Csodakötél készült a felhőkarcolók liftjeihez

kone ultrarope kábel lift
Vágólapra másolva!
Az eddig használt acéltól könnyebb és strapabíróbb karbonszövetből készült kábel mozgathatja a jövő felvonóit.
Vágólapra másolva!

A finn KONE cég legújabb fejlesztésével újabb akadály hárulhat el az ezer méteres magasságot meghaladó épületek kivitelezése elől. Jelenleg a hosszabb liftaknák építésének egyik legnagyobb akadálya a felvonókban használt acélkábel, amelynek önsúlya jelentős problémákat okoz, egy négyszáz méteres aknában akár tizenkilenc tonna lehet a kábel tömege. Mivel a liftet mozgató motoroknak nem csak a fülkét, de az ilyen hosszúság mellett meglehetősen nagy tömegű kábelt is húzniuk kell, ezért erősebb és nagyobb teljesítményű gépekre van szükség, amelyek több energiát fogyasztanak. Az energiaigény mellett biztonsági kockázatot is jelenthetnek az acélkábelek, amelyek saját tömegük alatt akár el is szakadhatnak.

Négy karbonszövet epoxi burkolatban Forrás: KONE


A finn felvonógyártó legújabb fejlesztésével azt ígéri, hogy a biztonsági és energiatakarékossági kérdésekre is megadja a választ. A karbonszövetből készült kábel a gyártó állítása szerint kilencven százalékkal könnyebb az acélnál és jóval tartósabb is, utóbbi a fenntartási költségeket csökkentheti. Az UltraRope néven gyártott és engedélyeztetett termékben négy karbonszövet kábelt ágyaznak egy epoxigyanta borításba, az erőről a karbon, a merevségől és a súrlódás csökkentéséről az epoxi gondoskodik. A KONE szerint az UltraRope segítségével akár nyolcszáz méteres liftaknák is készíthetőek, a kábel tömege ekkor sem haladná meg a tizennégy tonnát, acél esetében ez már csaknem százkilenc tonna lenne.

Az új kábelhez új gépeket is terveztek Forrás: KONE


A világ jelenlegi legmagasabb épületében a dubaji Burdzs Kalifában is mindössze 502 méter magas a leghosszabb liftakna, így csupán átszállással lehet feljutni az épület tetejére. A liftaknák hosszának növelése mellett még számos más akadály is útját állja a kilométernél magasabb épületek megépítésének. A tervezőknek az erős szelet is ki kell küszöbölniük, illetve a takarítást is meg kell oldaniuk. Dubajban jelenleg gépek végzik a munka legnagyobb részét, de a legfelső veszélyes helyeken továbbra is emberi erővel folyik az ellenőrzés és takarítás, a teljes épület lemosása körülbelül négy hónapot vesz igénybe.