Állami irányítás alá kerülne az újságíró-oktatás

nő nők oktatás egyetem
MODEL RELEASED. Student examining egg yolk in a laboratory.
Vágólapra másolva!
A Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság „Fokozatváltás a felsőoktatásban" című stratégiája szerint a főiskolai, egyetemi képzések számát körülbelül 15%-kal csökkentenék. Néhány szak teljesen megszűnne, másoknál az állami finanszírozást vennék vissza.
Vágólapra másolva!

Az évek óta az egyik legnépszerűbbnek számító szak, a kommunikáció például egyáltalán nem szerepel a 2016 szeptemberétől választható szakok listáján, vagyis önköltségen sem lehetne tanulni. Az alapképzést a túlképzéssel indokolva teljesen megszüntetnék, kizárólag a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen indítanák el a képzést.

Képünk illusztráció Forrás: Science Photo Library/Wladimir_Bulgar

Az egyetemi vezetők szerint az államtitkárság kész tényeket közölt velük, tanulmányokkal, statisztikákkal nem támasztották alá, hogy miért kell egyes szakokat megszüntetni, másokat pedig teljesen kivenni az állami finanszírozás keretei közül - írja az eduline.hu.

Sokan tanulnak tovább

Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. 2014-ben végzett, a diplomás pályakövetésre vonatkozó felmérése alapján a 2012-ben végzett 3022 kommunikáció szakos közül 1856 fő helyezkedett el diplomás munkakörben. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a média világában a tevékenységek egy része nem diplomához kötött. Ráadásul sokan tanulnak tovább - ebből az alapsokaságból országosan 333 fő. Az állami ösztöndíjak nagyon magas feltételei ellenére országosan még mindig több száz hallgató jelentkezik erre a szakra.

Az egyetemek nem akarják

Az Origo az egyik egyetem dékánjától azt tudta meg, hogy bár érdemi információ nem jutott el hozzájuk, a szakok tisztogatásáról szóló elképzelés már korábban is megfogalmazódott. Az egyetemek és főiskolák határozottan elzárkóztak ez elől.

Diplomás munkanélküliek?

A kormány nem először kérdőjelezi meg több társadalom- és bölcsészettudományi szak létjogosultságát, miközben a diplomás-pályakövetési rendszer és a KSH eredményei azt mutatják, hogy a dolgozó bölcsészeknek és a dolgozó mérnököknek hasonlóan jó munkahelyük van, a bölcsészeknek 79 százaléka, a mérnököknek 83 százaléka dolgozik.

Így találnak munkát

Az elhelyezkedést leginkább a munkatapasztalat hiánya akadályozza és kevésbé az, hogy a friss diplomás nem teljesen a végzettségének megfelelő területen keres magának munkát. Ezt a problémát a duális képzés oldhatná meg, vagyis a diploma megszerzése előtt konkrét tapasztalatokat szerezne a hallgató, egyben leendő munkaadója is sokat profitálna abból, hogy a legtehetségesebb fiatalokat már tanulmányaik ideje alatt magához csábítja.