A virtuális térben lezuhanunk, a valóságban megtart ez a védőeszköz

virtuális tér
A szimulációval a védőfelszerelés helyes használatát tudják bemutatni biztonságos körülmények között
Vágólapra másolva!
Egyedülálló, a digitális építőiparhoz kapcsolódó innovatív fejlesztést dolgozott ki a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán (PTE MIK) működő BIM Skills Lab Kutatócsoport a leesés elleni védelemmel foglalkozó vállalkozással – tájékoztatta szerkesztőségünket a PTE. Ahogy arra rámutattak, a virtuális valóságot összekötötték egy fizikai eszközzel, így a munkabiztonsági kockázatokat rejtő szimulációban átéltek valós érzetté alakulnak át. A fejlesztés lehetővé teszi a balesetveszélyes helyzetek biztonságos és valósághű bemutatását.
Vágólapra másolva!

Egy felhőkarcoló építési állványán kell végigmenni egy fa pallón, ha pedig hibázunk, nem zuhanunk a mélybe, hiszen megtart bennünket a leesés elleni védelmi eszköz. Mindez félig virtuális, félig valós érzékelés, ugyanis

a játékszimuláció elindítása előtt ténylegesen magunkra öltöttük a munkavédelmi felszerelést, így a fizikai térben is érzékeljük, hogy megtart, hiába omlik le az állvány vagy lépünk a palló mellé.

A szimulációval a védőfelszerelés helyes használatát tudják bemutatni biztonságos körülmények között Forrás: PTE

Ahogy arra az egyetem rámutatott, a fejlesztés két irányból indult: egyrészt egy kutatási pályázathoz kapcsolódóan a PTE MIK BIM Skills Lab Kutatócsoportja a digitális építőipar területén jelenleg kevésbé ismert témaköröket és fejlesztési irányt fogalmazott meg önmaga számára, ezek között szerepelt témakörként a munkahelyi balesetek. Ugyanakkor a gazdaság irányából is érkezett igény egy olyan virtuális valóság-alkalmazásra, amely

élethűen, mégis biztonságosan képes érzékeltetni a magasságot, és a magasban végzett munkát, annak kockázatait, párhuzamosan, azaz egy időben az ilyen helyzetekben alkalmazott speciális védőfelszerelések használatával.

A kutatócsoport – bevonva a munkába a PTE 3D Központjának fejlesztőit, szakértőit – egy VR-szemüveggel érzékelhető, már ismert játéktípus élményét alapul véve fejlesztette az alkalmazást.

– fogalmazott dr. Zagorácz Márk, a kutatócsoport operatív vezetője. – Egy transzdiszciplin fejlesztésről beszélünk, amely a digitális építőipari informatikára épül. Kutatócsoportunk eddig is digitális építőipari alkalmazásokkal, szoftverekkel foglalkozott, most éltünk először a játékfejlesztői környezet által biztosított lehetőséggel.

A testünk is reagál a történésekre

„Bemutatóinkon mindössze 5-6 méter magasságra tudtuk felemelni mobil oktató járművünkkel az építőiparban érdekelt szakembereket, ami egyrészt nem tükrözi a valóságot, másrészt nehézkes mozgást és megjelenést biztosított. Néhány évvel ezelőtt egy nagyvállalat bemutatóján láttam egy VR-szemüveges szimulációt, akkor fogalmazódott meg bennem, hogy a magasban végzett munka veszélyeinek érzékeltetésére is kiváló lehet egy ilyen alkalmazás. A VR-szemüveg által átélhetjük a valós szituációt, ám például ha lezuhanunk a virtuálisan megjelentetett épület állványáról, a testünk is reagál a történésekre, így a valóságban is elesünk. Viszont, ha mindezt egy biztonsági felszerelésben éljük át, megnő a biztonságérzetünk, hiszen a testheveder és a kötelek megóvnak bennünket a zuhanástól. Amikor valaki a mélybe zuhan és elengedi magát, mégsem éri baleset, hiszen a zuhanásbiztonsági eszközök megtartják. A szimulációval a védőfelszerelés helyes használatát tudjuk bemutatni biztonságos körülmények között" – mondja Bogos Csaba, a GAZEK ügyvezetője.

Az eszköz további finomítást igényel, de új kutatási terveik is vannak vele a szakembereknek: a magatartásra, illetve az élettani folyamatokra gyakorolt hatásokat szeretnék vizsgálni általa.