Így húzott el mellettünk a két kisbolygó

A Holdnál ötször, illetve kétszer közelebb húzott el a Föld mellett szerdán két kisbolygó. Az égitestek nagysága egy személyautóhoz, illetve kisebb teherautóhoz fogható. Földtávolságuk valóban kicsi volt, de becsapódásuktól nem kellett tartani.

Csütörtök, hazai idő szerint 9.33

A mellékelt animációt Ernesto Guido és Giovanni Sostero (Remanzacco Observatory) készítette egy távirányítással üzemelő 25 centiméter átmérőjű távcsővel Új-Mexikóból. A négy darab, külön-külön 30 másodperces expozíciós idejű felvételből összeállított animáció a 2010 RX30 jelű kisbolygó mozgását mutatja.

Forrás: Guido, Sostero, Remanzacco Observatory
A 2010 RX30 jelű kisbolygó mozgása a szerdai közelség idején (Guido, Sostero, Remanzacco Observatory)

A két kisbolygót több obszervatóriumból is megfigyelték. Ezek alapján a 2010 RX 30 szerdán, hazai idő szerint 11.51 körül, a 2010 RF 12 pedig 23.12-kor haladt el a közelünkben. Az első kisbolygó Japán "felett" vonult el 250 ezer kilométerre a Földtől, míg társa az Antarktisz "felett" 79 ezer kilométerre haladt el.

Forrás: NASA, JPL
A két kisbolygó útvonala a Föld-Hold-rendszerben (NASA, JPL)

Korábbi információk

Néhány napja két, a Földet veszélyesen megközelítő kisbolygót is felfedeztek. A 2010 RF12 jelű égitest egy 6-8 méteres obejktum, tehát nagyjából akkora, mint egy nagyobb autó. Az égitestet a Mount Lemmon Survey nevű égboltfelmérés keretében azonosították szeptember 5-én. A felfedezés érdekessége, hogy ugyanezen az éjszakán, ugyanebből az obszervatóriumból egy másik objektumot, a 2010 RX30 jelű kisbolygót is azonosították - amely ugyancsak szerdán halad el a Föld mellett. Utóbbi kisbolygó átmérője közel 13 méter, tehát majdnem kétszer akkora, mint társa.

Az első objektum 2010. szeptember 8-án, azaz szerdán, hazai idő szerint délelőtt 10 óra körül jut legközelebb bolygónkhoz. Ekkor mintegy 80 000 kilométerre lesz tőlünk - tehát majdnem ötször közelebb, mint amilyen messze a Hold van. A másik kisbolygó, a 2010 RX30 jelű égitest valamivel messzebb halad el bolygónk mellett, mint a Föld-Hold távolság fele, méghozzá társa után mintegy 6 órával. Mindkét kisbolygó viszonylag halvány lesz a közelség alatt, fényességük 14-16 magnitúdó körül alakul, tehát nagyobb távcsövekkel éppen megfigyelhetők lesznek.

Ennyire szoros közelítések évente vagy még gyakrabban fordulhatnak elő - azonban nem minden ilyen eseményt vesznek észre a szakemberek. 2008. október 7-én a 2008 TC3 jelű aszteroida felfedezése után nem sokkal találkozott is bolygónkkal, és a légkörben felrobbant.

A veszélyes, földközeli kisbolygók közé tartozó objektumok tehát elkerülik bolygónkat. Ha pályájuk szerencsétlenebb módon alakult volna, és a Földdel találkoznának, feltehetőleg a légkör magasabb tartományaiban megsemmisülnének. Eközben látványos robbanás történne, de az eseménynek nem lenne felszíni következménye. Földközeli kisbolygók elleni védekezési módszerek egyelőre csak elméletben léteznek - azonban idővel feltehetőleg a gyakorlatban is ki kell fejleszteni azokat.