Aktív tanulási módszerek az Aktív Iskolákban

iskola, iskolakezdés, 2022/2023, tanév, első tanítási, nap, 2022. szeptember 1., diák, gyerek, iskolatáska, ősz
Szent János Apostol Katolikus Általános Iskola
Vágólapra másolva!
A WHO (Egészségügyi Világszervezet) felhívja a figyelmet arra, hogy az egészséges testi és lelki fejlődéshez az 5-17 éves gyermekeknek a hét minden napján átlagosan legalább napi 60 perc mérsékelt vagy erőteljes intenzitású fizikai aktivitást kell végezniük (WHO, 2020) - számolt be róla a Tények.
Vágólapra másolva!

Napjainkban a serdülők több mint 80%-a nem éri el az optimális egészséghez szükséges ajánlott aktivitási mennyiséget (WHO, 2022).

Az egészség szempontjából kis mennyiségű (akár 5 perces) testmozgásnak is jelentősége van, ezért fontos, hogy a testmozgás az iskolai élet szerves részévé váljon

és akár a közismereti tárgyak oktatásában is megjelenjen.

Az Aktív Iskola programban az ünnepek alatt is sportolhattak a családok.

A fizikai aktivitás tanórába illesztésének lehetséges formái

A fizikai aktivitás tanórába történő beillesztése több formában is megvalósulhat. A szakirodalmak ennek három formáját említik, melyek az alábbiak (Watson és mtsai, 2017):

Aktív szünetek („Fejfrissítők", angolul: Brain Brakes)

Olyan rövid, 1–5 perces fizikai aktivitások, melyek nem kapcsolódnak az oktatott tan-anyaghoz és amelyeket a tanítási órán, a tanulók felfrissítése, figyelmének és koncentrációjának fokozása érdekében végeztetünk. Pl. a gyerekek felállítása a padok mellé, és átmozgatásuk játékos feladatok mentén.

Tananyagközpontú aktív szünetek (angolul: Curriculum-focussed active breaks)

Olyan rövid, mozgásos aktivitások, melyek az aktuálisan oktatott tananyaghoz kap-csolódnak. Pl. a tanár kérdéseire nem szóban kell választ adni, hanem bizonyos mozgást kell végezni (pontos j – guggolás, ly – terpeszállás)

Fizikailag aktív órák (angolul: Physically active lessons)

Olyan tanórák, ahol a tananyag elsajátítása fizikai aktivitáson keresztül valósul meg. Pl. pl. súrlódás, gravitáció) fogalmainak tanítása egymás húzásával matracon ill. görgős eszközön.

A kép illusztráció. Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az aktív tanulási módszerek alkalmazásának előnyei

A tananyaghoz kapcsolódó aktivitások közbeiktatásával változatos és motiváló környezetet teremthetünk a tanuláshoz, segíthetjük a koncentráció fenntartását a tanóra alatt.

Az információk minél több érzékszervi csatornán keresztül történő megerősítése segíti a tanulást

Az aktív tanítási módszerek alkalmazása:

  • fokozza a tanulók éberségét és figyelmét, a tanulói érdeklődést és motivációt,
  • pozitív hatással van a tanulók tanórai viselkedésére,
  • csökkenti a tanulói stresszt,
  • fokozza a tanulói teljesítményt,
  • segíti a WHO által az egészség fenntartásához javasolt átlagosan napi 60 perces fizikai aktivitás megvalósulását

- írja a tenyek.hu.