D.A.S. JogSzerviz: az idősebb korosztály veszélyeztetettje egyes termékbemutatóknak

termékbemutató, nyugdíjasok, edények, edény készlet, lehúzás, átverés
Hostes edényeket kínál egy németországi termékbemutatón.
Vágólapra másolva!
A. D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint az elmúlt időszakban több olyan esetre is volt példa, amikor különböző rendezvényeken ingyenes orvosi vizsgálattal, különböző nyereményekkel, ajándékokkal csábítják részvételre a fogyasztókat, majd különféle termékeket kínálnak fel eladásra. Dr. Vizi András rámutatott: tapasztalataik egybecsengenek a Budapesti Békéltető Testület tapasztalataival, amely egy alapos állásfoglalással sietett a vásárlók segítségére.
Vágólapra másolva!

A hatályos jogszabályok ezt a kereskedelmi technikát üzleten kívül kötött szerződésnek nevezik, és számos a fogyasztókat védő rendelkezést tartalmaznak, mint például, hogy a fogyasztó 8 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.

Ennek ellenére több olyan eset látott napvilágra, ahol sérültek a fogyasztók érdekei, ezért a Budapesti Békéltető Testület egy alapos ajánlással siket a vásárlók segítségére – ismertette dr. Vizi András.

Korlátozzák az indoklás nélküli elállás jogát

A Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint jellemző, hogy az ilyen rendezvényeken korlátozzák a fogyasztók jogai, például az indoklás nélküli elállás jogát. Több olyan esetről szereztek tudomást, ahol jellemzően az idős fogyasztókat erős pszichikai nyomással vagy jelentős árkedvezményt ígérve veszik rá a termékek megvásárlására.

A Békéltető Testület szerint a legtöbb esetben a termékek vételára a többszöröse azok valós forgalmi értékének, és többször csak hitelből tudják azt a fogyasztók finanszírozni, amely hitelszerződés még a helyszínen megkötésre is kerül.

Arra a veszélyes módszerre is rámutat az ajánlás, hogy sokszor nem engedik meg a fogyasztóknak a szerződés tanulmányozását, és a szerződéskötés helyeként a vállalkozás telephelyét jelölik meg. Ebben az esetben viszont nem minősül üzleten kívül kötött szerződésnek az ügylet, így az előbbi kedvezményem sem illetik meg a fogyasztókat.

Ha a szerződés nem világos, szóbeli magyarázatot ne fogadjunk el

Az ajánlás felhívja a figyelmet a szerződés és egyéb iratok elolvasására és annak gondos mérlegelésére, hogy valóban szükség van-e a termékre és a vételára sem túlzó. Ha a szerződés nem világos, nem szabad elfogadni a vállalkozás képviselőjének szóbeli magyarázatát, mindenről írásos tájékoztatást kell kérni, hogy az később bizonyítható legyen.

Forrás: AFP/Thomas Lohnes

Érdemes arra is rákérdezni, hogy a szerződés megkötését követően élhetnek-e az elállás jogával, és annak mi a pontos feltétele. A vállalkozás képviselőjének válaszát szintén írásban kell kérni – ismertette dr. Vizi András.

Utólag is lehet tanácsot kérni

A rendezvényen megkötött szerződésről utólag is tanácsot lehet kérni szakembertől, akár a megyei vagy fővárosi békéltető testülettől akár az ismerősöktől, jogi szakértőktől. Ha ezek után az a döntés születik, hogy a szerződést nem kívánatos fenntartani, akkor az elállást írásban, igazolható módon kell gyakorolni.

Erre a legmegfelelőbb mód a fax útján vagy tértivevényes levéllel küldött írásbeli nyilatkozat. Ezen kézbesítési csatornák használatakor a tértivevényes levelet vagy a fax kézbesítési igazolását meg kell őrizni.

Fontos az is, hogy a termék hibája esetén két éves határidő van arra, hogy a fogyasztó a szavatossági jogával élni tudjon, azaz kijavítási, kicserélési, vételár leszállítási vagy elállási igénnyel forduljon a kereskedő felé. Az ajánlás arra is felhívja a figyelmet, hogy mindig írásban kell ezeket az igényeket bejelenteni – ismertette végezetül dr. Vizi András.