Szlovákia lekörözte Magyarországot

Suzuki, Suzuki gyár, Suzuki Vitara gyár
az első suzuki Vitara Esztergomban a Suzuki gyárban. Az eseményen Orbán Viktor és Osamu Suzuki közösen adják át az új autót
Vágólapra másolva!
Júniusban a magyar ipar 6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi adathoz képest. Ezzel sokkal jobban teljesített, mint az eurócsoport és az unió átlaga. Ennél a szlovák ipar valamivel jobban teljesített, de Csehország és Lengyelország sem maradt le sokkal a magyar mutató mögött. Európában Írország ipara nőtt a legjobban. A magyar ipart főleg az autógyártás és az export pörgeti.
Vágólapra másolva!

„Az erősödő ipar a magyar embereknek bővülő lehetőségeket jelent, ezért a kormány elkötelezett a sikeres és aktív iparpolitika folytatása mellett” – így reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a KSH azon jelentésére, amely szerint júniusban 6 százalékkal nőtt az ipar az egy évvel korábbi adathoz képest. A kormány már számtalanszor hangot adott annak, mennyire fontosnak tartja a magyar ipar növekedését, és mennyire büszke az elért eredményekre.

Európa átlaga messze elmarad

A legfrissebb számokból valóban az látszik, hogy a magyar ipar sokkal jobban teljesít, mint az eurócsoport vagy az unió átlaga: az egy évvel korábbihoz képest előbbi csak 1,2, utóbbi 1,7 százalékkal nőtt.

6 százalékkal nőtt az ipar júniusban Fotó: Polyak Attila - Origo

Írország mindenkit vert

Arról viszont nincs szó, hogy a magyar ipar növekedése dobogós lett volna Európában (bár nem volt messze tőle), ráadásul a régiós versenytársakhoz képest sem volt nagy az előnye. Sőt

Szlovákia például megnyerte a júniust: 6,4 százalékkal bővült az ipara.

De nem maradt el sokkal a cseh és a lengyel ipar sem (5,5 és 5,3 százalékkal). Írországnak persze közelébe sem jutott senki, júniusban az egy évvel korábbihoz képest 27,6 százalékkal nőtt az ipara:

Az autógyártás nőtt legjobban

A magyar ipart egyébként, ahogy azt közleményében az NGM is elismerte, elsősorban az autógyártás húzta: kibocsátása 21 százalékkal bővült. A közúti jármű, járműmotor alkatrészeinek gyártásában a növekedés üteme még ennél is magasabb (29 százalék) volt.

Exportra termel

A KSH adataiból az is kiderül, hogy a magyar ipar növekedését az export húzza. A trendek szerint a belföldi értékesítés stagnál valamivel a 2010-es alatti szinten,

az export viszont folyamatosan nő, már a 2010-es szint 135 százalékánál jár.

A nemzetgazdasági tárca többek közt a magas külföldi autókereslet miatt számít az ipar további bővülésére. A járműgyártás kivitele amúgy 22 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

Created with Highcharts 4.0.4%Az ipar belföldi és exportértékesítésének trendje(2010. év havi átlaga = 100%)Belföldi értékesítésExportértékesítés0120110203040506070809101112012012020304050607080910111201201302030405060708091011120120140203040506070809101112012015020304050680100120140
2011 08
Belföldi értékesítés: 94,1%
Exportértékesítés: 106,9%

Szlovákia elvitt egy gyárat

És ha már az autógyártásnál és Szlovákiánál tartunk, korábban úgy volt, a Tata Group tulajdonában álló Jaguar Land Rover új gyárának Magyarország is lehetséges helyszíne lehet Szlovákia és Lengyelország mellett. A Jaguar végül Szlovákiát választotta, Róna Péter közgazdász szerint a megfelelő beszállítói hálózat hiánya miatt bukhatta Magyarország az új gyárat. Lázár János a kormányinfón csak annyit mondott, a magyar kormány mindent megtett, nagyvonalú ajánlatot tett, hogy megnyerje a beruházást, meg kell vizsgálni, mivel tudott jobb ajánlatot tenni Szlovákia.