Napjainkban a serdülők több mint 80%-a nem éri el az optimális egészséghez szükséges ajánlott aktivitási mennyiséget (WHO, 2022).
Az egészség szempontjából kis mennyiségű (akár 5 perces) testmozgásnak is jelentősége van, ezért fontos, hogy a testmozgás az iskolai élet szerves részévé váljon
és akár a közismereti tárgyak oktatásában is megjelenjen.
Az Aktív Iskola programban az ünnepek alatt is sportolhattak a családok.
A fizikai aktivitás tanórába történő beillesztése több formában is megvalósulhat. A szakirodalmak ennek három formáját említik, melyek az alábbiak (Watson és mtsai, 2017):
Aktív szünetek („Fejfrissítők", angolul: Brain Brakes)
Olyan rövid, 1–5 perces fizikai aktivitások, melyek nem kapcsolódnak az oktatott tan-anyaghoz és amelyeket a tanítási órán, a tanulók felfrissítése, figyelmének és koncentrációjának fokozása érdekében végeztetünk. Pl. a gyerekek felállítása a padok mellé, és átmozgatásuk játékos feladatok mentén.
Tananyagközpontú aktív szünetek (angolul: Curriculum-focussed active breaks)
Olyan rövid, mozgásos aktivitások, melyek az aktuálisan oktatott tananyaghoz kap-csolódnak. Pl. a tanár kérdéseire nem szóban kell választ adni, hanem bizonyos mozgást kell végezni (pontos j – guggolás, ly – terpeszállás)
Fizikailag aktív órák (angolul: Physically active lessons)
Olyan tanórák, ahol a tananyag elsajátítása fizikai aktivitáson keresztül valósul meg. Pl. pl. súrlódás, gravitáció) fogalmainak tanítása egymás húzásával matracon ill. görgős eszközön.
A tananyaghoz kapcsolódó aktivitások közbeiktatásával változatos és motiváló környezetet teremthetünk a tanuláshoz, segíthetjük a koncentráció fenntartását a tanóra alatt.
Az információk minél több érzékszervi csatornán keresztül történő megerősítése segíti a tanulást
Az aktív tanítási módszerek alkalmazása:
- írja a tenyek.hu.