Kiderült, mikor jelenhetnek meg az első repülő taxik

Vágólapra másolva!
2030 körül indítaná el Ázsiában a repülő autókra épített személyszállítást a Boeing. Az amerikai óriásvállalat korábban rengeteg pénzt fektetett a járműveket fejlesztő cégbe. Egyelőre nem tudni, érintik-e bármilyen módon a repülő autók fejlesztését a Boeing sorozatos botrányai.
Vágólapra másolva!

Interjút adott a tekintélyes ázsiai gazdasági lapnak, a Nikkei-nek Todd Citron, aki az amerikai légiipari óriáscég, a Boeing technológiai vezetője. Citron az interjúban arról beszélt, hogy 2030-ban szeretnének ott tartani a fejlesztésekkel, hogy önvezető repülő autókra épülő taxiszolgáltatást indíthassanak Ázsiában. Ennek a Wisk nevű cég járművei jelentenék az alapjait. 

Wisk, Boeing
A vállalat egyik fejlesztése, amire légitaxi szolgáltatást építene a Boeing
Fotó: Media Kitt / Wisk

Pár évet adott a Boeing saját magának

A Wisk-be a Boeing rengeteg pénzt, 450 millió dollárt fektetett még 2022-ben, majd tavaly bekebelezte azt.

A most már a Boeing-hez tartozó vállalkozás egyébként nem tekinti repülő "autónak" a járműveit, inkább úgy hivatkozik rájuk, mint a helikopter és a repülő keresztezésére, "elektromos meghajtású függőleges le- és felszálló járműként."

A jogosultsági beállításai miatt beágyazni a cikkbe nem lehet, de erre a hivatkozásra kattintva megtekinthet egy videót a jármű egyik tesztrepüléséről a Youtube oldalán.

Citron egyébként nem közölte az interjúban, pontosan melyik évben szállítaná a repülő taxikat Ázsiába a Boeing, de 2030-ra készen állnának arra. Arról sem beszélt, hogy ezekre a járművekre építve saját neve alatt indítana taxiszolgáltatást a gyártó, vagy eladná azokat a szolgáltatást ténylegesen bonyolító cégnek. 

A Nikkei ennek kapcsán felidézi, hogy a japán SkyDrive és a német Volocopter nevű vállalatok terveik szerint 2025-ben indítják repülőtaxi-szolgáltatásukat.

Még nincs amerikai engedélyük sem a repülő taxiknak

A Wisk egyébként még az Egyesült Államokban sem kapta meg a szükséges engedélyeket, de Todd Citron szerint ezeket azelőtt megszerzik, hogy más piacokon, például Ázsiában, hasonló engedélyekért folyamodnának.

A Boeing technológiai vezetőjeként Citron nem tért ki arra, hogy a repülő taxik továbbra is a Wisk neve alatt zajló fejlesztését és forgalomba állítását hogyan befolyásolja a vállalat hónapok óta zajló botránysorozata. Az amerikai társaság neve egykor a minőség szinonimája volt, mostanra azonban hírnevét jelentősen megtépázták gépeinek lezuhanásai és az elmúlt nagyjából fél év fiaskói. 

S úgy tűnik, a botrányoknak még vége sincs: a vállalat egyik korábbi vezető mérnöke Sam Salehpour, nemrég meghökkentő információkat tárt nyilvánosság elé. A szakember azt állította, hogy a vállalatnak azonnal le kellene állítania a Dreamliner 787 típusú gépek gyártását. 

Az ANA japán légitársaság egyik Boeing Dreamliner gépe
A Boeing egyik volt mérnöke szerint le kellene állítani a Dreamliner 787-es gépek gyártását biztonsági problémák miatt
Fotó: Marc Schieferdecker /  Flickr

Azok összeszerelésén ugyanis úgy változtattak, hogy az komoly biztonsági problémákat vet fel. 

Salehpour konkrétan azt állítja, hogy a gépek törzse széteshet a levegőben.

A Boeing szerint a volt mérnök kijelentései képtelenségek, bár a változtatás tényét elismerték. A volt alkalmazottjuk azonban ragaszkodik aggasztó állításaihoz, és nemrég kongresszusi meghallgatásán is megismételte azokat.