Elárasztották a kínai tehervonatok az öreg kontinenst

új selyemút
(160914) -- BEIJING, Sept. 14, 2016 (Xinhua) -- File photo taken on July 18, 2013 shows the first direct cargo train leaving from Zhengzhou to Europe at the railway container center in Zhengzhou, capital of central China's Henan Province. Zhengzhou is one of the Chinese cities having direct cargo trains to Europe. Starting from Zhengzhou, a logistics center and transport hub in Henan, the 10,214-kilometer Zhengzhou-Europe international shuttle train crosses the border at the Alataw Pass in Xinjiang before passing through Kazakhstan, Russia, Belarus and Poland on its way to Germany's Hamburg. The Zhengzhou-Europe express railway service, which opened in July, 2013, has brought more imported goods, such as IT products, clothes, food and automobile parts to Chinese and European customers. The ancient Silk Road linked China and Europe, and people along the road traded not only commodities but exchanged their cultures and civilizations. Today, cargo trains were a logical development, opening a new channel for the transfer of goods to and from China's central and western regions to compete with the traditional maritime route from the east coast. (Xinhua/Zhu Xiang) (zyd)
Vágólapra másolva!
Az év első tíz hónapjában a tavalyinak másfélszeresére nőtt a Kínából Európába tartó tehervonat szerelvények száma.
Vágólapra másolva!

A kínai Hszinua hírügynökség beszámolója alapján az idei első tíz hónapban 5743 Európába tartó tehervonat szerelvényt,

az egy évvel korábbinál 53 százalékkal többet kezelt az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur Autonóm Terület vámhatósága Ürümcsiben, a tartomány fővárosában.

Az első tíz hónapban kezelt szerelvények száma így már a tavalyi teljes évi 4386-os szerelvényszámot is 31 százalékkal múlja felül.

A konténervonatok 16 kínai városból érkeztek Ürümcsibe azzal a céllal, hogy rakományukkal nyugat felé hagyhassák el az országot. A szárazföldi "Új Selyemút" logisztikai központjává vált Ürümcsibe nyugatról érkező tehervonatok többsége pedig Németországból, Lengyelországból, Üzbegisztánból és Kazahsztánból indult útnak.

Kínából Európába tartó tehervonat Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Zhu Xiang

A Kínából nyugatra tartó szerelvények már egyre nagyobb arányban teszik meg a visszautat is áruval megrakva.

Miközben 2014-ben még 10 százalék volt az Európából árucikkekkel megrakva Kínába visszatérő szerelvények aránya, 2018-ra ez már 73 százalékra nőtt.

A szerelvények vámkezelésének átlagos időigénye pedig ezalatt 24 óráról 14 órára csökkent.

A kínai tehetvasúti forgalom fellendüléséből Magyarország különösen sokat profitálhat, hiszen Magyarországot geopolitikai helyzete, földrajzi fekvése, gyors és egyszerű megközelíthetősége kiemelten fontos stratégia partnerévé teszi Kínának. Ugyanakkor Magyarország számára is előnyös, ha egy olyan nagyságú és gazdasági jelentőségű országban, mint Kína, hatékonyan tudja megjeleníteni külgazdasági és külügyi szempontjait. Az ország keleti térsége pedig egyik kézenfekvő EU-s belépési pontja lehet a kínai áruknak.

Ezért van jelentősége annak a friss fejleménynek, amiről az Origo is beszámolt: kétoldalú együttműködési megállapodást írt alá nemrégiben a MÁV-REC Kft. és Central European Trade and Logistics Cooperation Zone.

A partnerek logisztikai és vasúti közlekedési együttműködésén keresztül Belső-Kína és Záhony között alakítanak ki összeköttetést.

Jelenleg a kínai fél politikai szinten is támogatja, hogy az Európába irányuló szárazföldi útvonalait diverzifikálja. Így a jelentős forgalmat lebonyolító, túlzsúfolt belorusz – lengyel irány mellett, másik szállítási útvonal megerősítésére is nagy hangsúlyt fektet a kínai Egy Övezet - Egy Út kereskedelmi infrastruktúra fejlesztési kezdeményezés keretén belül.

A kínai teherforgalom logisztikájában Záhonynak kiemelten fontos szerep juthat a jövőben. Záhony egyfajta fizikai határt is jelent, mivel a széles nyomtávú vasútvonalak itt váltanak át keskeny nyomtávúra. Az új Selyemúton keresztül érkező konténerforgalom Záhony térségnek, és így Magyarországnak is új lehetőséget biztosíthat, hogy szerepet vállaljon a globális áruforgalom lebonyolításában.