Évek óta tart a világ egyik legnagyobb piacáért való vetélkedés a két amerikai kiskereskedelmi óriás, az Amazon és a Walmart között. Utóbbi végül azzal szerezte meg - legalábbis látszólag - az előnyt, hogy 16 milliárd dollárért felvárásolta India legnagyobb kiskereskedelmi vállalatát, a Flipkartot, miután az egy ideig hagyta, hogy mindkét nagy játékos udvaroljon neki. Most azonban úgy tűnik, hiába az igyekezet, India mégsem lesz olyan könnyen törhető dió egyik versenyzőnek sem, különösen úgy, hogy Ázsia leggazdagabb ember várhatóan hamarosan elindítja saját konkurens platformját az Amazon ellenében.
Mukesh Ambani, a kontinens leggazdagabb embere, akinek vállalatbirodalma az olajiparban éppúgy jelen van, mint a távközlésben. A Reliance Industries konglomerátum a 148. a Fortune 500-as nagyvállalati listáján. Vezére a CNBC szerint karnyújtásnyira van attól, hogy elindítsa saját online áruházát, mellyel állítólag nem is biztos, hogy az Amazonnal, hanem a kínai monstrummal, az Alibabával akar versenyre kelni.
A kínai piac egyébként szinte eleve vesztes helyzet volt az Amazon számára, és ahogy az Origo megírta, úgy tűnik, belátták a vereséget. Más a helyzet azonban Indiával.
Az indiai piacba már az Amazon és a Walmart is dollármilliárdokat ölt. A két óriás lelkesedése nem csoda: 500 millió internet felhasználóval, az e-kereskedelem évi 30 százalékos bővülésével hatalmas pénzekkel kecsegtet a domináns szereplők számára.
A Morgan Stanley becslése szerint India e-kereskedelmi piaca 2027-re évi 200 milliárd dollárosra (58 ezer milliárd forint) nő.
Ezt a tortát pedig valószínűleg csak néhány fele kell osztani, bár Ambani vállalata is bejelentkezett most az egészre.
A helyzet egyébként a Reliance-nek kedvez, mégpedig azért, mert az idén Delhi számos olyan változást vezetett be a szabályozásban, ami kifejezetten megnehezíti a külföldi versenytársak dolgát.
A Reliance-t segíti az is, hogy a vállalat korábban sikerre vitte saját mobilszolgáltatási brandjét, a Jio-t, melynek modelljében nagyon olcsón kínált jó minőségű hozzáférést széles tömegek számára, a fogyasztók pedig éltek is a lehetőséggel.
A mostanra 307 millió előfizetővel bíró, közel 6600 településen jelen lévő, több mint 10 000 üzlettel rendelkező cégnek igen jók az esélyei arra, hogy rövid időn belül képes lehet megnehezíteni az erőteljesen nyomuló Amazon dolgát.
Ami mindenképpen figyelemre méltó abban az országban, ahol a kereskedelem jelentős része még mindig inkább kis boltok ezreiben bonyolódik.
A közelgő új indiai platform nyitása kapcsán megszólaló elemzők megemlítik, hogy Ambaniék jó érzékkel építettek ki közvetlen kapcsolatot a fogyasztókkal, hiszen India egyik legerősebb vállalataként, mind üzlethálózatukkal, mind mobilszolgáltatásukkal közvetlen szólítják meg a vásárlókat nap mint nap.
Ugyanakkor számukra is nagy kihívást jelent majd a vidéki terjeszkedés.
Mert míg India nagyvárosai hihetelten ütemben nőnek és fejlődnek - Mumbai, Új-Delhi és más metropoliszok -, addig a jóval elmaradottabb vidéki településeken még Ambani cégének sem lesz egyszerű feladat biztosítani az elvárt szolgáltatást.