Elképesztő dolog derült ki: így próbálta befolyásolni a dollármédia a magyar választásokat

KARÁCSONY Gergely; KUNHALMI Ágnes; NÉMETH Angéla; GYURCSÁNY Ferenc ÁLTALÁNOS KULCSSZÓ beszél ellenzék főpolgármester-jelölt kampányzáró rendezvény Közéleti személyiség foglalkozása polgármesterjelölt politikus politikusnő SZELLEMI TEVÉKENYSÉG SZEMÉLY vála
Budapest, 2019. október 12. Karácsony Gergely főpolgármester-jelölt, Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció (DK) elnöke, Németh Angéla újpalotai polgármesterjelölt és Kunhalmi Ágnes MSZP-s országgyűlési képviselő, választmány elnök (b-j) az ellenzék XV. kerületi kampányzáró rendezvényén 2019. október 12-én. MTI/Balogh Zoltán
Vágólapra másolva!
Covidoltás.info, Receptek.ma, Vicc Magazin. Ilyen elnevezésű internetes felületeken próbálta a dollármédia befolyásolni a 2022-es országgyűlési választásokat abból a több mint négymilliárd forintból, amit külföldről pumpáltak a baloldal kampányába. Az oldalak – amelyek természetesen már nem működnek – politikai tartalmak segítségével akarták meggyőzni a választókat, hogy ne a kormánypártokra szavazzanak.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzet összefoglalója szerint országosan kiterjedt kampánymédia-birodalmat működtetett a külföldi milliárdokból támogatott Ezalényeg.hu, valamint a mögötte álló Oraculum 2020 Kft. A kiadó tulajdonosa Páva Zoltán, aki korábban tanácsadóként milliós megbízásokat kapott a Gyurcsány–Bajnai-kormányoktól, jelenleg pedig az Eagle Eye Marketing nevű cég ügyvezetőjeként teljesít megbízásokat a DK-frakciónak.

A tavaly áprilisi választás eredményének a befolyásolására létrehozott, zömében lejárató jellegű 81 helyi aloldal között számos politikaivá átfordított bulvároldal is szerepelt, amelyeknek az elnevezésük alapján nem volt közük a közélethez.

Milliókat költöttek hirdetésekre

A portál szerint a többi között a Vicc Magazin, a Humor Magazin, a Receptek.ma, az Idézetek.ma vagy a Covidoltás.info is kormányellenes tartalmakkal árasztotta el az internetet a választás előtti napokban, hetekben.

Így például a Receptek.ma teljesen profilidegen módon Zelenszkij ukrán elnök Orbán Viktort kritizáló mondatait terjesztette a választások napján.

A hirdetésekre csillagászati összegeket költöttek: a Covidoltás.info nevű oldalon például közel 26 millió forintért hirdettek 2022. április 3-ig, és ugyancsak milliós összegekkel promotáltak kampányanyagokat a Vicc Magazin, a Humor Magazin, valamint az Idéző és Idézetek.ma nevű oldalakon a választás napjáig.

Olyan felület is akad, amelynek a hirdetéseire 100 millió forintot költöttek: erre példa a 2021 júliusában létrehozott, Ez van nevű Facebook-oldal, amelyen az említett összegből 450 posztot népszerűsítettek.

A választás után hirtelen leálltak a hirdetésekkel, sőt a legtöbb felsorolt médium 2022. június 15-e óta egyáltalán nem közölt tartalmakat.

Több mint 4 milliárd forintot kaptak külföldről

Mint közismert, a Nemzeti Információs Központ jelentése szerint a Korányi Dávid-féle Action for Democracy közreműködésével összesen több mint négymilliárd forint érkezett Magyarországra az Egyesült Államokból és egy svájci alapítványon keresztül a baloldal választási kampányának támogatására. Ennek a pénznek nagyjából 90 százaléka landolt a Bajnai Gordon nevével fémjelzett, adatgyűjtésre szakosodott DatAdatnál és az Oraculum 2020 Kft.-nél.

Figyelemre méltó, hogy a DatAdat és az Oraculum 2020 Kft. könyvelése, valamint a DK EP-képviselőinek a kifizetőhelye egyaránt az alig néhány száz lelket számláló Szegi nevű település egyik eldugott épületében található.