„A magyar gazdaság gerincoszlopa az autóipar" – mondta felszólalásában a külgazdasági és külügyminiszter. Szijjártó Péter beszédében felidézte, hogy a BMW-gyár beruházásának bejelentése előtt úgy tekintették, hogy Magyarországon négy plusz egy autógyár van. A plusz egy, az eddig láthatatlan gyár, a BMW volt, amely a 2018-as szerződéskötés előtt 54 hazai beszállítótól vásárolt alkatrészeket. Ezek a cégek pedig összesen mintegy 10 ezer magyar munkavállalót foglalkoztattak, vagyis a BMW már a gyár megépítése előtt munkát adott egy autógyárnyi embernek.
Ez a láthatatlan üzem most láthatóvá válik
– tette hozzá a miniszter.
Kiemelte: a megépülő üzem az egész magyar autóipar életében mérföldkövet jelent. "Benne van, hogy Európában sereghajtóból éllovassá váltunk, hogy a pénzügyi csőd szélén vergődő országból az egyik leggyorsabb növekedést felmutatni tudó gazdasággal rendelkezünk. Benne van, hogy a 12 százaléknál is magasabb munkanélküliség mára rekordszintű foglalkoztatássá változott, hogy a feketegazdaságot tápláló progresszív adórendszer helyett egykulcsos adót alkalmazunk, amely azt jelenti, hogy aki dolgozik, az mindig előre is tud menni. És benne van az is, hogy bár csak a 95. vagyunk lakosságszám szerint a világon, mégis a 35. legnagyobb exportteljesítményt tudjuk felmutatni" - mondta.
Világszinten is versenyképes termékeket tudunk előállítani, a világon pedig a 35. legnagyobb exportteljesítményt nyújtjuk
– tette hozzá. A miniszter aláhúzta: vitán felül áll, hogy Magyarország az európai kontinens egyik legvonzóbb beruházási környezetét tudja kínálni a vállalatok számára, egyebek mellett a képzett munkaerő és az "európai szinten is kivételes politikai stabilitás" miatt.
"Amit megígérünk, azt teljesíteni is tudjuk" – tette hozzá a miniszter, aki kiemelte, hogy a kormány ezután is minden támogatást meg fog adni az üzem megvalósításához.
A miniszter beszédében kifejtette: elementáris erejű forradalom zajlik az autóiparban, mégpedig az elektromos autók forradalma. Ebben pedig jelentős szereplő lesz a debreceni BMW-gyár, ami nem csak a vállalatcsoport egészében, hanem nemzetközi viszonylatban is jelentős üzem lesz. Szijjártó Péter ismertette: 2025-ben egy eddig nem létező platformon fog megindulni az elektromos autók gyártása a BMW-nél.
A 400 milliárd forint értékű beruházással 1000 új munkahely jön létre, az üzem pedig évente legalább 150 ezer új autót fog gyártani.
A miniszter elmondta: a felépülését követően karbonsemlegesen működő gyár hozzájárul Magyarország környezetvédelmi törekvéseihez. Emlékeztetett: Magyarország a világ azon 22 országa közé tartozik, ahol úgy nőtt a gazdasági teljesítmény, hogy közben csökkent a károsanyag-kibocsátás. Magyarországon tavaly a BMW értékesítési rekordot döntött, és Németország mellett Magyarország az egyetlen olyan ország Európában, ahol mindhárom német prémium autómárka jelen van.
Az ünnepségen Hans-Peter Kemser, a BMW Group debreceni gyárának igazgatója elmondta: Debrecen az első olyan helyszíne a BMW fejlesztéseinek, ahol úgy tartják meg a leendő üzem alapkőletételi ünnepségét, hogy már zajlanak a kivitelezési munkálatok. Ennél azonban többször van szó: a munkálatok megkezdéséhez rendelkezésre állt minden szükséges infrastruktúra. Elmondta: olyan tapasztalatokra tett szert a régióban, amely alapján kijelentheti, hogy sikerre fogják vinni az üzemet. Ehhez a BMW tudása, a csapatmunka, a régió adta lehetőségek, valamint a megfelelő emberek megfelelő pozícióba kerülése jelenti a kulcsot.
