Idegen élet létezésére utalhat az, amit az űrsziklában találtak

Meteorit (illusztráció)
A Földön kívülről származó fehérjét találhattak egy 30 éve a Földre zuhant meteoritban. Korábban még sosem fedeztek fel hasonlót a szakemberek.

Az eredményeket taglaló szakcikk egyelőre csak az arXiv weboldalon jelent meg, szakmailag lektorált lapban nem, ha azonban megerősítik, ez lesz az első olyan ismert fehérje, ami nem bolygónkon jött létre.

Az elmúlt években több olyan meteoritot találtak, amikben jelen voltak az élet építőkövei; a hétköznapi ember számára méregként ismert cianidok például szerepet játszhattak az élet megjelenéséhez szükséges molekulák létrehozásában, a ribóz nevű cukor az RNS nélkülözhetetlen alkotórésze, az aminosavak pedig a fehérjék készítéséhez kellenek.

A mostani tanulmányban a kutatók már korábban felfedezett meteoritokat vettek ismét górcső alá, csak éppen modernebb eszközökkel vizsgálták azokat. Így fedezték fel a proteinre kísértetiesen emlékeztető makromolekulákat az Algériában 1990-ben feltárt Acfer 086-os meteoritban.

Fontos hozzátenni, a tudósok nem idegen életformák létezésére találtak megdönthetetlen bizonyítékot, de az űrben sodródó fehérjék létének igazolásával

egyre nagyobb a valószínűsége, hogy az élet más égitesteken is megjelenhetett, akár a Naprendszeren belül is.

Az űrből érkezett kőben nagy mennyiségben volt jelen glicin aminosav, amihez vas és lítium kötődött. A modellezés során derült ki, hogy ez a glicin nem önmagában van jelen a meteoritban, hanem valószínűleg egy fehérje részeként.

Az új proteint hemolitinnek keresztelték el.

Meteorit (illusztráció) Forrás: AFP/Francois Guillot

A hemolitin szerkezetileg kísértetiesen emlékeztet a földi fehérjékhez, ám a deutérium és a hidrogén arányában mutatkoznak eltérések. Az is kiderült, hogy a feltételezett idegen protein 4,6 milliárd éves, tehát a Naprendszer születése előtt keletkezett.

Mint korábban említettük, még semmi sem biztos, elképzelhető az is, hogy a talált anyag valami másfajta polimer, és nem fehérje. A kutatók folytatják a megerősítő vizsgálatokat.