A Skoda hivatalos képeket és információkat tett közzé a 2020 végén gyártásba kerülő új szabadidő-autójáról, amely hasonló méretű, mint a Kodiaq, viszont
kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal készül majd.
Ahogy a Volkswagen-konszern minden új villanyautója, ez is az elektromos járművek számára fejlesztett MEB gördeszkaplatformra épül, ami egyúttal azt is jelenti, hogy az 1990-ig gyártott, a Merkúr-kínálatból nálunk jól ismert 105 S és 120 L sorozat után újra lesz farmotoros, hátsókerék-meghajtású modellje a cseh márkának.
Az Enyaq iV Csehországban, Mlada Boleslavban készül majd. Ez az első MEB-alapra épülő autója a Volkswagen-konszernnek, amit nem Németországban szerelnek össze, az egykor Trabantokat készítő zwickaui gyárban. Az Enyaq iV-t
kétféle hajtással, háromféle akkumérettel és ötféle teljesítménnyel lehet majd megvenni,
összesen ötféle modellvariáció létezik, melyeket egy táblázatban foglaltunk össze:
Modell | Akkumulátor kapacitás | Motorteljesítmény | Hatótáv (WLTP) |
Enyaq iV 50 | 55 kWh | 109 kW (148 LE) | 340 km |
Enyaq iV 60 | 62 kWh | 132 kW (180 LE) | 390 km |
Enyaq iV 80 | 82 kWh | 150 kW (204 LE) | 500 km |
Enyaq iV 80X | 82 kWh | 195 kW (265 LE) | 460 km |
Enyaq iV RS | 82 kWh | 225 kW (302 LE) | 460 km |
Az Enyaq iV 50 nevű alapmodell 148 lóerős és hátsókerék-meghajtású, 55 kWh-s lítiumion-akkumulátora 340 kilométeres hatótávot tesz lehetővé a WLTP ciklus szerinti mérés szerint. A legnagyobb,
500 kilométeres hatótávval
a szintén hátsókerék-meghajtású, de már 204 lóerős Enyaq iV 80 rendelkezik, a legnagyobb teljesítménnyel pedig a széria csúcsmodellje, a dupla motoros, összesen 306 lóerős, összkerék-meghajtású Enyaq iV RS. Meggyőző a sportváltozat 6,2 másodperces gyorsulása, de a végsebessége ennek is csak 180 km/óra az akkuk védelme miatt.
A 4,685 méter hosszú Enyaq iV csak 1,2 centivel rövidebb (és 6 centivel alacsonyabb) a Kodiaq-nál, de azt még nem árulták el, hogy ahhoz hasonlóan lehet-e majd hétülésesként rendelni, ami nálunk a nagycsaládos állami támogatás miatt sem mindegy.
Egyelőre annyi biztos, hogy a csomagtartója 585 literes,
ami alulról súrolja a Kodiaq 560-835 literes befogadóképességét (ott a pontos méret a hátsó ülés pozíciójától függ). Még nem jelentek meg hivatalos képek a belső térről, csak annyit árult el a Skoda, hogy a szabadon álló központi érintőképernyő 13 col átlójú, és rendelhető lesz környezetbarát módon, olajfalevelekkel cserzett bőrkárpit is.
Ahogy minden villanyautó, az Enyaq iV is a padlóban hordja az akkumulátorát, ami alacsony tömegközéppontot és jó helykihasználást jelent. Alapáron legfeljebb 50 kW-os töltést képes felvenni a cseh kocsi, így
az alapváltozatot akár bő egy óra alatt teljesen fel lehet majd tölteni.
Felár ellenében 125 kW-os tölthetőséget is lehet vásárolni, amivel még a nagyobb, 82 kWh-s akkumulátort is fel lehet tölteni 40 perc alatt 0-80 százalékra.
Az Enyaq iV-t 2021 elejétől lehet majd megvásárolni,
az újdonság az elektromos hajtáslánc és a fejlett fedélzeti elektronika (sokféle vezetőtámogatás, head up display kiterjesztett valósággal, állandó internetkapcsolat, mobilos app) miatt nem lesz olcsó.
Várhatóan körülbelül onnan indul majd az árlistája, ahol a Kodiaq-é véget ér, ami 15-16 millió forintos alapárat jelenthet, az elektromos autó vásárlására várhatóan hamarosan újra járó állami támogatás levonása nélkül. Elképzelhető, hogy az RS 20 millió forintnál is többe fog kerülni, amivel minden idők legdrágább Skodája lehet.
Kedvcsináló e-koncepciók
A szériamodellt két tanulmány előzte meg, az első 2017-ben Vision E néven, Jozef Kaban formatervével. Tavaly a Genfi Autószalonra érkezett a második evolúciós lépés, a Vision iV (képünkön), még látványosabb karosszériával, szintén SUV-kupé felépítéssel. Ha lesz is később ilyen sorozatgyártású karosszériaváltozat, egyelőre a hagyományos farkialakítás marad, és lemondanak az egymással szemben nyíló ajtókról, illetve digitális visszapillantókról is. Pár formajegy azért átkerülhetett a takarófólia alá.