Vágólapra másolva!
A múlt héten három haláleset is történt Amerikában, melyeket elektronikus tánczenei bulikon fogyasztott partidrogok okoztak. A szélesebb közvélemény csak most szembesül azzal, hogyan hódította meg az amerikai fiatalokat az MDMA, és mi köze ennek a popkultúrához.
Vágólapra másolva!

Az ecstasyból molly lett

Bár az utóbbi hónapokban már több cikk is foglalkozott az elektronikus tánczene (ezt ugye Amerikában EDM-nek hívják) és az MDMA-fogyasztás egymással összefüggő népszerűségével az amerikai fiatalok körében, a múlt héten történt három haláleset borítékolhatóan széles körben ráirányítja a figyelmet a jelenségre. A múlt héten először a tizenkilenc éves Brittany Flannigan halt meg túladagolás miatt Zedd bostoni fellépése után, majd szombaton a húszéves Olivia Rotondo és a huszonhárom éves Jeffrey Russ halt meg, vélhetőleg ugyancsak kábítószer-túladagolás következtében. Utóbbiak a New York-i Electric Zoo fesztiválon buliztak, ahonnét még négy másik fiatalt szállítottak súlyos állapotban kórházba, ám ők túlélték a kalandot. A rendőrség szerint valamennyien a molekula szóból mollynak nevezett partidrogot, azaz MDMA-t fogyasztottak.

Természetesen korábban is történtek időnként hasonló halálesetek az Egyesült Államokban, ám most először szakadt félbe egy fesztivál emiatt. A háromnapos Electric Zoo utolsó napi programját ugyanis nem tartották meg, miután Rotondo és Russ halálhíre bejárta a médiát, pedig fellépett volna még Armin van Buuren, Steve Aoki, Diplo vagy a már említett Zedd is. Az amerikai közvélemény pedig most fog szembesülni azzal, hogy az utóbbi két évben a fiatalok hatalmas tömegeit meghódító EDM-forradalom kéz a kézben jár a molly elterjedésével, amely mára egyértelműen az első számú partidrog az amerikai fiatalok körében. "Beszélhetünk a látványos show-król, nagy pénzügyi befektetésekről, egy tehetséges hazai zenészgenerációról vagy a dubstep felemelkedéséről, de még a szigorúan csak a zene miatt járó rajongók is elismerik, hogy az élményfokozó stimulánsok széleskörű hozzáférhetőségének is szerepe van a dologban" - írta Mike Power a Mixmagben, amikor az EDM népszerűségének okait kereste.

A mollynak nevezett MDMA (metiléndioxi-metamfetamin) egyáltalán nem újdonság, a nyolcvanas-kilencvenes években ecstasyként futott, ám az új évezredre kiment a divatból, és nagyjából egy évtizedes távollét után mollyként tért vissza, kristály vagy por formájában. A mollyt ártalmatlanabb és biztonságosabb drogként tartják számon, amely a New York Times riportja szerint még a tudatosan élő és táplálkozó fiatal rétegeket is megnyerte, akik nem is tekintik valódi kábítószernek. Csakhogy a molly egyre kevésbé az, aminek gondolják: a már említett Mixmag-cikk szerint MDMA helyett gyakran más drogokat, leginkább metilont adnak el mollyként. A metilonnak ugyan hasonló a hatása, mint az MDMA-nak, de egy másik anyag, amit sokkal olcsóbb előállítani, mint az MDMA-t. Kínából ipari mennyiségben viszik Amerikába, és hiába sokkal rosszabb minőségű, mint az MDMA, ugyanolyan drágán lehet eladni, hiszen a fogyasztók nem tudják megkülönböztetni őket egymástól. Mindezek ellenére keményen tartja magát a molly menő image-e, noha mára ugyanolyan szennyezetté vált, mint amilyen népszerűsége csúcsán az ecstasy volt.

Hányan találkoztatok ma Mollyval?

Sokak szerint a molly idealizálásában a popsztároknak is komoly szerepük van, különösen azóta, hogy az EDM és a hagyományos popzene egymásba gabalyodtak, és a legnagyobb popsztárok is veretős klubslágereket énekelnek Rihannától kezdve Lady Gagáig, miközben David Guetta vagy Avicii is popsztároknak kijáró figyelmet kap. A legnépszerűbb ilyen előadók közül pedig többen úgy próbálják növelni a hitelüket az EDM-rajongók között, hogy a molly fogyasztására célozgatnak. Innentől kezdve válik az MDMA világszerte (így nálunk is) tapasztalható népszerűsége popkulturális üggyé.

A legnagyobb figyelmet egyértelműen Madonna megnyilvánulásai kapták: nem elég, hogy a tavalyi lemeze az MDNA címet kapta, egy fesztiválon meg is kérdezte a közönségét az EDM fővárosának is tartott Miamiban: "Hányan találkoztatok ma Mollyval?" Miután aztán többen is kiakadtak emiatt (Paul Van Dyk egyenesen Madonna karrierje legnagyobb ballépésének nevezte a fenti mondatot), az énekesnő azzal magyarázta ki magát, hogy Cedric Gervais francia DJ Molly című számára utalt. A rapperek sem akarnak lemaradni, ami abból a szempontból érthető is, hogy az EDM egyesek szerint már a hiphop évtizedes egyeduralmát fenyegeti a fiatalok között, és ugyanolyan szívesen dolgoznak EDM-előadókkal, mint a popsztárok. Ennek csak az egyik következménye, hogy ma ugyanúgy hangzik a hiphop, a mainstream pop és az is, amit a legnépszerűbb DJ-k csinálnak, egy másik pedig az, hogy az MDMA és a hiphop útjai is összefonódtak.