A BMW jövője is épül itt
– tette hozzá.
A debreceni gyár igazgatója jelezte: a jelenleg körülbelül száz fős csapata az elkövetkező két évben több mint ezer főre bővül, a toborzási folyamatok már most felgyorsulnak. Hozzátette: a gyárban már zajlanak az oktatási központ építési munkálatai is. A 2023 szeptemberére elkészülő létesítményben a helyi szakképzés duális képzés keretében kezdődik majd meg.
A termelés 2025-ben kezdődik, itt készül majd a tisztán elektromos meghajtású modellek számára kifejlesztett NCAR architektúrára épülő Neue Klasse modellgeneráció alapító tagja.
Az üzem megépítését 2,5 év alatt végzik el, és kiemelten fontos a vállalat számára, hogy hatékonyan és fenntarthatóan működjenek.
Papp László, Debrecen polgármestere beszédében felidézte: a kezdetektől fogva tisztában voltak azzal, hogy a 2018. október 12-én aláírt együttműködési szerződés a BMW, a kormány és Debrecen között új fejezetet jelent a BMW és a város életében. Kiemelte: az aláírás után, a mostani alapkőletételt megelőző két évben számos nehézséggel kellett szembenézniük, ám „a szövetség erősnek bizonyult". Fél év alatt sikerült a 400 hektáros fejlesztési területet előkészíteni, valamint az egyéb, beszállítói és infrastrukturális területek is rendelkezésre állnak.
„2020 májusában a magyar BMW már tulajdonosa volt a fejlesztési területnek" – tette hozzá. Papp László beszédében kiemelte: a szükséges ipari infrastruktúra rendelkezésre állása mellett zajlanak a közúti és a vasúti fejlesztések is.
A debreceni BMW-gyár újraértelmezi az autógyártást, egyúttal általa újradefinálja Debrecent és az ország keleti régióját
– mondta. Hozzátette: a gyár új korszak kezdetét jelenti, nem csak a BMW-nél, hanem a globális járműiparban is.
A polgármester kiemelte: a kormánnyal való együttműködésnek is köszönhetően, Debrecen igen vonzó befektetési célponttá vált az elmúlt években, és bekerült világ 10 legjobb tőkevonzó képességgel rendelkező városa közé. Iparterületének nagyságát az elmúlt két évben tízszeresére növelte. Papp László kiemelte: a város továbbra is mindenben együttműködik a vállalattal a gyár megvalósítása során.
Milan Nedeljković, a a BMW Group igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja ünnepi köszöntőjében kiemelte: a Debrecen városában megvalósuló fejlesztés a vállalatcsoport egész európai jelenlétéhez jelentősen hozzájárul. Debrecen városát mind a munkához és fejlesztésekhez, mind a hétköznapi élet színterein nagyon vonzónak látják a vállalatnál, elköteleződésük a város mellett pedig hosszútávra szól.
Az üzemnek nemzetközi szinten is kiemelkedő jelentősége lesz a BMW gyártásában
– emelte ki.
Hozzátette: a teljesen karbonmentes (szén-dioxid-kibocsátás mentes) üzem az első olyan gyára lesz a vállalatnak, mely a cégcsoport jövőbe mutató gyártási koncepciója alapján épül. Ez iparági szinten is igen jelentős, előremutató – húzta alá. Emellett teljesen digitális és zöld lesz.
Az igazgatótanács tagja méltatásában megköszönte a kormányzati támogatást és a nyitottságot az üzem létesítésének feladatai kapcsán. Aláhúzta: a vállalatcsoport döntése Debrecen mellett egyértelműen jövőbe mutató, nem évekre, hanem évtizedekre szóló befektetési döntést jelent.