Kreativitás, innováció és magas szellemiség a művészeti OTDK-n

Vágólapra másolva!
Beszélgetés Droppa Judit egyetemi tanárral, az idei OTDK Művészeti és Művészettudományi Szekciójának szakmai bizottsági elnökével, a közeljövőben világhírű képzőművészünk, Moholy-Nagy László nevét felvevő Magyar Iparművészeti Egyetem rektorával.
Vágólapra másolva!
A XXVII. OTDK Művészeti Szekciójahttp://www.jgytf.u-szeged.hu/omdkA rendező intézmény honlapjaMagyar Iparművészeti Egyetemhttp://www.mie.huAz egyetem honlapja

A közelmúltban zajlott le a XXVII. OTDK, ezen belül a második Művészeti és Művészettudományi Szekció, melynek rektor asszony volt a szakmai bizottsági elnöke. Milyen feladatokkal járt ez a tisztség?
- Maga a tisztség hasonló feladatokkal jár, mint más tudományterületek esetében, de itt a területből adódóan természetesen összetettebb a munka. A szekció, melynek létrejöttében Szendrő Péternek vannak elévülhetetlen érdemei, azért született meg, hogy ne csak tudományos területen történhessen egy efféle megméretés az egyetemi diákság berkeiben, hanem a művészet területén is. Ebben a körben rengeteg közvetítő képzés zajlik, gondolok itt a tanárképzésekre - zenetanár, énektanár, vizuális nevelőtanár, vagyis csupa olyan terület, ahol ezek az ambíciók ugyanúgy benne vannak a diákokban. Másképpen: bár ezek a hallgatók nem profi művészképzésben vesznek részt, de vitathatatlan, hogy sokan közülük igen tehetségesek. E tehetségek megmérettetésére más fórum nincs a hazai felsőoktatásban. Egyedül ez az alkalom biztosíthatja, hogy a professzionális művészképzésből érkező hallgatók munkái együtt szerepelhetnek tehetséges, de művészetközvetítési oktatásban részt vevő, vagy akár egészen más tudományterületek felől ide érkező diákok alkotásaival. A színvonalból persze nem adhatunk alább, ez teszi csak lehetővé az egyes pályaművek összemérését, tehát hangsúlyoznám, hogy semmiképpen sem amatőr mozgalomról van szó. Ebből a szempontból a művészeti szekció léte rendkívül fontos visszajelzés lehet annak a nagy diákmennyiségnek, akikben feszülnek hasonló ambíciók, de esetleg azon a szűk területen, ahol ő tanul, ezt nem tudja felszínre hozni.

Droppa Judit

Droppa Judit textiltervező iparművészként végzett 1973-ban. Munkácsy-díjas textilművész. Egyetemi tanár, a MIE rektora 1999 óta, az OTDK művészeti szekciójának egyik létrehozója, számos hazai és nemzetközi szakmai elismerés birtokosa.

Két évvel ezelőtt, először a mozgalom történetében, itt, a Magyar Iparművészeti Egyetem falai között rendezték meg a művészeti szekciót, most pedig Szegeden. Adódik a kérdés: miért éppen most, illetve eddig miért nem került erre sor?
Szendrő Péterrel

Mindenesetre a mozgalomba egyre több intézmény kapcsolódik be. Mondanom sem kell, hogy a költségvonzatok itt mások, mint a hagyományos tudományágaknál: itt a produkciókat, alkotásokat utaztatni kell, nem pusztán feladni postán egy dolgozatot. A Magyar Iparművészeti Egyetem állt a mozgalom élére azért is, mert lévén hogy hallgatóink alkalmazott művészeteket tanulnak, itt alapvetően sokkal természetesebb az írás- és fogalmazáskészség a számos kiegészítő tantárgy miatt. Mi a hallgatóinkat már öt évvel ezelőtt is indítottuk társadalomtudomány kategóriában, de visszatérő probléma volt, hogy a hallgatók rendszeresen olyan mennyiségű kiegészítő anyagot, például illusztrációt akartak a dolgozathoz csatolni, amitől egy adott szekció programjába már nemigen fért bele, s ráadásul nem is voltak meg a megfelelő sikerélmények. Ezek a dolgozatok tehát ilyen körülmények között bizonyos értelemben sérültek. Ez adta az első lökést a művészeti szekció jelenlegi formája felé, hiszen rendkívül izgalmas és érdekes témákról van szó - a falfirkáktól az animácókig számosat említhetnék. A terület alapvető problémája, hogy hiányzik a mögöttes elméleti képzés. Ennek a szükségét bárki megtapasztalhatja: a vizuális kultúra jelentőssé válása mára közhely lett.