Nagy a baj: sokkal gyorsabban terjed egy életveszélyes gombafaj

gyilkos galóca
A gyilkos galóca különböző növekedési stádiumban
A tudósok egy ijesztő, új tényt fedeztek fel a világ legveszélyesebb gombájáról: nem úgy szaporodik, mint régen. Ez viszont segíthet ennek a mérgező galócafélének új területeket meghódítani. Most a tartósan sikeres elterjedésére találtak magyarázatot a Wisconsin–Madison Egyetem kutatói.

Komoly májkárosodást okozhat

Egyes gombák mondhatni hírhedtek a „mérgező természetükről", pedig a legtöbbjük a valóságban „csak" átmeneti fizikai kellemetlenséget okoz, ha az ember elfogyasztja őket. A világszerte ismert és jegyzett, gombák által okozott halálesetek 90 százaléka azonban egyetlen, szélsőségesen extrém európai fajnak, a gyilkos galócának (Amanita phalloides) köszönhető.

Ez a kalaposgomba ráadásul számtalan olyan ehető gombafajra hasonlít, amelyet Európa-szerte gyakran fogyasztanak.

A gyilkos galóca (Amanita phalloides) Európában rokon fajaival együtt (fehér galóca, hegyeskalapú galóca) a legsúlyosabb – gyakran halálos kimenetelű – mérgezéseket okozó nagygombák közé tartozik Forrás: Wikimedia Commons

A kutatók felfedezték, hogyan terjedt el ez az „alattomos" faj ilyen gyorsan és látszólag könnyedén a világ különböző részein, miközben számos halálesetet okozott, mivel az emberek gyakran összetévesztették valamelyik társával.

Orvosi beavatkozás nélkül a tünetek már hat órával a termőtest elfogyasztása után jelentkezhetnek és hamarosan súlyos májkárosodást idéznek elő.

Az A. phalloides európai őshonos elterjedési területén a genomok egymással való kombinálásával hoz létre új generációkat. Mint kiderült, a gyilkos galócának azonban nincs szüksége „partnerre" a szaporodáshoz. A Wisconsin-Madison Egyetem kutatói által vezetett, az amerikai A. phalloides-ről szóló tanulmány szerint

a gomba egyetlen egyed kromoszómáinak felhasználásával is képes spórákat termelni.

A bioRxiv tudományos szaklapban publikált kutatás összesen 86 olyan gomba genomján alapul, amelyeket 1993 óta Kaliforniában, és 1978 óta gyűjtöttek Európa egyes részein.

Sikeresen hódít meg új élőhelyeket

A jelek szerint a gyilkos galócák legalább 17 évig, de akár 30 évig is képesek voltak ivarosan és ivartalanul szaporodni. A 2014-ben, két különböző helyről gyűjtött példányokról kiderült, hogy pontosan ugyanazt a genetikai anyagot tartalmazzák, így gyakorlatilag ugyanarról a gombáról van szó.

A gyilkos galóca különböző növekedési stádiumban Forrás: Mushroom Observer

– írják a kutatók új tanulmányukban, amit a ScienceAlert online tudományos portál idéz.

Hozzátették: a gomba képes ivartalanul létrehozni az újabb és újabb termőtestnemzedékeket. Az ivartalan spórák akkor keletkeznek, amikor a gomba saját kromoszómakészletét két azonos "csomagba" sokszorosítja, míg az ivaros spórák akkor, amikor két különböző "szülő" ajándékoz egy-egy kromoszómakészletet az utódoknak.

Számos gombafajról ismert, hogy a körülményektől függően képes ivaros és ivartalan spórák útján is szaporodni, de egészen a mostani felfedezésig senki sem tudta, hogy a gyilkos galóca is közéjük tartozik.

Ahogy arra a kutatók rámutattak, a gyilkos galóca eredetileg Észak-Európából származik, de az elmúlt évtizedekben hihetetlenül sikeresen új élőhelyeket hódított meg Európa más részein, valamint Észak-Amerikában és Ausztráliában. Ennek egyik fő oka az ivartalan reprodukció lehet.