Gálaműsorral tisztelegnek a magyar daljáték megteremtője előtt

Vágólapra másolva!
150 éve született és 100 éve halt meg Kacsóh Pongrác zeneszerző, ebből az alkalomból különleges programmal készül az Operettszínház. 
Vágólapra másolva!

Kacsóh Pongrác zeneszerző, zenepedagógus, fő-reáliskolai igazgató, tanár, a magyar daljáték megteremtője,1873. december 15-én született és 1923. december 16-án halt meg.

Erre emlékezve, a szerző előtt tisztelegve rendez gálaműsort a színház a Kálmán Imre Teátrumban péntek délután.

Az eseményen Nemlaha György művészeti íróval a gálát rendező Homonnay Zsolt Jászai Mari- és Honthy-díjas színművész, az Operettszínház művészeti vezetője beszélget.

A gálaest során elhangzanak a komponista népszerű dalai, mások mellett a János vitéz című daljátékból, az Operettszínház 2019 novemberében bemutatott, nagy sikerű előadásából. Színpadra lép Kiss Diána, Süle Dalma, György-Rózsa Sándor, Ninh Duc Hoang Long és Pete Ádám.

Forrás: Budapesti Operettszínház

Évek óta sikeres a János vitéz daljáték

Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a Budapesti Operettszínház főigazgatója egyik első és legfontosabb vállalásaként 2019-ben a Nagymező utcai teátrumban - az akkor már 40 éve nem játszott darabot - ismét műsorra tűzze és a nagyközönség elé tárja.

nagyívű premiert Bozsik Yvette Kossuth-díjas rendező, koreográfus páratlan művészi koncepcióval álmodta színpadra, Cziegler Balázs igazán kortárs, mégis mesebeli díszleteivel, Berzsenyi Krisztina varázslatos jelmezeivel, Dolhai Attilával, György-Rózsa Sándorral és Sándor Péterrel a címszerepben.

A novemberi bemutató zajos sikert aratott, és a meghatározó előadást azóta is telt házzal játssza az Operettszínház.

A népmesei történetet látva minden néző együtt érez Iluskával, az árva kislánnyal; lelkesedik Kukorica Jancsiért, akiből végül győztes vitéz válik; és önfeledten nevet a pórul járt gonosz mostohán.

Forrás: Budapesti Operettszínház

Mindezt tökéletesen keretezi Kacsóh Pongrác muzsikája, hogy a történelem sokszor megakadt fogaskerekeinek csikorgása közepette, a harmóniára és a teljességre való törekvésével, javíthatatlan optimizmusával hirdesse:

az élet mégis csak szép, a jó elnyeri méltó jutalmát, és az ember végül hazatér, akármerre is viszi az útja a nagyvilágban.

Vagy ahogyan Iluska szól Jancsihoz az előadás végén:

Egyedi pályát járt be a zeneszerző, első munkája színháztörténeti sikert hozott

Kacsóh Pongrác pályaíve egyedi, sajátos és különleges párhuzamosságokat tudhat magáénak: a nemesi felmenőkkel bíró család sarja Kolozsváron, a Ferenc József Tudományegyetemen szerezte meg bölcsészdoktori diplomáját.

1898-tól matematika–fizika szakos gimnáziumi tanárként főként matematikai tárgyú cikkeket publikált, érdeklődése fokozatosan fordult a zene felé.

A kolozsvári konzervatóriumban fuvolázni és zongorázni tanult, valamint Farkas Ödön zeneelmélet óráit látogatta. Miután 1898-ban Budapestre költözött és elhelyezkedett a VIII. kerületi állami főgimnáziumban, folytatta zeneszerzési tanulmányait, immár Herzfeld Viktor zeneakadémiai tanárnál.
A Málnai-féle leánynevelő intézet növendékeknek írt Csipkerózsa című daljátéka felkeltette Bakonyi Károly író érdeklődését, ő mutatta be Beöthy Lászlónak, a Király Színház nagy hatalmú igazgatójának, később Magyarország első színházi trösztje, az UNIO Színházi és Színházüzemi Rt. megalapítójának.

Felkérésére Kacsóh Pongrác megírta a Petőfi Sándor elbeszélő költeménye alapján született János vitéz című daljátékát, amit 1904. november 18-án mutattak be a Király Színházban, Bakonyi Károly szövegeivel, Heltai Jenő verseivel, Fedák Sárival a címszerepben.

A premier elsöprő sikert hozott és színháztörténeti jelentőséggel bírt,

a bemutatót követően megszakítás nélkül 165 alkalommal játszották a darabot telt ház előtt,

összesen pedig 689 alkalommal került színre csak a Király Színházban. Néhány hónap alatt huszonkilenc vidéki színház vette meg az előadás jogát, a vidéki primadonnáknak még János vitéz-versenyt is tartottak. Kacsóh Pongrác örökbecsű műve az elmúlt évtizedek alatt megközelítőleg hetven különböző rendezésben került a nézők elé hazánkban, és számos külhoni magyar nyelven játszó színház is műsorára tűzte.

A zeneszerző Budapesten hunyt el 1923-ban, egy nappal az 50. születésnapját követően, műveit azonban nem feledi a közönség.