Kiderült, hogy lehet egy csúnyább játék is jobb

Assassin's Creed Rogue
Vágólapra másolva!
Hiába a szuper grafika, az Assassin’s Creed mégis a régi konzolokon élvezetesebb. Mi sem hittük volna.
Vágólapra másolva!

Az Assassin's Creed az utóbbi évek egyik legnépszerűbb játéksorozata: a történelmi köntösbe csomagolt akciójátékban nem csak háztetőkön lehet osonni és kardozni, újabban látványos tengeri harcok is megjelentek benne, amit a fiatal és az idősebb játékosok is imádnak.

A játék kiadója az idén szokatlan módszerrel folytatta az előző epizódokat: nem egyetlen játékot adott ki a régi és új generációs játékgépekre - szép és csúnyább grafikájú változatban -, hanem külön-külön részeket készített a platformokra. A Unity Playstation 4 és Xbox One konzolokra és erős PC-kre, a Rogue alcímű pedig Playstation 3-ra és Xbox 360-ra jelent meg.

Egy hatalmas város, hajók nélkül

Elsőként az Assassin’s Creed Unity-t, az új generációs játékot próbáltuk ki, ezt a készítők nagyon büszkén mutatták be, mert teljesen új, a legerősebb konzolokat kihasználó grafikai motort kapott. A tavalyi, Black Flag című kalózos-hajózós játékmenetével igen magasra rakta a lécet, hiszen roppant élvezetes és változatos volt. A Unity erről lemondott, cserébe a francia környezetet hozza be, egy hatalmas, szabadon bejárható, tizennyolcadik századi Párizzsal. A francia körítés kellemes alaphangulatot teremt, még olyan valós történelmi személyekkel is találkozhatunk, mint Robespierre vagy Napóleon. Ez azonban nem menti meg a Unity lapos, kiszámítható történetét, mely kétségtelenül az egyik leggyengébb, amit az Assassin’s Creedtől kaphattunk.

A tizennyolcadik századi Párizsba kalauzol a Unity Forrás: Ubisoft

Bár a város tényleg gyönyörű, a hatalmas, részletesen kidolgozott környezet nem ad hozzá olyan sokat a játékhoz, hogy az kárpótoljon a hajózás elvesztéséért. Így a játék eleve hátránnyal indul. Az sem segít, hogy az irányításhoz alig nyúltak a fejlesztők, a főhős gyakorlatilag még mindig ugyanúgy navigálható, mint a több éves második részben.

Nagyon szép, de bugos

Az már komolyabb fejlesztés, hogy az Assassin’s Creed: Unity egy új grafikai motort kapott. Sokkal szebb, mint elődjei, legalábbis egyes elemeiben: Párizs városa gyönyörű, de a szereplők arca és gesztusai is.

Viszont az általunk tesztelt Playstation 4-es verzió elképesztő szinten hemzseg a hibáktól. A játék még az új csúcskonzolon is rettentő rosszul van optimalizálva. Az alig egyéves Playstation-hardveren is brutális, gyakran élvezhetetlenséghez vezető szaggatásokra lehet számítani. Emellett bőven láthatók grafikai bakik, szétfolyó, beakadó tárgyak és emberek, a szereplők arca gyakran eltűnik. A konzolos változatok mellett a PC-s verzió is komoly nehézségekkel küszködik, az első beszámolók szerint irreálisan magas a játék gépigénye.

Kiadhatatlan állapotban jelent meg Forrás: Ubisoft

Nemcsak vizuális hibákra lehet számítani: az óriási Párizst rengeteg ember népesíti be, ám ezek között nagyon gyakran találunk elmozdíthatatlan karaktereket, akik gyakorlatilag egy betontömb szerepét vették fel. Nem túl elmések az ellenfelek sem, hiszen sokszor szinte szándékosan rohannak vesztükbe, és az sem ritka, hogy az orruk előtt is észrevétlenül sétálhatunk el.

Kiadhatatlan állapotban jelent meg

A sorozatban ez az első olyan epizód amelyben kooperatív játékmód is található: egyszerre akár három barátunkkal együtt is játszhatunk az interneten keresztül. A Párizsban fellelhető küldetések közt csak bizonyosak támogatják a többjátékos opciót, és ezekhez hívhatunk be társakat. Ezek a missziók nagyon élvezetesek lehetnek, azonban csupán egy ténylegesen megbízható partnerrel működnek igazán. Azonban mivel a történet maga nem támogatja a kooperatív játékot, így erre inkább lehet nagyszerű extraként tekinteni, mintsem a szoftvert meghatározó funkciójára.

