Megjátsszuk magunkat, hogy hitelesnek tűnjünk a közösségi portálokon - állapította meg új kutatásában az Aalto-i Egyetem és a Helsinki Institute for Information Technology kutatócsoportja.
A felhasználók számára rendkívül fontos, hogy az ismerőseik hitelesek legyenek, és nem tolerálják, ha valaki mégsem tűnik őszintének. A kutatásban megkérdezettek viszont azt is bevallották, hogy a saját magukról mutatott online képet úgy formálják, hogy az mindenkinek elnyerje a tetszését, minél jobban beilleszkedjenek a társadalmi normákba. Ez annyira fontos, hogy ennek érdekében hajlandóak akár saját viselkedésüket is átalakítani.
Az egyetem kutatói két nagy közösségi oldal, a Facebook és a Last.fm zeneszolgáltatás felhasználóit vizsgálták, az eredmények látszólagos ellentmondást szültek. A felhasználók olyan tartalmakat igyekeznek megosztani, amelyek nem feltétlenül hitelesek, de jobb színben tüntetik fel őket. Ugyanakkor az internetezők megvetik azokat, akik így viselkednek.
A két fenti állítás egyazon emberekre vonatkozik: a felhasználók megvetik azokat, akik nem őszinték, miközben ők maguk sem azok. Suvi Uski és Airi Lampinen kutatása azt is megállapította, hogy a kihívó, feltűnősködő tartalmakkal szemben még ennél is nagyobb az ellenszenv.
A jelenség élesen jelentkezett Last.fm zeneszolgáltatás közösségi szolgáltatásaiban. Ez a szolgáltatás automatikusan osztja meg az ismerősökkel, hogy épp mit hallgatunk. "Azt találtuk, a felhasználóknál nem ritka, hogy tudatosan olyan zenéket hallgatnak (vagy épp nem hallgatnak) a Last.fm-en, amely jobb képet fest róluk a többi felhasználó szemében." - magyarázza Lampinen.
Mivel a Facebookon a megosztás önkéntes, így a felhasználók inkább csak nem osztanak meg semmit, mert félnek, hogy az ismerőseiknek az nem fog tetszeni - derült ki a vizsgálatból. A kutatópáros szerint ezen félelmek és a megfelelési kényszer nagyban gátolja, hogy a felhasználók tényleg valós képet mutathassanak magukról.