Történelmi bejelentést tett a Mol-csoport

Mol
Vágólapra másolva!
Azeri Light típusú kőolajszállítmány érkezett a Mol-csoporthoz az azerbajdzsáni ACG mezőről, amelyben a Mol a harmadik legnagyobb tulajdonos. A 90.000 tonna kőolaj a Seavelvet tartályhajón érkezett a törökországi Ceyhan kikötőjéből a horvátországi Omisaljba, ahonnan aztán az Adria vezetéken keresztül a szlovákiai Slovnaft Finomítóba kerül. Az Azeri Light Mol finomítóiba történő szállítása és finomítása lehetővé teszi, hogy a vállalatcsoport megvalósítsa értékláncának teljes integrációját a kitermeléstől az értékesítésig. Az új forrásból származó kőolaj erősíti a Mol-csoport rugalmasságát és ellenállóképességét, amely különösen fontos az orosz eredetű kőolajtermékek exportjára kivetett EU-s szankciók életbe lépését követően - írja a cég közleménye.
Vágólapra másolva!

Úton van a Mol-csoport tulajdonában is lévő azerbajdzsáni Azeri-Chirag-Gunashli olajmezőn kitermelt kőolajszállítmány a pozsonyi Slovnaft finomítóba. Ez jelentős eredmény, hiszen a vállalatcsoport kiemelt célja, hogy növelje a kőolaj beszerzésének rugalmasságát. A Seavelvet tartályhajó a törökországi Ceyhan kikötőjéből a horvátországi Omisaljba juttatta el a 90.000 tonnányi kőolaj szállítmányt, amely utána az Adria-csővezetéken kerül Pozsonyba.

A Mol ezzel egy teljesen integrált értékláncot hozott létre, azaz képessé válik egy tulajdonában lévő mezőről kitermelt kőolajból a saját finomítójában feldolgozott kőolajtermékeket értékesíteni.

A szállítmányt a Baku melletti Sangachal olajterminálból a szintén a Mol-csoport résztulajdonában lévő BTC-olajvezetéken keresztül szállították Ceyhanba.

Az Azeri-Chirag-Gunashli olajmezőn - amelynek 9,57 százaléka a Mol-csoport tulajdonában van - kitermelt Azeri Light feldolgozása áprilisban veszi kezdetét. A Slovnaft finomítójában korábban többféle a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát is sikeresen teszteltek, de a saját mezőről származó kőolaj finomítása egy újabb fontos mérföldkő a Mol-csoport életében, amely növeli a kőolaj beszerzési rugalmasságát az orosz eredetű kőolajtermékek exportjának tilalmára vonatkozó EU-s szankciók idején.

Az azeri olaj útja Forrás: Mol

„Az Azeri Light kőolajszállítmány érkezése rendkívül fontos esemény számunkra, amely képes megmutatni, hogy milyen rugalmasságot értünk el a kőolaj beszerzésében. Emellett lehetőséget teremt arra is, hogy lefedjük a teljes értékláncunkat, a kitermeléstől az értékesítésig, ami mindig komoly teljesítmény. A Mol-csoport tudatosan szerepet vállal a régió ellátásbiztonságában, ezért különösen nagy örömünkre szolgál, hogy a saját kőolajunkkal is hozzájárulhatunk Kelet-Közép-Európa ellátásához" – mutatott rá Szabó Gábriel, a Mol-csoport downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.

A Mol-csoport egyre fontosabb gazdasági összekötő kapoccsá kíván válni Azerbajdzsán és Kelet-Közép-Európa között.

A vállalat 2020-ban 9,57 százalékos részesedést szerzett az azerbajdzsáni gazdaság egyik zászlóshajójának számító ACG olajmezőben, valamint 8,9 százalékos részesedést a BTC (Baku-Tbiliszi-Ceyhan) vezetékben.

Az ACG olajmező Azerbajdzsánban Forrás: Mol

Az a képességünk, hogy finomítóinkat Európán kívüli kőolajforrásokkal is képesek vagyunk ellátni, további rugalmasságot biztosít számunkra ebben a gyors változásokkal járó időszakban. Rugalmasan dönthetünk tehát arról, hogy eladjuk-e az ACG-nél kitermelt kőolajból való részesedésünket, vagy a számunkra központinak számító kelet-közép-európai régióba szállítjuk azt, hozzájárulva az energiaellátás biztonságához. Nagyszerű lehetőség ez arra is, hogy erősítsük a Mol-csoport kulcsfontosságú üzletágai, az upstream és a downstream közötti együttműködést" - mondta Marton Zsombor, a Mol-csoport upstream üzletágáért felelős ügyvezető igazgatója.

A Mol-csoport a BP és a SOCAR után a harmadik legnagyobb befektető az ACG projektben. Ez a mező a Mol-csoport teljes termelésének 15 százalékát és az összes tartalékának 25 százalékát teszi ki. A BTC vezeték fontos szerepet játszhat a Mol-csoport pozsonyi, valamint a magyarországi százhalombattai finomítóinak ellátásában.

A Mol folytatja az orosz kőolajtermékek importját a Barátság kőolajvezetéken keresztül,

mivel meggyőződése, hogy Kelet-Közép-Európa üzemanyagellátásának biztonságát leginkább úgy lehet garantálni, ha alternatív ellátási útvonalak felkutatása és biztosítása mellett a hagyományos ellátási csatornák is érintetlenül maradnak.