A legnagyobb mollys hiphopsláger egyértelműen Trinidad James All Gold Everything című tavalyi száma, melyből a "popped a Molly I'm sweating" ("Bedobtam egy mollyt, izzadok") sor vált hírhedtté. De a déli rap egyik legnagyobb sztárja, 2 Chainz több számában is emlegeti a partidrogot, de nem marad le Kanye West, Gucci Mane és Lil Wayne sem, aki a Nicki Minaj-zsal közös Roman Reloaded-ban büszkélkedik azzal, hogy bedobott egy bogyót. Nekik ebből semmi bajuk nem lett, viszont Rick Ross rosszabbul járt, hiszen a Reebok felbontotta a vele kötött szponzori szerződést, miután egy hírhedt dalában azzal büszkélkedett, hogy mollyt csempészett egy nő pezsgőjébe, hogy aztán kihasználja annak eszméletlenségét. Nem csoda, hogy az egyik legnépszerűbb új rapper, Kendrick Lamar hadat üzent a mollynak: először egy klipje végén jelent meg a "halál a mollyra!" felirat, majd az MTV-nek nyilatkozta, hogy "elcsépelt" ez az egész dolog, és hogy ideje volna továbblépni, mert ezzel csak felvizezik a hiphopkultúrát.

Eközben a színésznőként is sikeres Vanessa Hudgenst fehér port nyalogatva fotózták le a Coachella fesztiválon két éve (a sajtósa szerint az csak fehér csoki), míg a legutóbbi molly-utalás egy másik fiatal, Miley Cyrus nevéhez fűződik, aki a We Can't Stop című idei slágerében énekli, hogy "We like to party, dancing with Molly". Mindezt azonban olyan ügyesen teszi, hogy a Mollyt Mileynak is értheti az ember, és később el is mondta, hogy ez bizony szándékos, mindenki értse azt, amit akar.

25 évvel a britek mögött

Az MDMA és a popzene persze nem most találkozott először egymással - sőt, a rapperek sem most szövegelnek először erről. Az ezredfordulón például Jay-Z, Missy Elliott, Dr. Dre és sokan mások is emlegették már az ecstasyt, ám az amerikai popkultúrába mostanáig nem épült be ennyire, noha az elektronikus tánczenéhez hasonlóan az MDMA is Amerikából jött, de mindkettő először Európában lett igazán népszerű. Hiába született a house Detroitban és Chicagóban, először a britek éreztek rá az új zenére tömegesen, és ezzel párhuzamosan az ecstasy is a legnépszerűbb drog lett a gazdasági válságok sújtotta szigetországban a nyolcvanas évek végére. Sőt további párhuzamok is akadnak az ecstasy egykori brit dominanciájával - nem véletlenül írta azt a Guardian egyik kommentelője, hogy "az amerikai zene 25 évvel van lemaradva a brit mögött".

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján az ecstasy lett a legtöbbet hivatkozott drog a kábítószerekre amúgy is fogékonyabb brit popzenében, és a legenda szerint még a sör helyett ecstasyt fogyasztó focihuligánok is visszavettek a bunyóból egy időre. (Erről egy érdekes interjúnkban mesélt hosszabban a korszak egyik fontos szereplője.) Csakhogy a bűnözők is hamar megszimatolták az ecstasyban rejlő üzletet, rátették a kezüket a kereskedelemre, ezzel párhuzamosan egyre romlott az anyag minősége, és jöttek a halálesetek is. Amikor 1995-ben a tizennyolc éves Leah Betts belehalt egy ecstasy fűtötte buliba, a társadalmi hisztéria hatására kampány indult az ecstasy visszaszorítására, és életbe lépett az a jogszabály, amely lehetővé tette azt, hogy felelősségre vonják a drogfogyasztást eltűrő szórakozóhelyeket. Könnyen lehet, hogy Amerikában is lesznek hasonló következményei a mostani haláleseteknek.

A már említett New York Times-cikkben megszólal egyébként egy kutató, Rick Doblin is, aki szerint nem véletlen, hogy pont most lett tömegesen népszerű az MDMA, amikor az életünk egyre inkább túlelektronizált és magányosabb lesz, miközben az emberek vágynak egymás társaságára. Ezekre az érzésekre erősít rá a molly eufórikus, "mindenkit szeretünk" hatása, ám ettől még nem lesz kevésbé ártalmatlan. A lényeget egy, a drogfüggőségéről memoárt író újságírónő, Cat Martell mondta ki: "Lehet, hogy nincsenek olyan mellékhatásai, mint a kokainnak, de ettől is lehetsz rosszul, vagy nem tudsz tőle aludni. Ugyanúgy kemény drog."