Magyar és kínai vállalat működik együtt Záhony és térsége fejlesztésében

A képen (b-j) Zhang Qi, európai régióért felelős igazgató (CRSC); Csomós Norbert, ügyvezető igazgató, MÁV-REC
Vágólapra másolva!
A China Railway Signal & Communication Co.Ltd. (CRSC) és a MÁV-REC Kft. által aláírt együttműködési megállapodás nagyszerű lehetőséget nyújt arra, hogy mélyreható együttműködés jöjjön létre a két fél között – értékelték a felek a napokban lezajlott találkozón. György László, gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár is gratulált az együttműködéshez.
Vágólapra másolva!

A kínai CRSC vállalatot 1953-ban alapították, és az elmúlt évtizedek alatt a vasúti vezérléstechnikai és ellenőrzési rendszereknek világszinten elismert szereplőjévé vált. Számos jelentős kínai vasútfejlesztési beruházásban vett részt, például a Peking-Tianjin vagy a Peking-Sanghaj között megépített nagysebességű vasútvonalak fejlesztésében. A vasút mellett több, mint 20 város 100 metróvonal építésében is szerepet vállalt.

A CRSC Kínában összességében 139.000 kilométer általános vasút és 35.000 kilométer nagysebességű vasút építési munkálataihoz járult hozzá.

Ugyanakkor ma már számos nemzetközi megbízásnak is eleget tesz Ázsiában és Dél-Amerikában, valamint szintén fontos részvevője a Budapest-Belgrád vasúti projekt szerbiai szakaszának kivitelezési munkálatainak.

A MÁV-REC Kft. 2001-es megalakítása óta számos szolgáltatási területen vált sikeressé.

E szolgáltatási területek több szálon kapcsolódnak vasúti és általános logisztikai, illetve hulladékgazdálkodási-környezetvédelmi feladatok ellátásához. A MÁV–REC Kft. vezetésével 2020. június 23-án megalakult a Záhony Logisztikai és Ipari Övezet nevű konzorcium, melynek másik tagja a Záhony Port Zrt.

A létrehozott konzorcium célja, hogy a nyugat felé tartó gazdasági és kereskedelmi útvonalak fejlesztésébe bekapcsolódva a kínai állam által támogatott Belt and Road Initiative-on (BRI) keresztül egy, az európai viszonylatban stratégiailag is jelentős, innovatív logisztikai-, vasúti- és áruforgalmi csomópont megvalósítását készítse elő.

A project részeként olyan technológiai és ipari fejlesztési beruházások előkészítése történik, mely megvalósítása esetén jelentős hatással lesz az EU és Kína közötti vasúti teherforgalom és a magyar-kínai gazdasági együttműködésre - emeli ki a megállapodás megkötéséről szóló sajtóközlemény.

A képen (b-j) Zhang Qi, európai régióért felelős igazgató (CRSC); Csomós Norbert, ügyvezető igazgató, MÁV-REC Forrás: MÁV-REC

A Magyarország és Kína kormánya között létrejött kétoldalú együttműködés kiváló. Az „Egy Övezet, Egy Út" kezdeményezés elmélyítéséért mindkét ország sokat tett az utóbbi években.

Ez a kezdeményezés ad keretet a CELIZ projekt népszerűsítésére is, amely a két ország közötti vasúti infrastruktúra korszerűsítését tűzte ki céljául a kelet-magyarországi Záhony térségben.

A CELIZ-t mind a magyar, mind a kínai kormány támogatja, a Kínai Nemzeti Fejlesztési Bizottság Egy Övezet Egy Út promóciós központja pedig felvette a „kiemelt együttműködési projektek" listájára, ezzel is támogatva a beruházás előre mozdítását.

A CRSC átfogó tapasztalattal és korszerű technológiájával tud majd hozzájárulni a CELIZ projekt megvalósulásához a vasúti berendezések területén, a MÁV-REC pedig a regionális befolyásának és helyismeretének köszönhetően pontosan látja, hogy milyen lehetőségek rejlenek a régióban. A CELIZ mintaértékűvé válhat a két ország együttműködési kapcsolataiban. Jelentősége nagyban hozzá fog járulni a vasúti áruforgalom minőségi fejlesztéséhez Kína és a közép-kelet-európai régió között.