Itt az új fogyasztó tabletta: nem kell kevesebbet enni, mégis hat

gyógyszer, illusztráció, készítmény, gyógyszeripar, pirula, tabletta, egészség
Handsome young man taking pill at home, closeup
Az első fázisú klinikai vizsgálatok ígéretes eredményeket mutatnak egy új gyógyszerrel kapcsolatban, amely sikeresen csökkentette a súlyt és a zsírtömeget elhízott, magas zsírtartalmú diétán lévő egerekben, miközben nem zavarta meg az étvágyukat. Ha az embereken végzett kísérletek sikeresek lesznek, a gyógyszer forradalmasíthatja az elhízott emberek kezelését, lehetővé téve a fogyást, amely nem jár étvágytalansággal vagy a zsírok kerülésével.

A gyógyszer az asztrocitáknak nevezett agysejtekben található enzimet veszi célba, amely a neuronok egy különálló csoportjára hatva képes szabályozni a testsúlyt - derül ki a koreai Institute for Basic Science (IBS) által vezetett új kutatásból.

"A korábbi, a hipotalamuszt célzó elhízáskezelések főként az étvágyszabályozással kapcsolatos neuronális mechanizmusokra összpontosítottak" - mondta Moonsun Sa, az IBS idegtudósa, a tanulmány első szerzője. "E helyett mi most a nem neuronális "asztrocitákra" koncentráltunk, és azonosítottuk, hogy a reaktív asztrociták az elhízás okozói".

Asztrociták számítógépes grafikával készült képe Forrás: Science Photo Library via AFP/THOM LEACH / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Thom Leach / Science Photo Libra

Agyunk hipotalamusza szabályozza az evés és a kalóriaégetés közötti kényes egyensúlyt, és tudjuk, hogy a területen lévő neuronok a zsírszövethez kapcsolódnak és szabályozzák a zsíranyagcserét, de hogy pontosan hogyan, az eddig homályos volt.

A kutatók a magas zsírtartalmú étrenddel kiváltott elhízás egérmodelljében azt találták, hogy a GABRA5 neuronoknak nevezett csoport aktivitása jelentősen csökkent.

Ezért azzal kísérleteztek, hogy a GABRA5 neuronok aktivitását vegyszerekkel csökkentik a kontroll egerekben. Ez a barna zsír csökkent hőtermelésén (hőtermelés) és a nagyobb fehér zsírraktározáson keresztül súlygyarapodáshoz vezetett.

Másrészt a hipotalamuszban lévő GABRA5 neuronok stimulálása jelentős súlycsökkenéshez vezetett az elhízott egereknél, ami azt jelzi, hogy a GABRA5 neuronok reverzibilis kapcsolóként működhetnek a testsúly szabályozására.

"Felfedeztük a zsírégető neuronok egy egyedülálló populációjának létezését" - írják a szerzők a közzétett tanulmányukban.

Sa és munkatársai meglepődve tapasztalták, hogy az asztrociták szabályozzák a GABRA5 neuronok e csoportjának aktivitását, be- és kikapcsolva a fogyást. Az asztrociták a betegségekre és sérülésekre úgy reagálnak, hogy kémiai anyagokat bocsátanak ki, amelyek segítenek megvédeni a neuronokat a károsodástól.

Az új gyógyszer a zsírbevitel és az étvágy csökkentése nélkül segíti a fogyást Forrás: https://bhc.hu/betegsegek/zsirmaj/

Felfedezték, hogy a reaktív asztrociták gyakoribbak az elhízott egerek agyában, mint az egészséges testsúlyúakéban.

Ezek a reaktív asztrociták több MAOB nevű enzimet expresszálnak, amely egy GABA nevű gátló neurotranszmittert termel. A GABA növekedése az, ami miatt a GABRA5 neuronok lelassulnak és nem működnek megfelelően, ami súlygyarapodáshoz vezet.

A kutatócsoport tehát úgy gondolta, hogy ha a GABRA5 neuronok aktivitásának növelése csökkenti a zsírraktározást, akkor az asztrociták GABA-termelésének blokkolása potenciális molekuláris célpont az elhízás kezelésére.

Az elhízást csökkentő szer hatásmechanizmusa Forrás: Sa et a., Nature Metabolism, 2023

Itt jön be az ígéretes új gyógyszer. A KDS2010 nevű készítmény gátolja a MAOB enzimet a reaktív asztrocitákban, ezáltal blokkolja a GABA termelését, és lehetővé teszi a GABRA5 neuronok normális működését és a fogyás elősegítését.

A KDS2010 kezelés figyelemre méltó eredményeket hozott elhízott egereknél. A zsírszöveti anyagcseréjük fokozódott, a zsírraktározásuk csökkent, és a magas zsírtartalmú étrend ellenére fogytak, anélkül, hogy az elfogyasztott táplálék mennyiségét befolyásolták volna.

"A KDS2010-re úgy tekintünk, mint egy lehetséges új generációs elhízás elleni kezelésre, amely hatékonyan gátolhatja az elhízást anélkül, hogy elnyomná az étvágyat."

A tanulmány a Nature Metabolism című szaklapban jelent meg.