, Kvjat és Button választották a lassabb abroncsot a második etapra. Most nincsenek nagy csaták a mezőnyben, csak Vergne van DRS-távolságban Button mögött.
Visszavitte a Saubert a bokszba, és ki is szállt az autójából, majd dühösen a garázs sarkába hajította a kesztyűjét. Ő a harmadik versenyző, aki műszaki probléma miatt adja fel a mai versenyt.
A balelső gumija ment tönkre, be kellett állnia a bokszba az utolsó helyről. Egyelőre nem tudni, Gutiérreznek miért kellett feladnia a versenyt.
Az előző körökben rendre gyorsabb volt Vettelnél, a 19. körben az abszolút legjobb időt is megfutotta. 2,3 másodperc a lemaradása a Red Bull mögött.
Arra kérték, hogy növelje az előnyét Alonsóhoz képest, de a spanyol megint gyorsabb volt. Már csak 1,6 másodperc köztük a különbség.
Lágy gumikra váltott egy remek, 2,4 másodperces kiállás után, és a 11. helyen tért vissza a pályára. Közben kiderült, hogy Gutiérrez autójában az akkumulátor nem töltődött, Kobajasi pedig az olajnyomás megszűnése miatt esett ki.
Most korábban cserél kereket, mint a két Red Bull, elévágással próbálkoznak. A szuperlágy gumikon maradt, és az 5. helyen folytathatja a versenyt.
A címvédő is kiállt a bokszba, és a spanyollal ellentétben lágy gumikat kapott. Vettel a Ferrari mögött, a 4. helyen folytathatja.
Miután Hamilton is kiállt a bokszba szuperlágy gumikért. Hamarosan Ricciardónak is kereket kell cserélnie, már nagyon lassú köröket fut.
A Sky Sportsnak elmondta, nem lett volna értelme a pályán maradnia, mert "semmi sem működött" az autójában - a hibrid rendszer tönkrement, a DRS-t egyáltalán nem tudta használni, a sebességváltója pedig egyszerre két fokozatot váltott.
Kiállt kerékcserére, és hasonló gumistratégiát követ, mint Vettel. Alonso továbbra is gyors, az előbb megfutotta az eddigi leggyorsabb kört, bár Hamilton rögtön válaszolni tudott rá.
Hamilton, Alonso, Vettel, Ricciardo, Button, Massa, Räikkönen, Bottas, Vergne, Magnussen. Button még csak egyszer járt a bokszban, lehet, hogy ő két kiállással próbálja teljesíteni a versenyt.
Az idei versenyt sem úsztuk meg a biztonsági autó nélkül: Pérez az előtte haladó Sutillal ütközött, és elhagyta az első szárnyát. A törmelélek miatt van szükség a Safety Carra.
Köztük Alonso is, aki lágy gumikra váltott. Button és Räikkönen ugyanígy tett, az élmezőnyből csak ők jártak a bokszban.
A Ferrari valószínűleg megpróbálja kihúzni a végéig ezzel a szett gumival, de a versenynek még majdnem a fele hátra van. Az élen is érdekesen alakulhat a verseny, hiszen Hamilton és Vettel eltérő gumistratégián vannak, és a brit előnye nullázódott a Safety Car miatt.
A mérnöke arra kérte, hogy kerülje el a kerékvetőket, mert probléma lehet az autójával. A Safety Car még mindig a pályán van.
Közben arra panaszkodik, hogy annyira felforrósodott az ital az autójában, hogy nem tudja meginni. A forró szingapúri versenyez ez nagy hátrány lehet.
Még 25 kör van hátra a versenyből, de 45 perc múlva mindenképp le kell inteni a versenyt a kétórás limit miatt. A hosszú Safety Car-fázis jól jött Alonsónak, így nagyobb esélye van rá, hogy kibírja a végéig a lágy gumikon.
A kör végén lehajt a pályáról a biztonsági autó. A jelenlegi sorrend: Hamilton, Vettel, Ricciardo, Alonso, Massa, Bottas, Button, Räikkönen, Vergne, Magnussen.
Nem történt incidens az újraindításnál. Hamilton a szuperlágy gumikon sokkal gyorsabb, mint a többiek, egy kör után máris 3,2 másodperccel vezet Vettel előtt.
Már 5,8 másodperccel vezet Vettel előtt. Szüksége is van az előnyre, hiszen az utolsó szakaszban a lágy gumikat kell majd használnia, míg a Red Bullok használhatják a gyorsabb szuperlágyakat.
