Izgalmas bejelentést tett a NASA, élet is lehet a közeli holdon

Europa, gejzír
Az Europa gejzírjeinek művészi ábrázolása
A NASA Goddard Űrközpontjának kutatói megerősítették: valóban vízpárát észleltek a Jupiter holdja, az Europán jeges felszíne felett. Megnőtt az esélye annak, hogy idegen létformákat találhatunk az égitesten.

– írta a kiadott sajtóközleményben Lucas Paganini, a NASA bolygókutatója. A Nature Astronomy folyóiratban megjelent publikáció szerint annyi víz távozott a felszín alól, ami egy egész olimpiai méretű úszómedencét megtöltene.

A hawaii W. M. Keck Obszervatórium összesen 17 vizsgálatot végzett. A kutatóeszköz spektográffal elemzi más bolygók légkörének kémiai komponenseit, vagyis azt nézi, mennyi infravörös fény nyelődik el vagy verődik vissza az égitesten. E módszerrel sikerült a vízgőz nyomára bukkanni.

– részletezték a kutatásban.

Az Europa gejzírjeinek művészi ábrázolása Forrás: NASA/ESA/K. Retherford/SWRI

Évek óta sejtették

Már évek óta sejtik, hogy víz található az Europa felszínén, ezt a vélekedést pedig számos megfigyelés is erősítette. Több mint két évtizede az amerikai űrkutatási hivatal Galileo szondája elektromosan vezető folyadékot detektált a hold felszínén, majd 2018-ban jött a hír, hogy valamilyen anyag gejzírként tör fel az égitest mélyéből. A gejzírek létét a Hubble adatai is alátámasztották.

– nyilatkozta a Goddard Űrközpont munkatársa, Avi Mandell.

A holdat tüzetesebben a NASA Europa Clipper műholdja fogja tanulmányozni 2023-ban. Az űrszonda – fedélzetén kamerákkal, spektográffal és radarral - 45-ször repüli körbe majd az Europát és a jégtakaró vastagságának mérése mellett a felszín alól feltörő vízgőzt is elemezni fogja.