A szállító szövetség szerint fegyveres kíséret kellhet a magyar kamionokhoz

kamion
A truck driver (Below L) rests in the shade as hundreds of trucks are parked on both the northbound and southbound carriageways of the M20 motorway near Ashford in Kent in south-east England, on July 1, 2015, as they wait to board ferries to France as striking ferry workers blocked the port of Calais for a third consecutive day. Teams of British coastguards were deployed to hand out some 5,000 bottles of water and 750 snack meals to truck drivers stuck for hours in the long tailbacks in sweltering temperatures. AFP PHOTO / BEN STANSALL
Vágólapra másolva!
A bevándorlási hullám és az uniós tagállamok kapcsolódó intézkedései komoly kihívások elé állították a szállító vállalatokat: az országhatárok előre nem tervezett, ideiglenes lezárásai, a vasúti tranzit áruforgalom korlátozásai miatt kiszámíthatatlanná váltak az egyes szállítási útvonalak, valamint megszaporodtak a teherszállító járművek ellen utazási céllal elkövetett támadások is. A schengeni országoknak ki kellene dolgozniuk egy vészhelyzeti forgatókönyvet az áruk szabad és biztonságos mozgásának biztosítására.
Vágólapra másolva!

A 21. századi Európa ipari termelésének egyik sajátossága, hogy a gyárak szinte semmilyen raktárkészlettel nem rendelkeznek, se az alapanyagok, se a késztermékek tekintetében. Ezért hatalmas árukészleteket szükséges állandó jelleggel és megfelelő időre megmozgatni a termelési egységek folyamatos ellátása érdekében mind közúton, mind vasúton és vízen egyaránt, írja közleményében a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A "tömeges népvándorlás" iránya viszont sok esetben érinti ennek a hatalmas, mozgó árukészletnek az útvonalát.

Ellátási zavarok jöhetnek

A népvándorlás kapcsán kialakult fuvarozási akadályok miatt a szállítmányozó cégek arra a megoldásra kényszerülnek, hogy kisebb-nagyobb kitérők beiktatásával juttassák el az árukat a rendeltetési helyükre.

A drágább és hosszabb ideig tartó szállítás rövidtávon a termék árának növekedéséhez vezethet, hosszabb távon komoly ellátási zavarokat okozhat egyes nagy termelő vállalatoknál.” – mondta el Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. „Ha a fuvarozó vállalat nem talál megoldást arra, hogy az árut a vállalt határidőre rendeltetése helyére jutassa, úgy piacot és ügyfelet fog veszíteni. Az ellátási zavarok pedig termelés-kiesést okozhatnak, ami az árbevétel és az adóbefizetések csökkenését eredményezheti. Ennek rövid távú hatásait viszonylag hamar meg fogják érezni az érintett országok.”

Biztonsági kockázatok

A Szövetség szerint a "népvándorlási hullám" komoly biztonsági kockázatokat is jelent: Franciaországban és Németországban előfordult, hogy a bevándorlók közúti és vasúti áruszállító járműveket támadtak meg azért, hogy gyorsabban eljussanak a tervezett úti céljukhoz. Hasonló okból Magyarországon is másztak fel teherautók alvázára és vasúti tehervonatokra. Amennyiben az érintett országok nem kezelik megfelelően a bevándorlás során érkezett tömegeket, úgy előbb-utóbb megjelenhetnek a logisztikai járművek és bázisok ellen elkövetett élelmiszer-, vagy egyéb haszonszerzés célú támadások is, véli az MLSZKSZ.

A közúti fuvarok esetében a sofőrök az erre a célra kialakított dedikált parkolókban töltik kötelező pihenőidejüket. Biztonsági okokból elképzelhető, hogy az érintett régiókban az ilyen parkolók száma is csökkeni fog és felértékelődnek a logisztikai központok terültén lévő, zárt, védett parkolási lehetőségek. A mostani tendenciákat figyelve

az sem kizárható, hogy az unión belül a jövőben csak fegyveres kísérettel lehet majd fuvarozni bizonyos árufajtákat

az érintett útvonalakon, írja közleményében a szervezet. A biztonsági kockázat akár már rövidtávon is megjelenhet az árufuvarozási rendszerek költségstruktúrájában.

A szállítók szerint nem kizárt, hogy fegyveres kíséret kell majd a kamionokhoz Forrás: AFP/Ben Stansall

Támogatást kérnek

Az MLSZKSZ a kialakult helyzet tekintetében támogatja a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) azon kezdeményezését, hogy a közúti fuvarozók támogatást kapjanak az Európai Uniótól a népvándorlással összefüggő fuvarozási akadályoztatásukból eredő bevételeik kiesésére. A Szövetség ugyanakkor azt javasolja, hogy a támogatottak körét terjesszék ki a vasúti árufuvarozás szereplőire is.

Vészforgatókönyv kell

„Amennyiben a jelenlegi helyzet hosszú távon fennmarad, nem a támogatás a megfelelő megoldás.” – véli Fülöp Zsolt. „Hanem ki kellene dolgozni egy európai szintű vészhelyzeti forgatókönyvet, amely biztosítja a schengeni határokon belül az áruk szabad áramlását. A forgatókönyv rögzítené, hogy az érintett országok között a zökkenőmentes áruforgalmat milyen módon lehetne biztosítani, és ebben mi lenne az egyes tagállamok a feladata. Amennyiben az Európai Unió reakciója késik, úgy a közvetlenül érintett országoknak kellene összefogni és kidolgozni a régiót érintő megoldást”.