Szeretnék az elektromos és hibrid autókat a magyar vásárlók, de van visszatartó erő

elektromos, autó, akkumulátor
Power supply loading energy an electric car charging lithium battery on blurred city background.
Vágólapra másolva!
Az autóeladási statisztikák az elektromos járművek elterjedésének egyértelmű felgyorsulását jelzik világszerte: az e-autók globális piaci részesedése 2021-ben több mint kétszeresére nőtt, csak Európában közel 2,5 millió hálózatról tölthető autót értékesítettek a tavalyi évben. A trend Magyarországon is hasonló: közel 28 ezerről majdnem 43 ezerre nőtt 2021-ben a zöld rendszámmal ellátott járművek száma hazánkban a Belügyminisztérium adatai szerint. Tisztán elektromos hajtású gépkocsiból is több mint 21 ezer fut a magyar utakon, ami az összes forgalomban lévő személygépkocsi 0,5 százalékát teszi ki. Bár ez az arány még elenyésző, de az elektromos autópiac további dinamikus növekedését jelzi a Generali reprezentatív kutatása is, melyben a magyar lakosság jövőbeni autóvásárlási terveire kérdezett rá a biztosító.
Vágólapra másolva!

Leginkább a 40-es, diplomás férfiak ülnének át egy elektromos autó volánja mögé

A kutatásból kiderült ugyanis, hogy sokkal többen vásárolnának elektromos, vagy plug-in hibrid autót, mint ahányan jelenleg rendelkeznek vele. Amennyiben az anyagi helyzetük úgy alakulna, a válaszadók 16 százaléka váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, míg a megkérdezettek 0,4 százaléka rendelkezik most is környezetkímélő autóval. Akik vásárolnának elektromos autót, vagy már rendelkeznek vele, azok között jelentősen felülreprezentáltak a 40-49 év közötti, közép- vagy felsőfokú végzettségű, városi férfiak.

Arra a kérdésre, hogy mi motiválta vagy motiválná leginkább az e-autó vásárlásban,

a legtöbben (57 százalék) egyértelműen a környezettudatosságot jelölték meg,

második tényezőként (53 százalék) a hagyományos üzemanyag árának növekedését említették, 45 százalékukat az innovatív technológia vonzza, és csupán 36 százalék választana elektromos autót az ingyenes parkolási lehetőség miatt.

Képünk illusztráció Forrás: Origo

A javítási költségek még mindig aggasztóak; a többség casco-t is kötne elektromos autójára

A Generali felmérése kitért arra is, hogy – a gépjármű beszerzési árán túl – milyen költségek riasztják meg leginkább a magyarokat a villanyautók kapcsán. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a várható javítási- (52 százalék) és alkatrészköltségek (46 százalék), valamint az otthoni töltőpont kialakításának költségei (46%) veszik el az autósok kedvét attól, hogy elektromos autóra váltsanak.

„Azt kell, hogy mondjam, a javítási költségektől való félelmek nem alaptalanok. Az elektromos- és plug-in hibrid autók javítási költségei ugyanis sok esetben magasabbak, mint a hagyományos járműveké. Egyrészt kevesebb szakszerviz és autószerelő foglalkozik e-autókkal, ami magasabb munkadíjat jelenthet, másrészt az utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is sokkal korlátozottabb, emellett pedig az új alkatrészek ára is magasabb az elektromos autók esetében." – magyarázza Szikszai József, a Generali kárrendezési vezetője, aki szerint elektromos autó vásárlásakor érdemes olyan modellt választanunk, amelyre köthető casco.

A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai szerint a hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé pedig 600-700 ezer forint körül lehet.

Úgy tűnik, ezzel a hátránnyal a villanyautók szerelmesei is tisztában vannak: a kutatásban megkérdezettek 58%-a fizetne casco-t elektromos autójára, és ebből mindössze 16% az, aki az e-autóra felvehető állami támogatás miatt tenné ezt meg (a sikeres pályázat feltétele), 42%-uk viszont önállóan, saját döntéséből is megkötné az elektromos autó biztosítást.