A Stellantis autóipari konszern az év eleji létrejöttétől az első végéig 1,477 millió autót szállított le nagykereskedelmi ügyfeleinek, értékesítési árbevétele pedig 34,7 milliárd euró (12 492 milliárd forint) lett.
A Stellantis az idén január 16-án alakult meg a Fiat Chrysler Automobiles (FCA), valamint a francia PSA konszern egyesülésével.
Annak érdekében, hogy az adatokat az egy évvel korábbival össze lehessen vetni, vagyis úgy számolva, mintha az egyesülés január elsején történt volna, a Stellantis 1,567 millió autót szállított le az év első három hónapjában, 11 százalékkal többet a 2020 első negyedévi 1,417 milliónál.
Értékesítési árbevétele pedig - szintén pro-forma alapon - 14 százalékkal 37,0 milliárd euróra (13 320 milliárd forint) emelkedett.
Az értékesítési árbevételt a nagyobb gyártási volumen mellett a modellválaszték magasabb árfekvése is növelte, részben csökkentették viszont a devizaárfolyam-hatások.
Az első negyedévben az autóipar teljesítményét világszerte hátráltató alkatrészhiány ellenére is növelni tudta termelését és az értékesítési árbevételét a Stellantis, modellpalettája kedvező piaci fogadtatásának és árfekvésének köszönhetően - foglalta össze a beszámolót Richard Palmer vezérigazgató. Elmondta, hogy az első negyedévben az alkatrészhiány miatt 190 ezer jármű nem tudott elkészülni, ami a teljes termelés 11 százaléka.
A vezérigazgató a második negyedévben is komoly termelési hátrányokra számít az alkatrészhiány miatt, melynek enyhülését csak az év második felében tartja valószínűnek.
Legnagyobb piacán, Európában pro-forma alapon 11 százalékkal 823 ezerre növelte eladásait a Stellantis. A növekedést sikeres új modellek bemutatása segítette azzal együtt is, hogy a 2020 első negyedévi bázist erősen visszavetették a járvány kitörése miatt bevezetett korlátozások. Az idei első negyedévi termelést viszont az elektronikai alkatrészek hiánya hátráltatta. Az értékesítési árbevétel az európai piacon 15 százalékkal 16,029 milliárd euróra (5770 milliárd forint) emelkedett. A Stellantis piaci részesedése a 30 országot felölelő európai piacán 150 bázisponttal 23,6 százalékra emelkedett.
Kínában, Indiában és az ázsiai-csendes-óceáni térségben 45 százalékkal 50 ezerre nőttek az első negyedévi eladások, az értékesítési árbevétel pedig 35 százalékkal 865 millió euróra (311,4 milliárd forint) emelkedett.
Dél-Amerikában 49 százalékkal nőttek a Stellantis eladásai az első negyedévben 189 ezerre, az értékesítési árbevétel pedig 2,101 milliárd euróra (756,3 milliárd forint) nőtt 31 százalékkal. Dél-Amerikában 530 bázisponttal emelkedett a Stellantis piaci részesedése 22,2 százalékra az idei első negyedévben.
Az észak-amerikai eladások 4 százalékkal csökkentek az első negyedévben 451 ezer autóra, az értékesítési árbevétel viszont 9 százalékkal nőtt 15,916 milliárd euróra (5730 milliárd forint). Az értékesítési volumen néhány modell piaci kivezetése és az idei első negyedév folyamán az elektronikai alkatrészekben fellépett hiány miatt csökkent, az árbevétel pedig a modellpaletta kedvezőbb árfekvésének köszönhetően emelkedett, amit viszont némileg mérsékelt a devizaárfolyamok hátrányos alakulása.