Donald Trump amerikai elnök egy 140 karakteres üzenetben közölte a világgal, hogy hatalmas árengedményeket ért el az adófizetőket kizsákmányoló katonai óriáscégek ellenében.
Trump a mindenkori amerikai elnök repülőgépének utódjára alkudozott,
és meg is oldotta az amerikai katonai beszerzési programokat fenyegető problémát, a költségek jelentős túllépését.
Ehhez – mint írta – nem is kellett más, mint hogy leüljön a Boeing elnök-vezérigazgatójával, Dennis Muilenburggel, és mint férfi a férfival, a probléma lényegét megragadva megegyezzenek.
A dolog lényege: a két VC-25A típusjelzésű, Boeing 747-200B típusból átalakított és
lassan 27 éve hadrendben álló elnöki különgép cserére szorul.
A leendő különgép persze csak amerikai gyártású lehet. Miután az Airbusnak „nem volt kedve” két, esetleg három repülőgépért egy komplett gyártósort felépíteni az Egyesült Államokban, a nyertes a Boeing lett.
Erről éppen két éve hoztak döntést, tavaly májusban pedig a Boeing megkötötte a szerződést a 747-8I repülőgép speciálisan átalakított, egyedi változatának megtervezésére.
Trump még tavaly, december 6-án a Twitteren fakadt ki az Air Force One-programra. Mint írta,
a 4 milliárd dolláros projekt elszabadult, és inkább törölni kéne.
Még abban a hónapban leült tárgyalni a Boeing vezérigazgatójával, aki ígéretet tett arra, hogy a költségek nem fogják elérni az eredetileg tervezett 4 milliárd dollárt.
Szemléltetésképp ez az összeg átszámítva 1154,72 milliárd forintot jelent – ez kicsit több mint a teljes magyar gazdaság 12 napi termelése, a 2015-ös adatok alapján.
Idén januárban tehát egy másik szerződés alapján elkezdődött a lehetséges költségcsökkentések felkutatása. Ez elsősorban a fedélzeti kommunikációs rendszerek, a karbantartás és a légi utántöltés területét érintik.
Utóbbi az érdekes: bár a jelenlegi elnöki gép, a Boeing VC-25A a levegőben utántölthető, biztonsági okok miatt ezt "élesben" soha nem tették meg a pilóták.
A Trump Towerben tartott Trump–Muilenburg-eszmecsere végére a Boeing elnöke közölte:
sikerült jelentősen lefaragni a költségeket
a repülőgéppel szemben támasztott követelmények csökkentésével, illetve a polgári utasszállító repülőgépek építésénél alkalmazott megoldások átvételével. Hogy ez pontosan mit takar, még nem ismerjük.
Az viszont külön érdekesség, hogy a két új elnöki Boeing leghamarabb 2024-ben áll majd csatasorba, így Donald Trump ebben a ciklusában még egyáltalán nem fogja tudni használni őket.
Nem véletlenül hívják a VC-25A-kat repülő Fehér Háznak: a világ legjobban védett, legfejlettebb kommunikációs rendszerével ellátott repülőgépekről beszélünk.
A fedélzeten tartózkodó mindenkori amerikai elnöknek a világ összes politikai vezetőjével, saját kormánya minden tagjával, a Pentagonnal és persze az amerikai fegyveres erők bármely tagjával tudnia kell beszélnie róla.
Bárhol, bármikor elérhetőnek kell lennie, akár egy nukleáris robbanást vagy egy elektromágneses lökéshullámot túlélve is.
A beépített önvédelmi rendszereknek tudniuk kell zavarni a felderítő vagy tűzvezető radarrendszereket, az ellenséges kommunikációs rendszereket, és persze nem maradhat ki az infravörös vezérlésű rakéták ellen védelmet nyújtó aktív lézeres rendszer és a csaliszórók sem.
Ehhez képest a fényképeken feltűnő, kényelmes belső berendezés, az elnöki lakosztály és iroda, a zuhanyzó kialakításának költségei eltörpülnek.