A Hubble Űrtávcső felfedezett egy éhes fekete lyukat, amint egy csillagot fánk alakba csavart és bezabálta

fekete lyuk
A csillagászok a NASA Hubble Űrteleszkópjával megfigyeltek egy fekete lyukat, amint egy közeli csillagot fánk alakba csavart, mielőtt elfogyasztotta.

Az erőszakos kozmikus esemény egy árapály szétszakadás esemény egy példája - egy csillagászati jelenség, ami akkor történik, amikor egy csillag túl közel kóborol egy fekete lyukhoz és a roppant gravitációs erők széttépik. Miután a csillag szétszakad, a fekete lyuk felfalja az eredményezett gázt és törmeléket, miközben erős sugárzást bocsát ki.

Az AT2022dsb nevű esemény a Földtől majdnem 300 millió fényévnyire történik az ESO 583-G004 galaxis közepén. Először 2022 március 1-én fedezték fel az All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASAS-SN) vizsgálattal, mely egy föld alapú teleszkóp hálózat, ami erőszakos eseményeket keresve fürkészi az eget.

A Hubble Űrtávcső felfedezett egy éhes fekete lyukat amint egy csillagot fánk alakba csavart és bezabálta. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/hubble-space-telescope-black-hole-star-doughnut/

Ekkor a csapat a Hubble erőteljes ultraviola képalkotó képességeit alkalmazta, hogy tanulmányozza a kozmikus zabálást nagy részletességgel, ahogy feltárult.

"Jellemzően ezeket az eseményeket nehéz megfigyelni. Lehet, hogy teszünk néhány megfigyelést a szétszakadás kezdetén, amikor igazán fényes. A programunk eltérő abban, hogy arra van tervezve, hogy néhány árapály eseményt nézzen egy éven keresztül, hogy lássuk mi történik." - mondta Peter Maksym a Massachusetts államban lévő Harvard Smithonian Asztrofzikai Kutatóintézet (Harvard Smithonian Center for Astrophysics) társkutatója.

"Elég korán láttuk, hogy meg tudtuk figyelni nagyon intenzív fekete lyuk gyarapodás stádiumokban. Láttuk a gyarapodási sebesség esést, ahogy idővel csordogálássá alakult."

1. Egy normál csillag elhalad egy szupermasszív fekete lyuk közelében egy galaxis közepén. 2. A csillag külső gázait behúzza a fekete lyuk gravitációs mezeje. 3. A csillag szétszakad, ahogy az árapály erők széttépik. 4. A csillag maradványok fánk alakú gyűrűvé vannak húzva a fekete lyuk körül, és végül a fekete lyuka fognak esni, hatalmas mennyiségű fényt és nagy energiájú sugárzást engedve ki. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/hubble-space-telescope-black-hole-star-doughnut/

A Hubble adatok tanulmányozása után a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a csillag maradványai egy Naprendszer méretű fánk alakú gázgyűrűvé alakultak, ami körbevette a fekete lyukat, ahogyan az beszívta.

Azt remélik, hogy az esemény és más ilyesmi további tanulmányozása segíteni fog nekik többet megtudni a fekete lyukak életciklusáról.

(Forrás: BBC Science Focus)