Már látszik a fény az alagút végén a légi közlekedésben

Delta, Delta Airlines, repülőgép
MARANA, ARIZONA - MAY 16: Decommissioned and suspended Delta and jetBlue commercial aircrafts are seen stored in Pinal Airpark on May 16, 2020 in Marana, Arizona. Pinal Airpark is the largest commercial aircraft storage facility in the world, currently holding increased numbers of aircraft in response to the coronavirus COVID-19 pandemic. Christian Petersen/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A tavalyi jelentéseket látva az egész légiközlekedési szektor arra készült, hogy idén rohamtempóban fog nőni az utasok száma. Az előrejelzések akkor, például  2037-re, - évente - már 8,7 milliárd légiutast  jósoltak, idén áprilisban viszont jött a hidegzuhany, mivel a járvány miatt 98 százalékkal esett vissza az utazók száma. Az újabb számítások szerint viszont van némi ok az optimizmusra, az év második felében már helyre állhat a szektor.
Vágólapra másolva!

Brian Pearce, a nemzetközi légügyi szövetség (IATA) vezető közgazdásza szerint 2020-ban 84 milliárd dolláros veszteséget fognak termelni globálisan a légitársaságok. Ez az összeg a szigorú utazási korlátozások és a határzárak miatt jön össze, amelyekre a járvány terjedésének lassítása miatt volt szükség. A legtöbb ország azonban fokozatosan megkezdte a határok újranyitását, egyre több nemzetközi és belföldi járat indul, vagyis sokfelé már látszik a fény az alagút végén.

Pearce véleménye szerint a szektor 2020 második felében találhat majd magára.

Ugyan a nemzetközi légiközlekedés helyzete továbbra is kérdéses, Kína, az Egyesült Államok és Indonézia már megkezdte a belföldi járatok újraindítását. A szakértő szerint már ez is elegendő lehet ahhoz, hogy bizonyos országokban meginduljon a légitársaságok számára a kilábalás.

Illusztráció Forrás: AFP/Getty Images/Christian Petersen

Szintén fontos lesz Pearce szerint, hogy a kormányok továbbra is támogassák a szektort. Hozzátette, hogy azok a légitársaságok, amelyek nem kapnak segítséget és egyedül próbálnak meg talpon maradni, valószínűleg nem élik túl a válságot. Néhány cég már most is komoly gondban van. Közéjük tartozik a Flybe, a Virgin Australia és a Trans State Airlines.

Ugyan már több kormány, köztük az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Németország is komoly állami pénzeket mozgósított a légitársaságok megsegítésére,

az IATA számításai szerint globálisan 200 milliárd dollárra lesz szükség a légiközlekedés megmentéséhez.

A járvány egyik következménye lehet az is, hogy zsugorodik a szektor, ennek következtében pedig nőhet a repülőjegyek ára. Emellett csökkenhet a kereslet is, hiszen a járvány megmutatta: a vállalatok videókonferencia segítségével gyorsabban, olcsóbban és egyszerűbben tudnak tárgyalni és megbeszéléseket tartani, ezért az üzleti célú utazások aránya is jelentősen visszaeshet.