Űrvulkán: A csillagászok első ízben bizonyítékot találtak a vulkánkitörésre a Vénuszon

űrvulkán, Vénusz
Az 1990-es években a Magellán űrszonda által készített képek bizonyítják a vulkáni kitörést és magmafolyást. - írja a BBC tudomány magazinja, a BBC Science Focus.

Az Alaszkai Egyetem Fairbanks Geofizikai Intézet (University of Alaska Fairbanks Geophysical Institute) kutatói azt találták, hogy a Vénusz felszínén vulkáni kitörések és magma áramlások történhettek. A csapat ezeket a NASA Magellán űrszonda által gyűjtött adatokat új számítógép technológiával tanulmányozta, ami lehetővé teszi, hogy hatékonyabban hasonlítsák össze a digitális képeket.

Az elemzés egy olyan területre fókuszált, ami a Vénusz legnagyobb vulkánjai közül kettőt tartalmaz, ezek az Ozza és Maat Mons.

Felfedeztek egy durván 2.5 km2 kürtőt, amnek alakja és mérete változott 8 hónap alatt 1991-ben a Maat Mons-on. A Földön ez a nagyság változás gyakran vulkáni aktivitást jelez.

Robert Herric a Alaszkai Egyetem Fairbanks Geofizikai Intézet kutató professzora, aki a kutatást vezette azt mondta, hogy csak körülbelül az utóbbi évtizedben van, hogy a Magellán adat elérhető teljes felbontásban, és könnyen alakítható egy tipikus személyes munkaállomással rendelkező vizsgáló számára. Ozza és Maat Mons méretei összahasonlíthatók a Föld legnagyobb vulkánjaival, de kisebb lejtői vannak és így jobban szétterjednek.

A csillagászok első ízben bizonyítékot találtak a vulkánkitörésre a Vénuszon. ©NASA/JPL/UNIVERSITY OF ALASKA FAIRBANKS Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/space-volcano-eruption-venus/

A kutatók összehasonlítottak egy domború pajzsú vulkán, ami a Maat Mons része, északi oldalának két képét - az egyik kép 1991 februárban, a másik 1991 októberben készült.

A kutatók azt mondják, hogy ez alatt az időszak alatt a kürtő körülbelül 2.5 km2 kerek alakból egy körülbelül 3.7 km2 határozatlan alakúvá változott. A későbbi kép azt mutatja, hogy a kürtő falai rövidebbek lettek, kitörést jelezve, és azt, hogy a szabálytalan alakot formálhatta magma áramlás a két kép közt eltelt 8 hónap alatt.

Van egy kis fenntartás: a kürtő alakjának változását okozhatta egy földrengés. Azonban a Földön a kürtő összeomlások ezen a skálán mindig közeli vulkáni kitöréssel tárulnak.

A Vénuszon lévő vulkáni aktivitást megerősíthetik még a jövőbeni missziók, mint pl. a NASA DAVINCI+ és a Veritas és az ESA EnVision.

Változások a kürtő alakjában egy légi felvételen. ©NASA/JPL/UNIVERSITY OF ALASKA FAIRBANKS Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/space-volcano-eruption-venus/

Herrick azt mondta, hogy most azt mondják, a Vénusz jelenleg vulkanikusan aktív abban az értelemben, hogy évente legalább néhány kitörés van.

Arra számítanak, hogy a küszöbön álló Vénusz missziók új vulkanikus áramlásokat fognak megfigyelni, amik a 3 évtizede befejezett Magellán misszió óta történtek, és néhány aktivitást kellene látnunk, míg a két elkövetkező pályamenti misszió képeket gyűjt.

(Forrás: BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/)