Engedélyezték a halálgép újbóli repülését ott, ahol az első katasztrófát okozta

boeing 737 max
An American Airlines Boeing 737 MAX airplane takes off on a test flight from Dallas-Fort Worth International Airport in Dallas, Texas, on December 2, 2020. - The Boeing 737 MAX is taking another key step in its comeback to commercial travel by attempting to reassure the public with a test flight by American Airlines conducted for the news media. (Photo by Cooper NEILL / AFP)
Vágólapra másolva!
Indonézia bejelentette, hogy azonnali hatállyal feloldja a Boeing 737 Max repülőgépekre vonatkozó tilalmat, több mint három évvel a géptípushoz köthető első, 189 ember életét követelő katasztrófa után, írja a BBC.
Vágólapra másolva!

2018. október 29-én az indonéz Lion Air légitársaság 610-es járata a jakartai felszállása után 13 perccel a Jáva-tengerbe zuhant, és mind a 189 utas és személyzet meghalt. Kevesebb mint öt hónappal később, az Ethiopian Airlines 302-es járata, szintén egy Boeing 737 Max típusú repülőgép, amely Kenyába indult, 6 perccel azután lezuhant, hogy felszállt Etiópia fővárosából, Addisz-Abebából. A fedélzeten tartózkodó mind a 157 ember életét vesztette.

A Boeing egyik 737 MAX tesztrepülésen Forrás: AFP/Cooper Neill

A második katasztrófa után a géptípusra vonatkozó globális repülési tilalmat rendeltek el. A hosszú időn át húzódó vizsgálatok és ellenőrzések számos hibát és hiányosságot tártak fel - ezekről az Origo is beszámolt -, többet között azt, hogy ezeknél a típusoknál mind szoftveres hibák, mind az állásszög-jeladó hibái is fennálltak, amelyek a katasztrófákhoz vezettek. A gyártó Boeing történetének legnagyobb krízisét élte át a vizsgálatok időszaka alatt.

A tilalmat az elmúlt nagyjából egy évben kezdték fokozatosan feloldani, és mostanra mintegy 180 országban repülhet újra a típus.

Az idei év utolsó hétfőjén az Ethiopian Airlines jelentette be, hogy 2022 februárjában újra forgalomba állítják ezen gépeiket.

Mind az etióp, mind az indonéz kormány ígéretet tett arra, hogy szigorú ellenőrzések előzik meg, illetve kísérik majd ezen gépek üzemeltetését. Az indonéz állami légitársaság ugyanakkor a balesetek előtt csak 1 ilyen gépet üzemeltetett, és a koronavírus-járvány okozta visszaesés miatt most amúgy is az adósságkezelést tartják a legfontosabb feladatuknak, és nem az új gépek beszerzését - írja a BBC. A Lion Air, amelynek a tilalom előtt 10 Max-gép állt a flottájában, egyelőre nem kommentálta az indonéz kormány döntését.