"Az élelmiszerellátási láncok felelősek a világ üvegházhatású gáz kibocsátásának több mint 25 százalékáért" - olvashatjuk a cég weboldalán.
Az élelmiszeripari termékek nagyon hosszú utat tesznek meg, amíg felkerülnek az üzletek polcaira. Az őstermelők, az ipari, kereskedelmi, szállítási folyamatok szereplői mind felhasználnak természetes alapú erőforrásokat, azonban a jelentős mennyiségű károsanyag-kibocsátással hozzájárulnak a környezetszennyezéshez is.
Számos kezdeményezés indult már annak érdekében, hogy a fogyasztók minél pontosabban megismerhessék a vásárolt termékek előállításának környezeti árát és kárát.
Ezek közül az egyik legújabb, és a vásárlókat a lehető legpontosabban informáló kezdeményezés a Felix januárban nyílt új élelmiszerüzlete.
Az ötlet sikere éppen az egyszerűségében rejlik. A vállalat a lehető legegyértelműbb és leginformatívabb módon, az árakon keresztül érezteti a fogyasztókkal az egyes termékek környezeti lábnyomát.
A bolt által meghatározott árak arányosak a termékek előállításának karbon-kibocsátásával.
A cég termékei gyakorlatilag annyiba kerülnek, amennyire szennyezőek a környezet számára. Az üzlet vezetői így egyértelműen rá tudnak mutatni az élelmiszeripari cikkek valódi értékére.
A vállalat egy speciális valutát használ a környezetszennyezés mértékének pontos meghatározására, ez a szén-dioxid egyenérték (CO2e), ami magában foglalja az összes üvegházhatású gáz (metán, dinitrogén-oxid, F-gázok stb.) kibocsátását szén-dioxidra átszámítva.
A vásárlók árcédulák helyett ezekkel a számokkal találkozhatnak a polcokon.
Egy csomag paradicsom például 2,27 kg szén-dioxid kibocsátással ér fel, míg a tonhal ára 10,44 CO2e. Egy előre csomagolt marhahús pedig 129,64 kg CO2e-t ér. Fontos figyelembe venni, hogy
ezek az árak egyaránt tartalmazzák a gyártási, csomagolási és szállítási folyamatok környezeti költségeit.
A bolt nem csak alapanyagokat és alapvető élelmiszereket kínál (amik eddig is elérhetőek voltak, környezettudatos módon, az egyre népszerűbb csomagolásmentes boltokban), hanem mindent, ami egy közepes méretű élelmiszerüzletben megtalálható, sőt még vegetáriánus ételeket is.
A vevők válthatnak hagyományos valutát (svéd korona) CO2e-re egy előre meghatározott átváltási szám szerint, de
minden vásárlás alkalmával csak egy 18,9 kg CO2e-nek megfelelő keretösszegen belül.
Ez a szám ugyanis megfelel a 2015-ös Párizsi Klímaegyezményben meghatározott egy főre jutó heti karbon-kibocsátási normának. A bolt ezzel próbálja arra ösztönözni a fogyasztókat, hogy vegyék figyelembe, mennyi szennyezőanyag-kibocsátáshoz járulnak hozzá fogyasztói döntéseikkel egy héten. "Izgalmas lesz figyelni, hogyan reagálnak a vásárlóink erre a keretre, hogyan kezelik a CO2e valutát. Kíváncsian várom, vajon képesek lesznek-e betartani az ajánlott heti limitet." - nyilatkozta Thomas Sjöberg, a cég marketing menedzsere.
Forrás: storeinsider