Halálra ítélt rejtélyes objektum bukkant fel Tejútrendszer központjában

Sagittarius A*
A Tejútrendszer közepén található 4,6 millió naptömegű Sagittarius A* szupermasszív fekete lyuk körül számos csillag és néhány egészen különleges égitest kering, köztük a titokzatos X7 jelű objektum. Egy friss kutatás szerint azonban igen valószínű, hogy a rejtélyes X7 már nem sokáig fog létezni, mert 15 éven belül a galaxis centrumában rejtőző Sagittarius A* fel fogja falni.

Nem szabadulhat a hatalmas fekete lyuk vonzásából a titokzatos gázfelhő

A csillagászok már hosszabb ideje tanulmányozzák a különlegesen viselkedő X7-es objektumot, amelynek egyelőre még nem pontosan tisztázott az eredte, és ami valószínűleg egy kiterjedt gázfelhő lehet. Ezt jelzi az X7 változó alakja, ami arra utal, hogy nem egy szilárd objektumról lehet szó, mivel a közelében fekvő szupermasszív fekete lyuk gravitációja miatt változik a formája.

Az X7-es objektum és a Tejútrendszer középpontjában lévő Sagittarius A* szupermasszív fekete lyuk helyzetét ábrázoló asztrofotó Forrás: Ilf Scinece/Anna Ciurlo/UCLA

Az asztronómusok két évtized megfigyelési adatainak az elemzése alapján azt gyanítják,

hogy az X7 egy csillag-ütközésből származó törmelékfelhő lehet.

Az X7 tömege körülbelül 50 földtömegnek felel meg, és ami a Sagittarius A* -hoz veszélyesen közeli pályán kering. Az X7 az elvégzett pályaszámítások szerint alig 170 év alatt kerülheti meg az óriási szupermasszív fekete lyukat, a kutatók azonban úgy vélik, hogy az X7 nem fogja tudni befejezni a jelenlegi keringését.

Művészi ábra a hatalmas fekete luk körül keringő elnyúlt formájú X7 objektumról Forrás: Space.com

A számítások szerint ugyanis az X7 pályája 2036-ban lesz a legközelebb a Sagittarius A*-hoz, ami valószínű, hogy az irtózatos gravitációs erejével foglyul ejti az objektumot, és spirális pályán egyre közelebb fogja húzni az eseményhorizontjához.

Egyre jobban megnyúlik a furcsa objektum

Ha a gravitációtól szétszakadó X7 eléri a szupermasszív fekete lyuk eseményhorizontját, meg fog semmisülni, illetve nyomtalanul eltűnik az eseményhorizont mögött.

A hatalmas Sagittarius A* folyamatosan a saját eseményhorizontja felé húzza az X7-es objektumot (művészi illusztráció) Forrás: Space.com

"Arra számítunk, hogy a galaktikus fekete lyuk által kifejtett erős árapály erők végül széttépik az X7-et, még mielőtt egy keringést is befejezne" - mondta Mark Morris, a UCLA fizika és csillagászat professzora.

– nyilatkozta az Ilf Science tudományos portálnak Anna Ciurlo, a tanulmány vezető szerzője. „Eleinte arra gondoltunk, hogy a csillagszelek vagy a fekete lyukból származó részecskesugárzás alakította ki az objektumnak ezt az üstökösökéhez hasonló formáját.

A furcsa és a Sagittarius A* gravitációs fogságába kerülő X7 eredete még nem pontosan tisztázott Forrás: Space.com

De, ahogy 20 évig követtük, azt láttuk, hogy egyre jobban megnyúlik az alakja. Ebből pedig az következik, hogy valami, vagyis a Sagittarius A* a saját útjára állította, illetve maga felé húzza ezt az objektumot"- fűzte hozzá a szakember.

Talán csillagok ütközése hozhatta létre az X7-es objektumot

A különleges X7 pontos eredetéről egyelőre még tanácstalanok a kutatók. „Az egyik lehetőség, hogy az X7 -et alkotó gáz és por abban a pillanatban lökődött ki, amikor két csillag ütközött, illetve egyesült egymással" – magyarázza Ciurlo. „Ebben a folyamatban az ütközésből létrejött csillag egy porból és gázból álló héjban van elrejtve, ami megfelelhet a G objektumok leírásának. "

Így látja az Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) rádiótávcső-rendszer a Tejutat, és benne galaxisunk központi óriás fekete lyukának, a Sagittarius A*-nak a helyét Forrás: ESO/José Francisco Salgado (josefrancisco.org), EHT Collaboration/José Francisco Salgado/José Francisco Salgado Phd

- vélekedik a kutató. Egy másik lehetséges magyarázat az, hogy a felhő egy fiatal S50 típusú csillagból származik,ehhez kapcsolódik és reagál a szupermasszív fekete lyuk körüli sajátos környezetre.

A Tejútrendszer központja a Sagittarius A* környezetével Forrás: NASA/CXC/MIT/F. Baganoff, R. Shcherbakov

Maga a Sagittarius A* egy nagyon fényes és erős rádióforrás a Tejútrendszer centrumában, ami a Földről nézve a Nyilas (Sagittarius) és a Skorpió csillagkép határához közel fekszik.

A Sagittarius A* és környezete a NASA Cahndra űrtávcsövének röntgen tartományban készített felvételén Forrás: NASA/JPL-Caltech

Maga a szupermasszív fekete lyuk a Sagittarius A* közvetlen közelében található, ezért szokták ezt is ezzel a névvel illetni. Ma már általánosan elfogadott, hogy a galaxisok középpontjában a Sagittarius A*-hoz hasonló szupermasszív fekete lyukak találhatók. A teljes tanulmány a The Astrophysical Journal szaklapban olvasható el.