A kínai Hszinua hírügynökség beszámolója alapján az idei első tíz hónapban 5743 Európába tartó tehervonat szerelvényt,
az egy évvel korábbinál 53 százalékkal többet kezelt az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur Autonóm Terület vámhatósága Ürümcsiben, a tartomány fővárosában.
Az első tíz hónapban kezelt szerelvények száma így már a tavalyi teljes évi 4386-os szerelvényszámot is 31 százalékkal múlja felül.
A konténervonatok 16 kínai városból érkeztek Ürümcsibe azzal a céllal, hogy rakományukkal nyugat felé hagyhassák el az országot. A szárazföldi "Új Selyemút" logisztikai központjává vált Ürümcsibe nyugatról érkező tehervonatok többsége pedig Németországból, Lengyelországból, Üzbegisztánból és Kazahsztánból indult útnak.
A Kínából nyugatra tartó szerelvények már egyre nagyobb arányban teszik meg a visszautat is áruval megrakva.
Miközben 2014-ben még 10 százalék volt az Európából árucikkekkel megrakva Kínába visszatérő szerelvények aránya, 2018-ra ez már 73 százalékra nőtt.
A szerelvények vámkezelésének átlagos időigénye pedig ezalatt 24 óráról 14 órára csökkent.
A kínai tehetvasúti forgalom fellendüléséből Magyarország különösen sokat profitálhat, hiszen Magyarországot geopolitikai helyzete, földrajzi fekvése, gyors és egyszerű megközelíthetősége kiemelten fontos stratégia partnerévé teszi Kínának. Ugyanakkor Magyarország számára is előnyös, ha egy olyan nagyságú és gazdasági jelentőségű országban, mint Kína, hatékonyan tudja megjeleníteni külgazdasági és külügyi szempontjait. Az ország keleti térsége pedig egyik kézenfekvő EU-s belépési pontja lehet a kínai áruknak.
Ezért van jelentősége annak a friss fejleménynek, amiről az Origo is beszámolt: kétoldalú együttműködési megállapodást írt alá nemrégiben a MÁV-REC Kft. és Central European Trade and Logistics Cooperation Zone.
A partnerek logisztikai és vasúti közlekedési együttműködésén keresztül Belső-Kína és Záhony között alakítanak ki összeköttetést.
Jelenleg a kínai fél politikai szinten is támogatja, hogy az Európába irányuló szárazföldi útvonalait diverzifikálja. Így a jelentős forgalmat lebonyolító, túlzsúfolt belorusz – lengyel irány mellett, másik szállítási útvonal megerősítésére is nagy hangsúlyt fektet a kínai Egy Övezet - Egy Út kereskedelmi infrastruktúra fejlesztési kezdeményezés keretén belül.
A kínai teherforgalom logisztikájában Záhonynak kiemelten fontos szerep juthat a jövőben. Záhony egyfajta fizikai határt is jelent, mivel a széles nyomtávú vasútvonalak itt váltanak át keskeny nyomtávúra. Az új Selyemúton keresztül érkező konténerforgalom Záhony térségnek, és így Magyarországnak is új lehetőséget biztosíthat, hogy szerepet vállaljon a globális áruforgalom lebonyolításában.