Járatkésés miatti tipikus igények és érvényesítési módjuk

utasjog járatkésés
Vágólapra másolva!
A világjárványt követő nyitás talán egyik jellemzője, hogy sokan törekednek az elmúlt évek utazásait, akár repülős utak igénybevételével pótolni. Ugyanakkor közismert tény, hogy akár munkaerő hiánya, akár sztrájk miatt, egyre több járatot törölnek a légitársaságok, illetve igen jellemzővé váltak a járatkésések is. A D.A.S. JogSzerviz szakértői most ez utóbbival foglalkoznak, kifejezetten kitérve arra, hogy az érintett utasok milyen igényekkel élhetnek a légitársasággal szemben.
Vágólapra másolva!

A légi utasok jogairól az Európai Unión belül, egy, a tagállamokban közvetlen alkalmazandó rendelet szól. Ez a 264/2004 EK rendelet. A rendelet tartalmazza azt, hogy mely légitársaságokra és milyen utakra szükséges alkalmazni ezt a jogszabályt.

Jellemzően uniós, tehát közösségi légi-fuvarozókra terjed ki a rendelet hatálya, akkor is, ha esetleg az Unión kívüli reptérről, vagy reptérre érkezik az érintett járat. Kivételt képez azonban az az eset, amikor ebben az Unión kívüli országban már az utas kártalanításban, vagy ellátásban részesült.

E rendelet egyébként a járat törlésére, késésére, a beszállás visszautasítására tartalmaz jogokat és kötelezettségeket.

A járat késése milyen esetekben áll fenn?

Lehetnek olyan esetek, amikor kiszámítható a késés a légi-fuvarozó számára.

Ezekben a tervezhető esetekben csak az alábbi késések kapcsán köteles ellátást nyújtani a légitársaság: ha a járat legalább 2 órás, 1 500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén; vagy legalább 3 órás, az összes Közösségen belüli, 1 500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1 500 és 3 500 kilométer közötti repülőút esetén; vagy legalább 4 órás, a fentiekbe nem sorolható összes egyéb repülőút esetén.

Mi lehet az ellátás formája? Mire tarthat igényt az utas?

A fenti esetekben a légi-fuvarozónak fel kell ajánlania a várakozási idővel ésszerű arányban álló étkezést és frissítőket, és az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőséget szükséges biztosítaniuk.

Az étkezést általában a reptéren biztosítja a légitársaság, általában meghatározott szolgáltatónál, kuponok ellenében. Ha ezt nem teszi lehetővé a légi-fuvarozó, akkor mindenképp javasolt a megvásárolt ételről és frissítőkről a blokkot eltenni, hogy utóbb érvényesíthető és igazolható legyen az utas felmerült költsége is.

Amennyiben az indulás időpontja ésszerű számítás szerint a korábbi bejelentett indulását követő nap, akkor nemcsak szállást kell biztosítani az utasok számára, hanem a hotelba történő transzfert is biztosítania kell a légitársaságnak.

Forrás: AFP/Getty Images/Brendan Smialowski

Ha pedig legalább ötórás késés áll fenn, akkor pedig a jegy árának 7 napon belüli visszatérítése jöhet szóba.

Jár bármilyen kártérítés a járat késése kapcsán?

A válasz röviden igen, de nem minden esetben. Az európai uniós bírósági gyakorlat alakította ki azt a lehetőséges, hogy amennyiben hosszú időtartamú késés valósul meg, akkor a légi-járattal érintett távolságtól függően tarthat kártérítésre az utas.

Ezt a hosszú időtartamú kését legalább 3 órában határozta meg a bíróság. Tehát, ha az utas járata 3 óra 5 percet késik, akkor a fentiekben részletezett ellátásokon felül, kártérítésre is igényt tarthat.

Ez azonban nem automatikus, hanem külön, a légitársaság irányába elő kell terjeszteni.

A kártérítés összege legalább 250 EUR, vagy 400 EUR, illetve maximum 600 EUR összeg lehet.

Ezt az összeget pedig nem holmi utalványban, vagy kuponban kell biztosítania a légitársaságnak, hanem főszabály szerint az összeget vagy készpénzben, vagy banki átutalás kell megfizetnie és maximum az utas hozzájárulásával fizetheti meg utalvánnyal.

https://das.hu/