Nagy port vert fel néhány éve, amikor a Ryanair vezérigazgatója felvetette, hogy állójegyeket is árulna a társaság járataira. Michael O'Leary azt is kétségbe vonta, hogy szükség van-e egyáltalán biztonsági övekre. A repülőgép szerinte csak egy „rohadt busz, amelynek szárnya van", és ha lezuhan, nem véd meg a biztonsági öv. „A kétszázzal robogó vonaton sem kell biztonsági övet használni, és ha ütköznek, mind meghalnak" – vont párhuzamot.
Pedig nem Európa legnagyobb légitársasága volt az első, amely elgondolkozott az állójegyek bevezetésén. A kínai Spring Airlines már 2009-ben felvetette az ötletet, öt évvel azután, hogy a társaság megalakult. „Olcsóbb jeggyel az utasoknak úgy kellene felszállniuk a repülőre, mint egy buszra...nincs csomagfeladás, nincs étel, nincs víz" – mondta akkoriban Vang Cseng-hua, a társaság elnöke.
A légügyi hatóságok korábban biztonsági okokra hivatkozva söpörték le ezeket a kezdeményezéseket, a Spring Airlines azonban most újra előállt az ötlettel. A cég szóvivője a kínai országos rádiónak azt nyilatkozta, még mindig reméli, hogy bevezethetik ezt a szolgáltatást. „Sok más feltételre van még szükségünk ahhoz, hogy működjön a dolog. Együtt kell dolgoznunk a repülőgépgyártókkal, engedélyt kell rá kapnunk a hatóságoktól, és el kell fogadtatnunk az ötletet a fogyasztókkal" – számolt be az előttük álló feladatokról.
Az utasok számára továbbra is kötelezővé tennék a biztonsági övet, de a függőlegesebb ülések lehetővé tennék, hogy a társaság 40 százalékkal növelje a kapacitását – mondta a szóvivő. „Olyasmik lennének, mint a bárszékek" – érzékeltette a formájukat.
Az elmúlt években több ülésterv is felbukkant, amelyek mind arra irányulnak, hogy több utas elférjen a fedélzeten – írja a Telegraph. Ezeket még nem hagyták jóvá a hatóságok, és viszonylagos kényelmetlenségük miatt csak rövid távú járatokra alkalmazhatók.