A drasztikus energiaár-emelkedés miatt veszélybe kerülhet az Európai uniós teherfuvarozás

Belgium, bevásárlóközpont, szupermarket, bolt, üzlet, illusztráció, Aldi AdBlue
Illustration picture shows a large Aldi truck, during the opening of a new distribution center of discount supermarket chain Aldi in Turnhout, Tuesday 15 January 2019. BELGA PHOTO DIRK WAEM (Photo by DIRK WAEM / BELGA MAG / Belga via AFP)
Vágólapra másolva!
A teherautók számára nélkülözhetetlen AdBlue adalék ára sokszorosára nőtt az utóbbi időben a gázáremelkedés miatt. A földgázból előállított folyadék csökkenti a gépjárművek károsanyag kibocsátását. Az Európai uniós szabályok miatt szinte megkerülhetetlen az AdBlue használata, most pedig a szankciók eredményeként bekövetkezett energiaár-emelkedés miatt a fuvarozó cégek drasztikus többletköltséggel számolnak. Becslések szerint az EU 6,2 millió teherautójából mintegy 4 millió újgenerációs gépjármű érintett - írja a Politico.
Vágólapra másolva!

A szankciók során kialakult földgázhiány miatt megemelkedett az Európai Unióban létfontosságú AdBlue nevezetű adalékanyag ára. Alapvetően az adalékanyagot földgáz felhasználásával állítják elő. A tehergépkocsit milliói által használt additív áremelkedése miatt veszélybe kerülhet a teherfuvarozás mert a logisztikai ágazat figyelmeztetése szerint hiány is kialakulhat az esszenciális folyadékból.

Elérte az energiaválság a logisztikai ágazatot is. (képünk illusztráció) Forrás: Belga via AFP/Dirk Waem

Az AdBlue használata kötelező a legtöbb dízleüzemű teherautó számára, ugyanis az adalékanyagnak köszönhetően tudnak megfelelni az uniós kibocsátási normáknak. Az AdBlue eltávolítja a káros nitrogén-oxidot a kipufogógázból.

Mint írja a Politico a cikkében az előírások miatt úgy programozzák az új generációs járműveket, hogy néhány kilométer után megálljanak a folyadék nélkül.

Becslések szerint az EU 6,2 millió teherautójából mintegy 4 millió újgenerációs gépjármű érintett.

Többen azt kezdték szorgalmazni, hogy Brüsszelnek alapvető terméknek kellene tekintenie az AdBlue-ra és tartalékokat kellene felhalmozni a rendkívül fontos folyadékból.

Európa gazdasági motorjában, Németországban a logisztikai ágazat 90 százaléka az AdBlue-ra támaszkodik és emiatt drasztikus következményekkel járna egy nagyobb hiány kialakulása.

- figyelmeztetett tavaly a német közúti fuvarozók szövetsége, a BGL.

AdBlue csökkenti a kipufogógáz károsanyag-kibocsátását. (illusztráció) Forrás: Origo

Az SKW Piesteritz, Németország egyik legnagyobb AdBlue-gyártója a magas földgázárakra hivatkozva már egyszer leállította termelését azonban azóta már újraindította üzemét. A német gazdasági minisztérium eddig nem jegyzett hiányt a folyadékból. A gyártók közölték, hogy a magas költségek ellenére továbbra is elő fogják állítani a terméket. A német autósok szövetsége, az ADAC is jelentős drágulásról számolt be a tavalyi évhez képest.

1 liter AdBlue ára a 2021 augusztusi 17 centről egy évvel később 65 centre emelkedett; az adalékanyag most 1,20 euróba kerül literenként.

Egy nagy teherautónak kéthetente akár 50 liter AdBlue-ra is szüksége van, ami a nagyobb cégek számára jelentős költséget jelent. Egy 380 tehergépkocsival rendelkező vállalat éves költségei mintegy 500 000 euróval nőhetnek a drágulás miatt.

A TLN holland ipari csoport arra figyelmeztetett, hogy az AdBlue-hiány esetén a szállítási ágazat leállhat.