A kkv-kra is kihat a hazai multik kultúrája

Dolgozók a gépjárműkábeleket gyártó Tisza Automotive Kft. üzemében, a vajdasági Zentán
Vágólapra másolva!
A BKIK Ipari Tagozatának alelnökével, a Műszertechnika Zrt. vezérigazgatójával, Tankó Zoltánnal a közelgő Kamarai Napok kapcsán a magyar ipar jövőjéről, kilátásairól, a generációváltás nehézségeiről és a kamara szerepéről adott interjút a Blogstar.hu-nak.
Vágólapra másolva!

A hazánkban egyre meghatározóbb gépjárműgyártásról a szakember elmondta, hogy ezt több szempontból is rendkívül fontosnak látja, hiszen jelentős húzóágazat Magyarországon a háttériparral együtt, másrészt magas technológiai színvonalat tanulnak meg az emberek.

Ezt a magunk javára hasznosítani viszont időbe kerül.

A GDP-növelő, rendkívül fontos gyártási képesség és export tevékenység, a nemzetközi piacon való megjelenés lehetősége magyar hozzáadott értékkel, illetve a nagyon hosszútávú befektetés a munkások és a mérnökök fejében egy később beérő beruházás, amely alapján lehet, hogy csak a második generáció fog tudni hazatérni külföldről.

A kkv-kban ennek a tudásnak a hasznosítása nehezebb dolog.

Egy multiban megtanult dolgot nem lehet egy az egyben áttenni egy kkv-ba, továbbá nagyon nehéz a kettő közötti kulturális különbséget összehozni, ezt gyakorolni kell. De ez a szervezési, hatékonyságjavítási kultúra előbb-utóbb begyűrűzik a mi gazdaságunkba is.

A gépjárműgyártás kis- és közepes beszállító vállalkozásain keresztül a magas szintű technológiai tudás és a kultúra az országban marad Forrás: MTI/Ujvári Sándor

Tankó Zoltán beszélt a generációváltásról is. Ez sokkal komplikáltabb, mint elsőre gondolnánk, mert emberekről van szó, az emberi gondolkodásmódot kell tudni adaptívan formálni.

A kulcskérdés, hogy az egyszemélyi tulajdonos nélkül tud-e működni a vállalat.

Ha tud nélküle működni, akkor lesz belőle kultúrát váltott, hatékony cég. Ha nem tud működni, akkor az a vállalkozás meg fog halni.

A kultúraváltásban, hatékonyságnövelésben segíthet a kamara, magától ugyanis egyetlen vállalkozó sem tudja megoldani, egyszerűen nincs rá ideje. De ehhez az kell, hogy a kamara olyan módon tudjon a vállalkozókhoz szólni, hogy hiteles legyen, hogy a vállalkozó értse, hogy nem ellene, hanem érte van, és higgyen neki.

A teljes interjú a Blogstar.hu-n olvasható el.