Ősi, rejtett keresztelő kutat találtak Jézus születési helyén

A betlehemi Születés Templomának világörökségi helyszíne egyértelműen szent hely, ami közel 1700 éve épült, és a dokumentumok szerint arra a barlangra, ahol Jézus született. A régészek most ezen a különleges helyen találtak néhány keresztelő kútra, amelyek egykor feltehetően szenteltvízzel telítődtek.

Ugyanolyan kőből készült, mint a templom oszlopai

A világ egyik legrégebbi templomának különlegessége, hogy egyszerre három egyház, a Római Katolikus, a Görög Ortodox és az Örmény Apostoli Ortodox Egyház is felügyeli. A betlehemi Születés Temploma alatti néhány négyzetméteres barlangban ott bújik Jézus szülőhelyét jelképező ezüst csillag.

A Helena által építtetett Születés temploma Betlehemben Forrás: Wikimedia Commons

A napokban Ziad al-Bandak, a templom gyülekezetének helyreállításáért felelős bizottságának vezetője bejelentette, hogy

a régészek felfedeztek egy eddig nem ismeretlen keresztelő kutat, amely az előzetes vizsgálatok szerint időszámításunk után 6-7. századból származhat, és eddig egy másik, nagyobb kút rejtette.

Az újonnan felfedezett kút ugyanolyan kőből készült, mint a templom oszlopai, ami a szakemberek szerint azt jelentheti, hogy majdnem egyidős lehet magával az épülettel, ami körülbelül 1700 évvel ezelőtt épült.

Előkerült egy bizánci angyal mozaik is

A régészek egyelőre igen keveset tudnak a keresztelő kútról, ezért folytatják annak a vizsgálatát. A beható elemzés miatt bevonták a palesztin idegenforgalmi és régészeti minisztérium szakértőit és számos, külföldi kutatót is felkértek annak tanulmányozására. Szeretnék azt is megtudni, hogyan kapcsolódik a betlehemi Születés Templomához, és ezáltal elősegíteni a szent hely jobb történeti megértését.

Ziad al-Bandak, a bethlehemi Születés Templomának restaurációs bizottságának vezetője egy ősi keresztelő kutat tár fel Forrás: Wisam Hashlamoun/Anadolu Agency/Getty

A templom 2013 óta felújítás alatt áll, és a projekt során már most meglepő kincseket tártak fel: előkerült többek között egy gyönyörű bizánci angyal mozaik,

amelyet olasz kutatók fedeztek fel 2016-ban. A szent hely eredetileg körülbelül időszámításunk szerint 326-ban annak a barlangnak a tetején, amelyet Jézus hagyományos szülőhelyének tekintenek a második század óta. A templom a felújítások ideje alatt is nyitva tart, és továbbra is a világ minden tájáról vonzza a zarándokokat és a turistákat.