Milyen az összhatás? Az Assassin’s Creed Unity-nak vannak élvezetes pontjai, és a kooperatív mód is egészen szórakoztató, ez azonban nem mentesíti az alól a szoftvert, hogy befejezetlen állapotban jelent meg, ráadásul szörnyű kevés jelentős újítással.

A város gyönyörű látványa sem kárpótol Forrás: Ubisoft

Egy váratlan fordulat

Az új gépekre készült Unity-vel ellentétben a régi konzolokra megjelent Assassin’s Creed Rogue nem ígért forradalmat. Ezt a készítők eleve úgy tálalták, hogy a játékba minden olyan dolgot beépítenek, ami a korábbi részekben a játékosok kedvence volt. Ettől függetlenül a játék még tartogat meglepetéseket, itt ugyanis nem az orvgyilkos testvériség, hanem az ellenséges templomosok egyik tagját alakíthatjuk.

Ebben a játékban nem lehet panasz a sztorira: nem a dolgok sűrűjében kezdünk, hanem végigkövethetjük karakterünk szépen felépített pálfordulását. A Rogue főhőse - Shay Patrick Cormac - hosszú idő óta az egyik legérdekesebb karakter az Assassin’s Creed-játékok történetében, klasszisokkal szórakoztatóbb figura, mint a Unity sablonos, bosszúért lihegő főszereplője. Kifejezetten egyedi ízt kölcsönöz a játéknak.

Ez a játék jól kipróbált

A hibákkal telezsúfolt Unityvel ellentétben a Rogue jól kipróbált, és szinte hiba nélkül futó motort kapott, ami mindent kifacsar az Xbox 360 és a PlayStation 3 közel egy évtizedes hardveréből. A felbontás ugyan nem full-HD, de a játék ettől még egyáltalán nem néz ki rosszul: a kéken csillogó tenger, a havas csúcsok, és az érintetlenül zöldellő természet továbbra is megkapó látványt nyújt.

Hiába a Unity elképesztően kidolgozott Párizsa, változatosság terén mégis a Rogue vezet. Játékmenet szempontjából kvázi a negyedik rész, a Black Flag klónját kapjuk, ahol ezúttal két térképen (Észak-atlanti óceán, illetve Amerika keleti partjának és Kanadának egy része) szelhetjük a habokat, kalózként támadva az ellenséges hajókat, megvédve a szövetségeseket, erődöket foglalva, kincsekre és hatalmas tengeri teremtményekre vadászva.

A Morrigan hajó ezúttal is fejleszthető Forrás: Ubisoft

A Morrigan névre hallgató hajónk ezúttal is fejleszthető, visszatér a vadászat és a tárgykészítés, ismét fejleszthetünk bázist, a ránk váró terület pedig ismét tele van gyűjtögethető apróságok és felfedezhető helyek százaival.

Most aztán tényleg meglepődtünk

A Ubisoft a Unityt szánta az idei ősz nagy dobásának Assassin’s Creed fronton, de a két játék kipróbálása után egyértelmű, hogy a másodhegedűsnek szánt Rouge sokkal jobban sikerült. A régi konzolokra megjelent, bolgár fejlesztők munkáját dicsérő kaland ugyan nem tartogat hatalmas újdonságokat, de ezzel eleve nem is áltatták a játékosokat.

Kalózként támadhatjuk az ellenséges hajókat, erődöket foglalhatunk, kincsekre vadászhatunk Forrás: Ubisoft

Hiába döbbenetes a Unity látványvilága, történet, változatosság és játékélmény szempontjából a Rouge viszi a prímet, ráadásul itt még bosszantó technikai bakik sem borzolják a játékosok idegeit. Az előzetes információk alapján nem ezt vártuk, a helyzet mégis az, hogy ezúttal senkinek nem kell búslakodnia amiatt, hogy nincs pénze a legújabb játékkonzolokra, idén karácsonykor még boldogan kardozhat a meglévő Playstation 3 vagy Xbox 360 gépén.