Nagy csatát vívott a Lidl és az Aldi karácsonykor

Horizontal
A man leaves with his goods after shopping at a branch of Lidl supermarket in south London, on January 10, 2018. Traditional supermarket chains, such as Tesco, Sainsbury's and Morrisons, benefited by between 2% and 3% sales growth in value, but to a much lesser degree than German discount companies Aldi and Lidl (up 16.8 % each) who are taking a larger and larger share of the cake. / AFP PHOTO / Justin TALLIS
Vágólapra másolva!
A brit Aldi és a Lidl egyaránt a karácsonyi időszak nyertesének érzi magát, miután mindkét diszkontlánc rekordösszegű forgalmat ért az Egyesült Királyságban az ünnepet megelőző hetekben. Egy elemzés szerint azonban könnyen lehet, hogy a német hátterű diszkontok csatájától függetlenül az igazi győztes a Sainsbury's lett.
Vágólapra másolva!

Az Aldi forgalma a tavaly december 24-ét megelőző négy hétben elérte a 1,5 milliárd fontot, ez 8 százalékos növekedés 2022 azonos időszakához képest, egyúttal az első alkalom, hogy a diszkontlánc eladásai elérték ezt a szintet. A boltlánc azt is közölte, hogy legforgalmasabb napjuk karácsony előtt december 22-e, péntek volt, amelyen több mint 2,5 millióan vásároltak üzleteikben.

Az első számú konkurens brit Lidl szintén arról jelentett, hogy értékesítésük rekordszintre nőtt karácsony kapcsán, 12 százalékkal meghaladva az előző év eredményét. Ezt a vállalat elsősorban a saját márkás Deluxe prémium termékvonala iránti vásárlói érdeklődésnek tulajdonítja. A cég közölte azt is, hogy a Lidl applikációjában háromszor nagyobb volt az érdeklődés az adventi promócióik iránt, mint a megelőző évben.

Képünk illusztráció Forrás: AFP/Justin Tallis

Mindkét vállalat vezetője elégedettségének adott hangot eredményeiket illetően, ahogy az a Retail Gazette cikkéből kiderül.

Ugyanakkor a Reuters tudósítása alapján a brit kiskereskedelmi piacon a karácsonyt megelőző időszakban az igazi nagy nyertes nem a két konkurens diszkontlánc, hanem az egyik hagyományos brit lánc, a Sainsbury's lett. A boltláncnak a vizsgált időszakban 9,3 százalékkal ugrottak meg eladásai, amivel 15,8 százalékos piaci részesedést ért el. Ez a legnagyobb részesedési aránya a vállalatnak a karácsonyi vásárlási időszakból 2020 december óta.

A Sainsbury's számára kiemelkedően jó eredményeket hozott a karácsonyi bevásárlás időszaka Forrás: AFP/Ben Stansall

A Kantar adataiból az is kiderül, hogy a Sainsbury's, az Aldi és a Lidl mellett a hagyományosan legnagyobb kiskereskedelmi lánc, a Tesco is jól szerepelt. Eladásai 7,5 százalékkal nőttek, miközben piaci részesedése 27,6 százalékra emelkedett, igaz, ez utóbbi csak egy apró növekedés a korábbi mértékhez képest.

A Kantar egyébként megerősítette az áruházláncok közléseit.

Eszerint 2023-ban december 22-e volt a legforgalmasabb nap a brit kiskereskedelemben a fizikai üzletekben karácsony előtt, 25 milliónál is több vásárlóval és 803 millió fontos költéssel.

Ez utóbbi 85 százalékkal több, mint amit 2023-ban egy átlagos pénteken a vásárlók elköltöttek a boltokban.

Szinte biztosra vehető, hogy a brit kiskereskedelem idén is a kiélezett versenyről fog szólni a hagyományos angol láncok, és a piacon mind erősebbé váló diszkontláncok között. Ugyanakkor vannak olyan változások, melyek egységesen megjelennek valamennyi nagy brit szupermarketben.