Megpróbálják teljesíteni a versenyt a jelenlegi abroncsaikon. Vettelnek nem tetszik az ötlet, de a mérnöke szerint túl sok autót kellene megelőzniük a verseny végén, ha még egyszer kiállnának kerékcserére.
Már 11,5 másodperccel vezet Vettel előtt. Nyilvánvalóan az a célja, hogy a bokszkiállása előtt minél nagyobb előnyt autózzon ki a többiek előtt. A mérnöke most szólt neki, hogy még 7 köre van a kerékcseréig.
A víznyomás esett le a Sauberben, ő a 4. kieső. A két Toro Rosso a bokszban járt, mindketten lágy gumikra váltottak.
Továbbra is körönként 2 másodperccel gyorsabb Vettelnél, elvileg 4 köre van a kiállásig. A verseny végén a friss lágy gumikon is sokkal gyorsabb lehet, mint a többiek.
Lassan, de biztosan közelít Ricciardóhoz, most 1,2 másodperc a hátránya. Ricciardo autója ráadásul egy ideje nem működik tökéletesen.
Maldonado megszerezheti idei első pontját, most a 10. helyen áll csapattársa előtt. Pérez közben egyszerre két helyet ugrott előre, de Ericssont és Kvjatot megelőzve is csak a 14. helyen áll.
Ez várható volt, hiszen az abroncsai kezdenek elhasználódni. Így is 1,6 másodperccel gyorsabb körönként Vettelnél, most 22,7 másodperc az előnye.
Szorosan követi a Williamset, de a rádión arra panaszkodik, hogy Bottas túl gyors az egyenesekben. A 6. helyet próbálja elvenni tőle.
Button továbbra is üldözi Bottast, miközben Räikkönen és Hülkenberg is felzárkózott mögéjük. Hamilton gumijai a végüket járják, a következő körökben ki kell jönnie.
A brit akkora előnyt nem tudott kidolgozni, hogy az első helyre álljon vissza a kerékcseréje után, de Ricciardót sikerült maga mögött tartania. Izgalmasak lesznek az utolsó körök, Hamilton sokkal gyorsabb lesz Vettelnél a friss gumikon.
A 7-es kanyarban könnyedén elment Vettel mellett, sokkal gyorsabb volt a Red Bullnál. Alonso közben 1 másodpercre megközelítette Ricciardót, még harcolhat az utolsó dobogós helyért.
A 14-es kanyarban parkolta le az autóját, amely egyszerűen leállt a pályán. Sárga zászlókat lengetnek.
Megelőzte Maldonadót, így már egy Lotus sincs a legjobb tíz között. Bottas megszabadult Buttontól, de nem pihenhet, most Räikkönen próbálja támadni a 6. helyért.
Őt pedig Alonso üldözi DRS-távolságból. 4 kör van hátra, Hamilton már 6,1 másodperccel vezet.
Ezúttal is pályaelhagyásért kapott 5 másodperces büntetést, a futam végén fogják hozzáadni az idejéhez.
Maldonado az 1-es kanyarban hagyta el rövid időre a pályát, majd Kvjat hasonlóan tett a 7-es kanyarban. Mindketten folytatni tudták a versenyt.
Egymás után megelőzte Räikkönent és Bottast is, de ne feledjük, a verseny végén 5 másodpercet hozzáadnak majd az idejéhez. Közben biztossá vált, hogy a 2 órás időlimit miatt nem teljesíti a 61. kört a mezőny, az utolsó körben járunk.
Végül kényelmes, 13,5 másodperces előnnyel nyerte meg a kétórás versenyt. Vettel megtartotta a második helyet, a dobogóra Ricciardo állhat még fel. A további pontszerzők: Alonso, Massa, Vergne, Pérez, Räikkönen, Hülkenberg, Magnussen.
Egy kör alatt 5 pozíciót veszített, és a pontszerzésről is lemaradt, mert teljesen elhasználódtak az abroncsai. Vergne megtarthatja a 6. helyét, mert elég előnyt autózott ki Pérez előtt.
Rosberg kiesésével óriási fordulat állt be a világbajnokságban, a német 22 pontos előnyéből 3 pontos hátrány lett. Öt verseny van hátra az idényből, teljesen nyitott a bajnokság.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és az összefoglalóval.