Két héten belül megkezdődik a debreceni BMW-gyár építése

bmw, gyár, debrecen
Debrecen, 2019. szeptember 24. Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén Debrecen közelében 2019. szeptember 23-án. MTI/Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
Február 13-án kezdődnek a debreceni BMW-gyár cölöpözési munkálatai, a beruházás első ütemében 460 ezer négyzetméter alapterületű épületet húznak fel – jelentették be az MLSZKSZ szervezésében megrendezett 11. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián, Herceghalmon. A Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. tájékoztatása szerint a gyár helyszínéül szolgáló teljes, 400 hektáros területet az előkészítési munkálatokat követően áprilisban adják át a beruházónak. Zajlanak az ipari és közlekedési infrastruktúra kialakításának munkálatai, amelynek keretében többek között két autópálya-leágazást, nagy kapacitású vasúti átrakót, kamionparkolót és új vasúti megállókat is létesítenek. Az előzetes becslések szerint az idei évtől kezdődően mintegy 6 ezer ember dolgozik majd a gyár és környezetének építési munkálatain.
Vágólapra másolva!

Póser Zoltán, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. ügyvezetője a 11. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián tartott előadásában elmondta, hogy a BMW-gyárnak otthont adó Debrecen melletti Észak-nyugati Gazdasági Övezet 400 hektáros területének előkészítésén tavaly január óta dolgoznak. Többek közt régészeti, lőszermentesítési és talajkiegyenlítési munkálatokat végeztek, melynek során 2,4 millió köbméter földet mozgattak meg és másfél kilométer dréncsövet (csapadékvizet, rétegvizet elvezető csövet) fektettek le. Mára a munkálatok 80-90 százaléka elkészült, a teljes területet áprilisban adják át a német beruházónak.

– hangsúlyozta az ügyvezető. Póser Zoltán elmondta, hogy

február 13-án kezdik el BMW-gyár cölöpözési munkálatait, a beruházás első ütemében 460 ezer négyzetméter alapterületű épületet építenek meg.

Zajlik a környező ipari és közlekedési infrastruktúrák építése, amelynek keretében két új autópálya-leágazást építenek. Az északi, Józsa felőli leágazáson a gyár alapanyag ellátásának forgalma bonyolódik, a késztermék pedig nagyobbrészt a vasúti átrakónál távozik majd. A 354-es út végét meghosszabbítják a gyár bejáratáig, a 33-as utat pedig kétszer kétsávosítják. „A BMW-gyárnak gyakorlatilag három autópálya-lehajtója lesz" – emelte ki Póser Zoltán.

A 108-as vasúti vonalat bevezetik a gyár déli széléhez, ahol egy nagy kapacitású vasúti átrakót építenek kezdetben két, majd a fejlesztés második ütemében négy iparvágánnyal.

Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén, Debrecen közelében, 2019. szeptember 23-án Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Az, hogy külső szolgáltatásként viszik be az iparvágányt a gyár területére, a BMW-nek nagy rugalmasságot ad, minthogy nem szeli ketté a gyár területét iparvágány, így nem akadályozza a további fejlesztéseket. A vasúti átrakó másik oldalán egy kamionparkolót terveznek a város és a cég együttműködésében, továbbá hosszú távon plusz vasúti megállót építenének

és villamosítanák a 108-as vasútvonalat, így megoldva a gyárban dolgozók közlekedését.

A BMW-gyár építési munkálatain és a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztéseken az idei évtől kezdődően három éven át mintegy hatezer ember fog dolgozni, ebből 3500-4000-en a gyár területén és körülbelül kétezren az út- és vízelvezetési munkákon – mondta Póser Zoltán, kiemelve, hogy mindez komoly üzleti lehetőséget jelent a környező vállalkozásoknak a különböző szolgáltatások biztosítása – így elsősorban a lakhatás, az étkeztetés vagy a fuvarozás terén.