Miniszörf és kasztráció

wroclaw
wroclaw_plazs
Vágólapra másolva!
A T-Mobile New Horizons Nemzetközi Filmfesztivál legszimpatikusabb vonása, hogy a fiatal, laikus közönséget célozza meg. A lengyelországi Wroclawban július 24. és augusztus 3. között a kötelező fesztiválkedvenc darabokon kívül rengeteg volt a mainstream újdonság és a szórakoztató különlegesség is.
Vágólapra másolva!

Habár Közép-Kelet Európa és filmfesztivál összefüggésben szinte mindenkinek Karlovy Vary, a térség legnevesebb „A” kategóriás fesztiválja ugrik be (itt nyert nemrégiben Pálfi György Szabadesés-e három díjat is), a 600 ezres lakosságával az ország negyedik, Nyugat-Lengyelország legnagyobb városának számító Wroclaw is izgalmas, idén 365 filmet felvonultató programmal büszkélkedhet.

Emberalatti lét

A filmkínálat mellett azonban a fiatalok számára vélhetően az olyan szenzációk jelentik a legnagyobb vonzerőt, mint a város csodaszép főterén, hangulatos szökőkútcsobogás közepette tartott esti vetítések vagy egy ugrással arrébb a fesztivál főszponzora által kialakított homokos plázs napernyővel, nyugággyal, műfüves pihenőzónával és egy igen népszerűnek bizonyuló mini szörfpályával.

Szabadtéri vetítés Forrás: Vajda Judit

Ami pedig a filmeket illeti, olyan kurrens újdonságokat lehetett látni, mint a színészként ismert James Franco (127 óra, Spring Breakers) rendezése, a Cormac McCarthy regénye alapján készült, meglehetősen súlyos témákat (nekrofília, gyilkosság, az emberalatti lét ismérvei) felvonultató Child of God, a hazánkban is sokak által várt, a magyar mozikba szeptember 18-án érkező Richard Linklater-mozi, a Sráckor, Olivier Assayas legújabb, sztárokat (Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloë Grace Moretz) felvonultató, ám sajnálatosan bénítóan unalmas műve, a Clouds of Sils Maria vagy a Felperzselt föld-et és a Fogságban-t jegyző Denis Villeneuve kanadai rendező ismét Jake Gyllenhaal főszereplésével forgatott, brutálisan pofátlan csattanóval végződő Enemy-je.

Fesztiválkedvenc rétegfilmek

Az érdeklődést azonban a szervezőknek olyan szinten sikerült kiterjeszteni és fenntartani, hogy az említett, kifejezetten mainstream alkotások mellett teltházzal vagy közel teltházzal vetítették a fesztiválkedvenc rétegfilmeket is. Itt volt például Kim Ki-duk koreai direktornak (Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz, Lopakodó lelkek, Az íj) a határokat erősen feszegető (kasztrációval, vérfertőzéssel és szadomazochizmussal sokkoló) Moebius-a, Tsai Ming-liang (A folyó, Huncut felhőcske) erősen experimentális, nézőpróbáló Journey to the West-je vagy Nuri Bilge Ceylan (Messze, Három majom) Cannes-ban idén Arany Pálmával díjazott Winter Sleep-je.

Hangulat a plázson Forrás: Vajda Judit

A legnagyobb érdeklődés azonban a chilei születésű, jelenleg Párizsban alkotó kultrendező, Alejandro Jodorowsky (El topo, The Holy Mountain) önéletrajzi ihletésű, The Dance of Reality című, de allegorikus-zűrzavaros cselekményével sajnos csalódásnak bizonyult művét kísérte.

Pálfi György filmjére minden jegy elkelt

A nézőszámokat illetően a wroclawi fesztivál egyik legörömtelibb eseménye a magyar néző számára az volt, hogy rekordidő alatt elkelt minden jegy Pálfi György legújabb filmje, a Karlovy Varyból a legjobb rendezőnek járó elismerést, a zsűri különdíját és az Europa Cinemas Labelt is elhozó, a hazai mozikban szeptember 25-én bemutatandó Szabadesés mindkét vetítésére.

Minden jegy elkelt Forrás: Vajda Judit

Sőt az ún. „last minute” kasszák előtt kígyózó, nagyrészt hoppon maradt nézőkből álló sorok és a terem bejáratánál visszafordított, csalódott várakozók bizonyították, hogy az érdeklődés kitartónak bizonyult, hisz korábban lefoglalt jegyét szinte senki sem mondta vissza.

Midnight movie

A fiatal közönség masszív jelenléte a fesztiválon a vetítések jó hangulatáról is gondoskodott. Az egyik legemlékezetesebb eseménynek ebből a szempontból Dario Argento legendás olasz horror- és thrillerrendező új műve, a Dracula 3D bemutatója számított.

Argento a jól ismert vámpírsztorit a cselekmény szempontjából rendkívül hűségesen, ám a gyilokjeleneteket tekintve saját hetvenes-nyolcvanas évekbeli giallói (Mélyvörös, Tenebre) szellemében adaptálta. A mindezt kísérő nagyon egyszerű, bugyuta stílus, a naiv színészi játék és a kezdetleges vizuális trükkök jelenléte pedig igazi midnight movie-vá (éjfélre időzített trashfilmvetítéssé) varázsolta az eseményt, ahol a hangulat akkor hágott igazán a tetőfokára, amikor – vámpírfilmtől meglehetősen szokatlan módon – megjelent a vásznon egy hatalmas CGI-imádkozó sáska.

A gyilkos csókjától a Tágra nyílt szemekig

A New Horizons Nemzetközi Filmfesztiválnak emellett természetesen volt versenyprogramja is, és a szervezők és a közönség ízlése itt is oly mértékben egybeesett, hogy igen beszédes módon ugyanaz az alkotás nyerte a fesztivál nagydíját, mint a közönségdíjat: a White Shadow című német-olasz-tanzán mű, mely egy tanzániai albínó fiú hányattatásairól mesél.

Egy fontos életmű Forrás: Vajda Judit

A fesztivál sikerét azonban nem is elsősorban ez igazolja, hanem a folyamatos jó hangulat és az állandó teltházak, ami bizonyítja, hogy jó PR-ral és ügyes válogatással egy elsőre kevesek kedvencének tűnő rendezvényt is kiemelten vonzóvá lehet tenni.

A 14. T-Mobile New Horizons Nemzetközi Filmfesztiválnak sajnos már vége, de a kevesebb, mint egy munkanapnyi autóútra fekvő Lengyelországban jelenleg is találhatunk izgalmas filmes programot. Még szeptember 14-ig látogatható a krakkói Nemzeti Múzeumban Stanley Kubrick életműkiállítása, mely dokumentumokból, plakátokból, filmes relikviákból, kosztümökből, kellékekből álló gazdag anyagot vonultat fel a filmlegenda szinte mindegyik fontosabb filmjéhez kapcsolódva A gyilkos csókjá-tól kezdve a Ragyogás-on át a Tágra zárt szemek-ig.