Budapest legforgalmasabb hídja, az Árpád híd - képriport

Vágólapra másolva!
A legutóbb 1978-ban felújított és jelenleg felújítás alatt álló Margit híd szerepét részben az utoljára 1984-ben felújított Árpád híd veszi át. Budapest legforgalmasabb hídját Kubik Béla hídmesterrel jártuk be, aki családjával 1978 óta lakik a margitszigeti pillérbe épített szolgálati lakásban.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A több mint 15 ezer tonna vasbeton szerkezetet magában foglaló 928 méteres hidunkat utoljára 1984-ben újították fel, most a Margit híd lezárása miatti átkelőforgalom egy részét a már amúgy is Budapest legforgalmasabb hídja veszi át. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Kubik Béla hídmester reggel fél nyolckor kezdi munkáját, minden nap kétszer végigmegy a hídon és ellenőrzi az állapotát, ez körülbelül napi négy kilométer sétát jelent. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A híd alsó szerkezetének bejáratánál levő szórakozóhely nem zavarja, csak hétvégenként üzemel. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A margitszigeti részen lehet bejutni az alsó szerkezetbe, a pillérben lévő terek és a kezelőjárda tágasabb, mint bármelyik másik hídon. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az ellenőrzést megszokásból a budai oldal felé kezdi, ezután indul a pesti hídrész irányába. A híd felső szerkezetét naponta, az alsót pedig hetente kell bejárnia. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A maga 70 évével a legidősebb fővárosi hídmester, 1968-ban kezdett a budapesti hidakon dolgozni lakatosként, az Árpád hídon 1972 óta teljesít szolgálatot. Akkor a Szabadság és az Árpád híd közül választhatott, végül az akkor még ingyenes szolgálati lakás miatt döntött az Árpád híd mellett (ma a bérleti díj felét már maga fizeti). | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A híd építését már 1903-ban elhatározták, de az építkezést csak 1939-ben kezdték el, melyet a II. világháború miatt 1943-1948 között fel kellett függeszteni. Végül 1950-re készült el, amikor a Sztálin híd nevet kapta, ezt 1958-ban módosították az eredetileg tervezett Árpádra. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Budapest legszélesebb és legforgalmasabb hídján naponta közel 150 ezer autó halad át. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
A híd gyakorlatilag három, egymás mellé épített hídból áll, az 1984-es szélesítésnél a középső mellé egy-egy további hídrészt építettek, így 18,8 méter szélesre bővült. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A többi hídmesterrel egyeztetve mindig van hétvégi ügyelet a kábellopások miatt, emellett havonta tartanak közös értekezletet. | Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Feleségével ebben a szolgálati lakásban nevelte fel két gyerekét, és mára már két unokája is itt lakik. A postások leggyakrabban nem találják a lakást, amely hivatalosan a XIII. kerülethez tartozik. A híd helyrajzi száma 33800, a lakásé pedig 33800/1, melynek hivatalos címe Árpád híd, Margit-szigeti lejáró. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]

A budapesti hidakról és hídmesterekről szóló sorozatunk többi részét itt tekintheti meg!