Ezért gyanúsítják a szállodahajó kapitányát

Budapest, 2019. május 30. Rendőrök helyszínelnek a Viking Sigyn szállodahajón a Duna Margit híd és Árpád híd közötti szakaszán 2019. május 30-án hajnalban. Legalább heten meghaltak, amikor a luxushajó 29-én éjszaka összeütközött a Hableány nevű turistahajóval a Parlament közelében, majd a kishajó felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén. MTI/Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Semmilyen nyoma nincs annak, hogy a Viking Sigyn szállodahajó kapitánya megpróbált volna kapcsolatba lépni rádión a Hableánnyal, márpedig ezt meg kellett volna tennie, ha meg akarta előzni a kis turistahajót - írja a Magyar Nemzet. Ebben az esetben pedig egyértelműen ő a felelős a katasztrófáért, ezért gyanúsították meg és vették őrizetbe. A lap úgy tudja, hogy a kapitány még a baleset után sem tett semmit, a rendőrséget sem értesítették, egyszerűen 500 méterrel feljebb kikötöttek. A rendőrséget a tragédia után 10 perccel egy turistahajó utasa hívta fel.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Rendőr-főkapitányság igazságügyi hajózási szakértő bevonásával folytat büntetőeljárást - írja a Magyar Nemzet. A nyomozók a Viking Sigyn fedélzetén tárgyi bizonyítékokat foglaltak le, ezután vették őrizetbe a 64 éves Jurij C. odesszai lakost, a kapitányt. A VI–VII. Kerületi Ügyészség pénteken indítványozta az őrizetbe vett kapitány előzetes letartóztatását, amelyről szombat délelőtt fél tizenegykor dönt a Pesti Központi Kerületi Bíróság nyomozási bírája.

Búvár merül a Dunába a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A szállodahajó kapitánya elleni gyanúsítás a lap szerint arra épül, hogy a Viking Sigyn személyzetének a vízi KRESZ értelmében fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableány személyzetével, mivel a Hableány haladt előrébb. A vízi KRESZ szerint a hátsó hajónak közölnie kell az előtte/mellette haladóval, hogy előzésére készül, és hogy melyik oldalon halad el mellette. A szállodahajó elektronikai navigációs rendszereinek adatai, a kormányállásban rögzített hangfelvétel azonban azt bizonyítja, hogy még csak kísérletet sem tettek a kapcsolatfelvételre, sőt a Viking Sigyn hangjelzést sem adott, amivel figyelmeztethette volna a környezetében hajózókat.

Fotó: Mudra László - Origo

Ráadásul a Viking Sigyn az ütközés után még vagy fél kilométert haladt felfelé, majd félreállt, ám a fedélzetéről senki sem értesítette a hatóságokat arról, hogy mi történt. A tragédiáról annak bekövetkezte után tíz perccel egy, a térségben hajózó turistahajó egyik utasa értesítette a hatóságokat, a mentést pedig civil hajók személyzete és utasai kezdték meg.

Ahogy azt megírtuk, a szállodahajó kapitánya mindent tagad.

M. Tóth Balázs, a 64 éves ukrán kapitány ügyvédje közleményében azt írta: a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság szerinte nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.