A bevétel sok, a néző kevés volt az amerikai mozikban

Vágólapra másolva!
A 2010-es volt a második év a mozi történetében, amikor az észak-amerikai mozijegy-eladások meghaladták a 10 milliárd dollárt (ez 2009-ben következett be először). Ez elsősorban a mozijegyárak növekedésének, és különösen a magasabb 3D-s jegyáraknak köszönhető, viszont kedvezőtlen tendenciákat takar.Jelenet a Toy Story 3-bólAz Egyesült Államok mozijaiban összesen 10,5 milliárd dollárnyi bevétel keletkezett 2010-ben, ami ugyan csak kevéssel marad el a 2009-es 10,6 milliárdtól, azonban a nézőszám több mint 5%-kal visszaesett 2009-hez képest. 2005 óta ez a legnagyobb visszaesés, és ezzel a 2010-es nézőszám tekintetében az évtized második legrosszabb éve lett, csak 2008-ban volt ennél kevesebb látogatója az amerikai moziknak.A nyári összbevétel több mint tíz éve nem volt ilyen gyenge, a blockbusterek sorra buktak meg a Perzsia hercegé-től kezdve A szupercsapat-on keresztül Az utolsó léghajlító-ig. Az őszi-téli moziszezon is nagyon gyenge eredményeket hozott: a negyedik negyedévben kb. 8%-kal kevesebb bevétel keletkezett, mint 2009 negyedik negyedévében, a nézőszám pedig 12%-kal maradt el az előző év azonos időszakától.Ami a sikereket illeti, az év legnagyobb piaci részesedést elért stúdiója - már harmadik éve - a Warner Bros. lett, amely többek közt az Eredet-tel és a Harry Potter és a Halál Ereklyéi-vel hasított 2010-ben. A második a Paramount, a harmadik a 20th Century Fox, ezt követi a Disney, a Sony, és a Universal zárja a sort.Leonardo DiCaprio az Eredet-benA Deadline blog idézi Rich Greenfield médiaelemzőt, aki szerint hiába jelentette a 3D a menekülési útvonalat 2010-ben, a technológia semmire nem megoldás. Greenfield úgy látja, túl sok az olyan amúgy gyenge minőségű film, amit a 3D-vel próbálnak eladni, és ez egyre kevésbé lesz működőképes. Szerinte a hollywoodi stúdióknak kevesebb 3D-s filmet kellene gyártaniuk, de legalábbis csökkenteniük kellene a 3D-s jegyárakat. Példának hozza fel a Jack Black főszereplésével készült, gyengén teljesítő Gulliver utazásai-t, ami szerinte magasabb bevételt hozott volna, ha nem lett volna 3D-s, és az emberek olcsóbban be tudtak volna ülni rá.Az elemző szerint a 2011-es év legjellemzőbb trendje az lesz, hogy a stúdiók a zuhanó nézőszámra reagálva tovább fogják szűkíteni a mozibemutató és a VOD (internetes forgalmazás) közti ablakot a jelenlegi négy hónapról még kevesebbre, hiszen látják, hogy a nézőket nem lehet berángatni a mozikba, ezért otthon kell utolérni őket.A 2010-es év legsikeresebb filmjei az Egyesült államokban (összbevétel millió dollárban, csillaggal jelöltük a 3D-s filmeket):1. Toy Story 3 ($415)*2. Alice Csodaországban ($334,2)*3. Vasember 2 ($312,1) 4. Alkonyat - Napfogyatkozás ($300,5) 5. Eredet ($292,5) 6. Harry Potter és a Halál Ereklyéi ($283,2) 7. Gru ($251,2)*8. Shrek a vége, fuss el véle ($238,4)*9. Így neveld a sárkányodat ($217,6)*10. A karate kölyök ($176,6)
Vágólapra másolva!