Erősödik a cseh autóipar

üzem, ipar, autógyár, gyár, gyártás, termelés
Car Factory Engineer in High Visibility Vest Using Laptop Computer. Automotive Industrial Manufacturing Facility Working on Vehicle Production with Robotic Arms Technology. Automated Assembly Plant.
Vágólapra másolva!
Három év csökkenés után, tavaly visszatért a növekedés a cseh autóiparban, ami azt mutatja, hogy Kelet-Közép-Európa gépjárműpiaca kissé másként működik, mint Nyugat-Európáé.
Vágólapra másolva!

Tavaly 12,7 százalékkal, 1257 milliárd koronára (20.112 milliárd forint) nőttek a cseh autógyárak és beszállítóik bevételei. A teljes bevétel 82 százalékát, 1028 milliárd koronát tett ki az export ebből – derül ki a cseh autóipari szövetség tájékoztatójából.

Tavaly Csehországban 1,128 millió személyautót gyártottak, ami 10,2 százalékos bővülés, ezek 92,8 százaléka ment exportra, elsősorban Németországba és más európai országokba.

Autóbuszból 7,6 százalékkal többet, 5322-t gyártottak, a legyártott teherautók száma pedig 6,7 százalékkal, 1347-re nőtt. Motorkerékpárokból 1624 készült, 56,9 százalékkal több, mint 2021-ben.

A járványos időszak alapvetően csapta tarkón az európai autóipart, amelyből képtelen volt kilábalni. Csökkenő megrendelésszámmal és nagyon hosszú teljesítési időkkel számolt az ipar, ami elvette a vásárlók kedvét az újautó vásárlástól. A pandémia után nem sokkal elindult az orosz-ukrán háború, amely erős inflációs környezetet teremtett, így az autóvásárlók a használt piac felé fordultak. A nyugat-európai gyártók sorra visszafogták a kibocsátásukat, mert a korábbi eladásszámok után 15-20 százalékkal kevesebb megrendelést kaptak.

Képünk illusztráció Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 Gorodenkoff/Shutterstock. No use without permission./Gorodenkoff

A csehek tájékoztatása szerint

az autógyártás fokozatosan felépül a koronavírus-járvány okozta válságból, sőt lassan új kihívásokkal is képes szembenézni.

Noha háromévnyi csökkenés után, tavaly visszatért a növekedés, azért még a problémák sem szűntek meg teljesen, a beszállítóhálózatok gondjai, az extrém magas energiaárak és az infláció is kihívások elé állítják a szektort.

A növekvő gyártás ellenére tavaly 1,7 százalékkal, 140 252-re csökkent az iparágban dolgozók száma, ugyanakkor az autóipari havi átlagbér átlépte az 50 ezer koronát (800 000 forint), ami 25 százalékkal több, mint az országos átlagbér. Az autóipar termeli a csehországi bruttó hazai termék (GDP) majdnem 10 százalékát – mutat rá a közlemény. Az autógyártás és a hozzá kapcsolódó szakágazatok majdnem félmillió embernek biztosítanak munkát Csehországban – írta a Világgazdaság.